פיינל 8: ישראל הפכה השנה לאחת ממעצמות העולם

למרות השנה הקשה שעברה על ישראל מבחינה דיפלומטית, בייחוד מול ארה"ב והאו"ם, האתר American Interest בחר לכלול את ישראל (לראשונה) בין שמונה המעצמות המובילות בעולם. האתר מונה שלוש סיבות עיקריות שבזכותן נכללת ישראל ברשימה: הכלכלה הישראלית, המשבר האזורי במזרח התיכון, והתושייה הדיפלומטית.

תגליות הגז לחופי ישראל הן גורם מרכזי במיצובה של ישראל כמעצמה אזורית בתחום הכלכלי ושדרוגה למעמד של מייצאת אנרגיה שיסייע, בין השאר, למעמדה הדיפלומטי בעולם. האתר מציין את הפניית העורף של נשיא טורקיה, ארדואן, לנאט"ו ולגז הרוסי כהזדמנות מיוחדת לישראל בתחום זה. כמובן שההייטק הישראלי, ובייחוד תחומי אבטחת הסייבר וה-infotech, לא נעדר מהרשימה ומציג את ישראל כחממה לטכנולוגיות מכל הסוגים – כולל זו של "כיפת ברזל" המבוקשת בכל העולם. הרשימה משבחת גם את הטכנולוגיה החקלאית המתקדמת בישראל ואת הייצוא המאסיבי שלה להודו מדינות אפריקה.

ישראל חבה את יציבותה באזור לדיפלומטיה, טכנולוגיה – וגם קצת מזל | צילום: fotolia

בנוגע לפוליטיקה האזורית, השינויים מרחיקי הלכת במזרח התיכון מחזקים את מעמדה של ישראל באזור ואת עליונותה הצבאית; התפרקותה של סוריה מחד, וזהות האינטרסים עם מצרים נגד חמאס וארגוני הג'יהאד דוגמת דאע"ש, מאידך הם הגורמים המרכזיים להתחזקות. מעורבותה הגוברת של איראן, שגם היא מופיעה ברשימה – מקום אחד מעל ישראל, בניסיון לקדם את האסלאם השיעי באזור, היא עוד גורם המלכד את המדיניות הסוניות המתונות והופך את הקשרים עם ישראל לחמים ולגיטימיים יותר.

לבסוף, הניווט הזהיר של ישראל ביחסים עם מדינות כמו טורקיה ורוסיה, שיחסיהן עם המערב רק הולכים מדרדרים, והמהלכים האחרונים להידוק הקשרים עם מדינות באסיה ואפריקה, מוצג כשילוב מנצח. למרות היחסים העכורים עם ממשל אובאמה, מציינים באתר, ישראל עדיין נותרה כמדינה בעלת מעמד מיוחד בבית הלבן, ונהנית מקשרים עם כל המעצמות העולמיות, מלבד איראן. "היכולת הזו לשלוח זרוע דיפלומטית ארוכה עזרה לישראל להשיג מעורבות עמוקה יותר עם מדינות עוינות לשעבר", כך באתר.


רשימת המעצמות המלאה:

1. ארה"ב

2. סין

3. יפן

4. רוסיה

5. גרמניה

6. הודו

7. איראן

8. ישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן