ענקית הפנסיה ABP הודיעה: לא נחרים את הבנקים הישראלים

ענקית הפנסיה ההולנדית ABP, קרן הפנסיה השלישית בגודלה בעולם המנהלת נכסים בשווי 292 מיליארד דולר, הודיעה היום (ד') כי לאחר שבדקה את הנושא, החליטה כי אין סיבה שתנתק את קשריה עם שלושת הבנקים הגדולים בישראל.

ההודעה עומדת בניגוד לתפיסה הציבורית ההולכת ומתגברת לפיה ישראל נמצאת על סף גל חרמות שעומדים להשית עליה המוסדות הפיננסיים הגדולים באירופה. בחודש ינואר הודיעה קרן פנסיה הולנדית אחרת, PFFM, כי תמכור את אחזקותיה בחמשת הבנקים הגדולים בישראל (הפועלים, לאומי, הבינלאומי, דיסקונט ומזרחי טפחות), בשל "מעורבותם במימון התנחלויות בשטחים הפלסטינים הכבושים".

ABP פרסמה הודעה באתר האינטרנט של החברה, ולפיה הפרסומים הרבים בנוגע לחרמות על הבנקים הישראלים הובילו את הקרן להסביר מדוע לא תפסיק להשקיע בבנקים.

מעלה אדומים. לא מפריעה ל-ABP | צילום: רויטרס

על פי ההודעה, המדיניות הסביבתית, החברתית והתאגידית של הקרן מבוססת על שני קריטריונים: החוק הבינלאומי, וכן העקרונות שהתוותה ועדת הגלובל קומפקט של האו"ם – האמורים לשמש בסיס למדיניות עסקים המעוניינים להיות מזוהים עם 10 עקרונות מקובלים עולמית הנוגעים לזכויות אדם, דיני עבודה, סביבה ומלחמה בשחיתות. על פי ABP, העקרונות נידונים בכל שנה בדירקטוריון החברה, והפעם התקבלה בו ההחלטה כי הבנקים הישראלים (פועלים, לאומי ומזרחי-טפחות) "אינם פועלים בניגוד לחוקים ולתקנות הבינ"ל", וכי אין בנמצא פסיקת בית משפט המצביעה על כך שישנו צורך לסיים את השקעות החברה בבנקים אלו.

לאחרונה הצהיר "דנסקה בנק", הבנק הגדול בדנמרק, כי יחרים את בנק הפועלים מסיבות "חוקיות ואתיות". כמו כן, הבנק השבדי נורדיאה, הבנק הגדול בסקנדינביה, ביקש הבהרות מבנק לאומי וממזרחי-טפחות בנוגע לפעילותם מחוץ לתחומי הקו הירוק.

לאחר מכן הודלפו בוויקיליקס מסמכים ממאי 2009 המציגים באור לא מחמיא את "דנסקה בנק", ובהם התכתבות עם מחלקת המדינה האמריקאית בה נכתב לכאורה כי הבנק משתף פעולה עם חברה צפון קוריאנית בשם "טנקון", אשר הייתה מעורבת במימון טילים בליסטיים שנמכרו לחברה איראנית.

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן