עסקת הענק בין AT&T ל-DirecTV מוכיחה: אמצעי התקשורת השונים חולקים עתיד משותף

הבוקר התבשרנו על עסקת ענק בשוק התקשורת האמריקאי, כשענקית הסלולר והאינטרנט AT&T הודיעה על רכישת חברת שידורי הטלוויזיה בלווין direcTV עבור לא פחות מ-67.1 מיליארד דולר. העסקה אמנם עדיין תלויה בקבלת אישור הרשויות בארה"ב, אך כבר עכשיו ניתן להצביע על המשמעות הסימבולית שהיא נושאת בחובה – והיא סימון עתידו של שוק התקשורת בארה"ב ובעולם.

אמנם שתי החברות מוגדרות כחברות "תקשורת", אך נראה כי ההגדרה הרחבה הזו הקדימה מעט את זמנה. לפני שנים בודדות, המחשבה על איחוד מוחלט בין חברת סלולר לספקית תוכן בלווין נשמע מופרך וחסר היגיון – אך כעת, עסקת הענק מוכיחה כי לא בכדי התחומים השונים כל כך שוכנים תחת קורת הגג הגדולה הנושאת את השם "תקשורת". עתידן של חברות הסלולר וספקיות התוכן, כך נראה, שלוב זה בזה באופן מוחלט.

יד ביד | צילום: shutterstock

הסיבה לכך נעוצה בשילוב הכמעט מוחלט שבין התשתיות השונות כיום. בניגוד לעבר, ההפרדה בין מסך הטלוויזיה (אשר שימש לשידורים בלבד) לבין מסך הטלפון הנייד (אשר שימש לביצוע שיחות בלבד) כבר אינה קיימת. יותר ויותר משתמשים צורכים תכנים טלוויזיוניים במגוון מכשירים, בנוסף לטלוויזיה: בין אם זה מחשב, טאבלט או המכשיר הסלולרי, יותר ויותר לקוחות בוחרים לנטוש את הסלון המשפחתי לטובת צפייה פרטית במכשיר האישי.

וכמובן שגם התשתית אשר מספקת את התכנים הטלוויזיוניים עוברת טרנספורמציה לא קטנה. אחוז הלקוחות אשר צורכים את השידורים באמצעות הכבלים והלווין יורד בהדרגה, ואילו יותר ויותר משתמשים (בעיקר צעירים) מתבססים על רשת האינטרנט בכדי לצרוך את תכני הווידאו השונים. 

על פניו, נראה כי מדובר במצב ללא מפסידים. direcTV, אשר נהנית מ-20 מיליון לקוחות בארה"ב ו-18 מיליון נוספים באמריקה הלטינית, תזכה בגישה חופשית למאגר הלקוחות העצום של AT&T בארה"ב, אשר עומד על 73 מיליון איש. AT&T בתמורה תשים סוף סוף את ידה על תוכן טלוויזיוני איכותי, לרבות זכויות שידור בלעדיות ונחשקות במיוחד דוגמת שידורי ליגת הפוטבול בארה"ב, כשגם 18 מיליון הלקוחות החדשים באמריקה הלטינית מהווים קשר קפיצה עבור החברה.

לכן, המיזוג בין ענקית הסלולר לחברת התוכן כל כך הגיוני. AT&T חיפשה יתרון יחסי על מתחרותיה, ומצאה אותו בדמות שירותי תוכן ממותגים היטב ומוכרים לציבור האמריקאי. עשרות מיליוני הלקוחות הנוספים הם צ'ופר בלבד עבורה. וכמובן שעבור direcTV מדובר בהזדמנות נדירה למנף את עצמה אל עבר פלטפורמה חדשה, ולנסות ולהשתלט על שוק השידורים בסלולר ובאינטרנט אשר נמצא בנסיקה מתמדת.

צילום: shutterstock

אנליסטים בשוק האמריקאי כבר מעריכים כי התאגיד החדש ישאף לנגוס נתח גדול ככל הניתן מתחום השידורים בסלולר, כשגם קהלי מטרה עתידיים באים בחשבון – דוגמת צרכני תוכן במכוניות ובמטוסים, בקניונים ובמגרשי ספורט. כעת, כשראש אחד מספק את התוכן והראש השני מספקת את אחת התשתיות המבוססות בארה"ב, אין ספק כי לתאגיד הצעיר יש בסיס איתן להתקדם הלאה.

כעת נראה כי החתיכה החסרה היחידה בפאזל אשר יצור המיזוג הנוכחי היא אספקת התשתית לגלישה בפס רחב באינטרנט. עם מאגר של עשרות מיליוני לקוחות, לתאגיד החדש תהיה שליטה מוחלטת על שירותי הסלולר, הטלפון והטלוויזיה – אך תשתית אינטרנט מתקדמת עדיין אין בנמצא. בהחלט ייתכן כי המיזוג הבא יכניס גם חברת תשתית שכזו לעסק, ותשלים את המשולש התקשורתי השלם שיכלול שירותי אינטרנט, סלולר וטלוויזיה. לפחות עד שתומצא הפלטפורמה הבאה שתכבוש את העולם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן