פייסבוק לא תצליח להתמודד מול לינקדאין במגרש שלה

1. לינקדאין ופייסבוק משרתות משתמשים שונים. אומנם שתי הרשתות עושות פעולות דומות, מבחינה דמוגרפית אין שונות מהן. משתמשי לינקדאין הם מבוגרים יותר, מקצועיים בעלי השכלה אקדמית (ברובם) ומשתמשים באתר עבור נטוורקינג מקצועי. ע"פ הנתונים העדכניים ביותר, רק 22% ממשתמשי פייסבוק מבוגרים מגיל 45. כך שגם אם לפייסבוק יש פי 8 יותר משתמשים, הם בעיקרם לא מחפשים עבודה (או מחפשים סוג אחר לגמרי של עבודה).

2. לינקדאין פיתחה אופטימיזציה מקסימלית בפיתוח וגיוס מקצועיים. בניגוד לפייסבוק, לינקדאין היא כעת סופר-אופטימלית לגיוס. לחברה ישנן יכולות מתקדמות שפייסבוק אפילו לא מתקרבת אליהן: עמודי חברות, קורות חיים משודרגות, מיקום מדעי של מודעות, ניתוח מיומנויות, הטמעה של סליידשייר (הוסטינג למצגות), ואפליקציית הגיוס של לינקדאין שהיא בפני עצמה כלי גיוסים מצטיין. ברשת פייסבוק, כלים כמו בראנץ'-אאוט, ג'וב-וויט, ועשרות אחרים חורשים את מסד הנתונים – אך לאף אחד מהם אין את העוצמה והיעילות של הגיוס בלינקדאין. 

 מתוכננת למקם פרסומות. עמוד הפייסבוק של מארק צוקרברג | צילום: רויטרס

זה הנשק הסודי למציאת, יצירת קשר וגיוס מועמדים פסיביים. רוב הכלים בפייסבוק מתוכננים כדי למקם פרסומות.

3. ללינקדאין יש כוח מכירתי עצום ומותג עולמי לגיוסים. רוב המגייסים היום כבר יודעים איך להשתמש היטב בלינקדאין, ולומדים מהר עוד ועוד. יש מערכת סביבתית גדולה של יועצים ומגייסים המתהווה מדי יום כדי להקל על השימוש בלינקדאין. חברות ענק כמו פיצר מספרות כי הן מוצאות עד 40% מהמועמדים למשׂרות שלהם בלינקדאין כעת. זה לא אומר שפייסבוק לא תוכל להיות אותו כלי חיפוש עבור עובדים לפי שעה ומשרות זוטרות יותר. אבל עד עתה זו פלטפורמה פרסומית, ומהנתונים עולה כי היא איננה מחוללת את זרם המועמדים שלינקדאין כן מחוללת היום. אם פייסבוק תשיק שירות לוח-עבודה נצבר משלה, הוא יתחרה בחברות כמו מונסטר.קום ואינדיד.קום, ובשתיהן יש מודעות דרושים נצברות כבר היום. שוק מודעות הדרושים הוא לא העתיד, טירגוט (מלשון Target, מטרה) עבודות, כלי מתמודדים ועוד נתונים נדעיים וכלים שיווקיים למגייסים הם העתיד. בעוד לינקדאין מנסה לנקוט משנה זהירות עם ממשקי תכנות היישומים, בסיס הנתונים שלה חזק הרבה יותר עבור האפליקציות האלה כיום.

4. בלי פרופיל מקצועי, פייסבוק עומדת בפני אתגר די בלתי אפשרי. הח"מ ניסה כמה מכלי הגיוס החברתיים והלוהטים של הרגע, אשר עלו בגראף הפייסבוק שלו. אחד שנוסה לאחרונה המליץ לו להעמיד עצמו לעבודה כמפתח ב'רובי און ריילס', חברת תשתית כתיבת האפליקציות; הוא לא תכנת מחשב מאז שנות ה-70 (קודים בשפת C על כרטיסיות, למחשבים מרכזיים של IBM). איך הוא הגיע למסקנה הזאת? הבעיה היא שגראף הפייסבוק החברתי שלך הוא מטעה לחלוטין, ואיננו משקף את חייך המקצועיים בדרך ברשת לינקדאין עושה זאת. כייעול עבור מגייסים כמו גם עבור ניתוח הנתונים, על פייסבוק יהא לשנות את כל אסטרטגיית ה"לך לשוק" שלה ולגרום למשתמשים למלא את המידע התעסוקתי אודותיהם – ויש ספק רב שהם ירצו לעשות זאת. רבים מוצאים את פייסבוק מלחיץ ופולשני למדיי, הן אנשים והן עסקים. והרי תמיד יהיה "מקום להיות בו מקצועי" ו"מקום אחר לעשות בו כיף".

מקום להיות בו מקצועי. לינקדאין ומנכ"לה ג'ף ויינר מארחים את ברק אובמה למפגש שאלות ותשובות | צילום: רויטרס

5. לפייסבוק יש מספיק אוכל על הצלחת. תעשיית הגיוסים היא סבוכה, ויש לקוות כי החברה תמשיך לקדם את פיתוחם של כלים נהדרים מטעמם של שותפים מצוינים. לפייסבוק, עם זאת, יש כבר יותר מדי על הצלחת שלה, כפי שהנפקתה הראשונית בבורסה הראתה, והיא כנראה תצטרך לחשוב הרבה יותר חזק איך היא עומדת להתחרות בפינטרסט, רדיט, טאמבלר ועשרות אתרי שיתוף חברתי חדשים אחרים. 

כל זה לא אומר שהשמועות על כוונותיה של פייסבוק הן בהכרח שקריות, אבל להזיז את לינקדאין משליטתה בתחום היא משימה הרבה, הרבה יותר קשה ממה שנדמה במבט ראשון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן