עמוק בבוץ: אירופה בדרך לרבעון שני של התכווצות; "הכל צונח"

התחזית לעתידה הכלכלי של אירופה הפכה פסימית יותר היום, על רקע פרסום נתונים המעידים על כך שהתקוות ליציאת היבשת מן המשבר היו מוקדמות מדי. מדד ביטחון העסקים נפל לשפל של שלוש שנים, ומספר אינדיקטורים כלכליים נוספים שפורסמו מצביעים על כך שהגוש צועד למיתון.

בגרמניה, שעד כה הייתה הזרז המרכזי לצמיחתה של היבשת, הצביעו הנתונים על עלייה באבטלה, ולפי הכלכלנים הדבר מעיד כי אין תקווה לצמיחה בגוש ברבעון השלישי של השנה. "זה רע. הכל נופל, ואנו מתקדמים אל עבר רבעון נוסף של התכווצות", אמר קרסטן ברזצקי, כלכלן בבנק ING בבריסל.

מרקל. גם כלכלת גרמניה לא חסינה מהאטה | צילום: רויטרס

כלכלת גוש היורו חוותה קיפאון בשלושת החודשים הראשונים של השנה והתכווצה ב-0.2% בחודשים אפריל-יוני. כלכלנים מצפים להתכווצות נוספת ברבעון השלישי. שני רבעונים רצופים של התכווצות מסמנים בדרך כלל כניסה למיתון. "הבנק האירופי המרכזי מבטיח אמנם לרכוש אג"ח באופן בלתי מוגבל, ובית המשפט הגרמני אישר את המהלך – מה שהרגיע את השווקים, אולם עדיין נותר עניין הצמיחה האפסית", אמר ברזצקי.

הדוח החודשי של הנציבות האירופית בנוגע לסנטימנט הצרכני עבור 17 המדינות החברות בגוש נפל ל-85, ביחס ל-86.1 נקודות מדד בחודש שעבר. "זו מכה נוספת לתקוות הצמיחה של גוש היורו, בייחוד כשמדובר בהמשך לנתוני מנהלי הרכש, המעידים על כך שתפוקת השירותים והייצור התכווצו בקצב המהיר ביותר מזה 39 חודשים בספטמבר", אמר הווארד ארצ'ר, כלכלן ה-HIS גלובל. "נראה כי גוש היורו ספג התכווצות של התמ"ג ברבעון השלישי. זה יכניס את הגוש רשמית למצב של מיתון".

סקר האקלים העסקי של הנציבות האירופית נפל ל-1.34- בספטמבר, ביחס ל-1.18- באוגוסט, ובניגוד לציפיות השוק לנפילה מתונה יותר של 1.19- נקודות. נתוני ספטמבר היו הנמוכים ביותר מאז אוקטובר 2009.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן