פרס מגיב לרוחאני: איראן מוכנה לשלום רק עם מי שמקובל עליה

כבוד הנשיא, שמעון פרס, הגיב כמעט באופן מיידי לנאומו של נשיא איראן רוחאני בועידה הכלכלית בדאבוס, שוויץ. דבריו של רוחאני בכנס היו מפוייסים ופשרניים, והוא אף תואר הבוקר בעיתון הניו-יורק טיימס כמי שפניו "פונות להצטרף מחדש לקהילה הבינלאומית".

"אני מאמין בלב שלם שאין מקום לנשק גרעיני כחלק מהאסטרטגיה הביטחונית של איראן, ואין לנו כל מוטיבציה לבצע צעדים בכיוון הזה", אמר רוחאני. בנוסף, הוא נשבע לפעול להרחבת ההסכם הגרעיני הנוכחי, אבל, כך אמר, "מניעה אפשרית עשויה לקרות בדמות חוסר רצינות ורצון של צדדים נוספים לשתף פעולה, או שהם עשויים להיות מושפעים בידי גורמים אחרים". אין כל ספק שמילים אלו מכוונות כלפי ישראל, זהו הז'רגון המוכר. "אנחנו מוכנים", הוא אמר. "כמובן שמדובר בדרך ארוכה, עקלקלה וקשה. אולם, אם נישאר רציניים ונשמור על הרצון, אנחנו נצליח".

רוחאני גם נשבע להמשיך לעבוד עם מנהיגי אירופה והעולם, על מנת "להתגבר על כל המכשולים הכלכליים והפוליטיים" לקראת הפיכתה של איראן לאחת מ-10 הכלכלות המובילות בעולם בטווח של כעשור, לדבריו.

קורא בין השורות

במסיבת עיתונאים שנערכה במלון בקצה השני של העיר, הרחק ממרכז הקונגרסים, איפה שנשא רוחאני את נאומו,  הצהיר הנשיא פרס, שהדברים החשובים ביותר בנאומו של רוחאני הם דווקא הדברים שלא אמר.

פרס ומייסד הפורום הכלכלי בדאבוס, קלאוס שוואב, הבוקר | צילום: רויטרס

"הוא לא הביע תמיכה בשלום במזרח התיכון", אומר פרס. "הוא לא הבהיר שכעת הגיע הזמן להשכין שלום בין ישראל למדינות ערב. הוא פטר בחיוך את ההערה על השלום שהועלתה על ידי יו"ר הפורום הכלכלי קלאוס שוואב – ששלום עבור האיראנים כולל רק את מי שהם מוכנים לקבל, שזו הגדרה מאוד יפה".

"הוא לא הכריז שהוא הולך להפסיק לשלוח נשק לחיזבאללה. הוא יכל להכריז, מאחר שהוא אמר שהוא לא מעוניין בפצצה גרעינית, שהוא יפסיק לפתח טילים ארוכי טווח שיכולים לשאת ראשי נפץ גרעיניים. הוא לא הכריז שאיראן תפסיק להיות מרכז הטרור של ימינו", אמר פרס, וציין את המקומות בעולם בהם חיזבאללה מרים ראשו כמו דרום אפריקה ודרום אמריקה. "אנחנו יכולים לראות את טביעת האצבע שלהם בבירור", הוסיף.

"ככל שזה נוגע לישראלים, אנחנו מחוייבים לשלום עם העם האיראני. הם מעולם לא היו אוייבינו. איננו מחפשים מלחמות. איננו מחפשים להיכנס לעימותים, והיום היה מדובר בציון דרך, שלצערי התפספס".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן