פוטין: כליאת הטייקון לשעבר חודורקובסקי – לא פוליטית

כליאתו של טייקון הנפט הרוסי לשעבר, מיכאיל חודורקובסקי, לא התבצעה מתוך שיקולים פוליטיים – כך מתעקש היום נשיאה החדש-ישן של רוסיה, ולדימיר פוטין – בתגובה לביקורות כלפיו על הפרת זכויות- אדם, במהלך הפגישה הראשונה שלו עם מנהיגי האיחוד האירופי מאז בחירתו החוזרת לנשיאות לפני כחודש.

על לא עוול בכפו? מיכאיל חודורקבוסקי | צילום: רויטרס

"בכל מקום שאני הולך אליו תמיד שואלים אותי שאלה אחת – על גורלו של מר חודורקובסקי", אמר פוטין במסיבת עיתונאים משותפת עם בכירי האיחוד הרמן ואן-רומפוי וחוזה מנואל בארוסו לאחר ועידתם בסנט-פטרבורג. "גם בית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע כי התיק הפלילי נגד מיכאיל חודורקובסקי לא נתפר ממניעים פוליטיים", הוסיף בהתייחסו לפסיקה מלפני שנה בה טען ביהמ"ש כי לא מצא הוכחה מוצקה לקיומם של מניעים פוליטיים לכליאתו של אייל הנפט.

חודורקובסקי, בעבר האיש העשיר ברוסיה, נעצר ב-2003 אחרי הסתבכותו עם הקרמלין, מעצר שהיווה את חוד החנית במהלך הנחרץ בו פצח ולדימיר פוטין בקדנציה הראשונה שלו: חיסול ופירוק שכבת האוליגרכים השלטת ברוסיה, שעשקה את הציבור, עשתה במדינה כבשלה, והשתיתה צמיחה כלכלית עצמית אדירה על אימפריית פשע אכזרית ואלימה. למעט אותם בעלי הון ש"יישרו קו" עם פוטין ואנשיו וקיבלו על עצמם את דרישותיהם, השכבה השמנה והאכזרית חוסלה ונכלאה ברובה, וחודורקבוסקי כמובן לא קופח. חברת הנפט שלו הורדה אל ברכיה בדרישות החזר מס, ונכסיה המרכזיים הופקעו ונמכרו בידי המדינה. 

 

מוחה למען חודורקבוסקי – בפעולה | צילום: רויטרס

חודורקובסקי נכלא ונגזרו עליו 13 שנות מאסר לאחר הרשעותיו בעבירות כלכליות, במשפט שמבקרי הקרמלין טוענים כי נועד להעניש אותו על הסיכון שהיווה לפוטין: הכוח הציבורי שצבר חודורקובסקי בשנותיו כאיש העשיר במדינה, בצירוף אי הכחשותיו את שאיפתו לתפקיד ציבורי בכיר, הפך אותו לאיום ממשי על פוטין. מאז, לאורך השנים האחרונות, דעת הקהל הציבורית האוהדת – כמו גם נציגי ארגונים של זכויות אדם – מתעקשים שהמשפט שנערך לחודורקובסקי לא היה אלא רדיפה פוליטית, בעוד שלטונות רוסיה טוענים כי הראיות מצביעות על עבירות פליליות קשות, כולל עבירות אלימות (לא ישירה), שוחד, סחיטה ועוד. כמו כן טען כי פוטין כי ארצו זקוקה לחוקים חדשים לבקרת הפגנות, והביע תמיכה בהצעה של המפלגה השלטת ברוסיה להגדלת הקנסות המוטלים על אלה העוברים על תקנות עזר עירוניות במהלך מחאות מאורגנות. האיתותים שהעביר פוטין למדינות האיחוד סיפקו יותר מרמז דק לכל שהוא אינו מקבל בברכה ביקורת מערבית על אופן טיפולו במתנגדיו ועל יחסו לזכויות אדם במהלך הקדנציה בת 6 השנים שלו שהחלה עתה.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן