פרשת שעון הקיץ: "הסיעות החרדיות קברו את הצעת החוק"

ביוני 2011 הודיע שר הפנים אלי ישי בחגיגיות כי בהתאם לדרישת הציבור ולהמלצות ועדת שמינה בנושא, החליט להאריך את שעון הקיץ, אשר יסתיים ב-1 באוקטובר וייארך 193 ימים, בלי קשר ללוח השנה העברי.

יותר משנה חלפה מאז, ולמרות ההכרזות החגיגיות גם השנה תסתיים תקופת שעון הקיץ במהלך חודש ספטמבר. בלילה שבין שבת לראשון, בשעה 02:00, יזיזו הישראלים את מחוגי השעון שעה אחת אחורה. ביום ראשון הקרוב הם ישובו כרגיל לביתם בתום עוד יום עבודה, אולם הפעם יעשה זאת חלקם הגדול כשבחוץ כבר מחשיך.

החוק בישראל קבע בשנת 2005 כי שעון הקיץ יופעל בין יום שישי האחרון שלפני ה-2 באפריל בשעה 02:00, לבין יום ראשון האחרון שלפני י' בתשרי, בשעה 02:00. אלא שבקיץ החולף עברה בקריאה טרומית בכנסת הצעת החוק של ח"כ ניצן הורוביץ ממרצ, אשר קבעה כי שעון הקיץ יוארך עד חודש אוקטובר. מדוע אם כן נחזור כבר בשבוע הבא לשעות אור מעטות?

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"הסיעות החרדיות, ובראשן שר הפנים אלי ישי קברו את הצעת החוק", מאשים היום הורביץ בשיחה עם פורבס. "הם עשו זאת כחלק מניסיון רב שנים שלהן למנוע את קידום העניין. החוק אושר בקריאה טרומית בכנסת, הובא בפני ועדה שהקים שר הפנים – ושם הוא נקבר".


"עם הממשלה הזאת אני לא אופטימי". הורוביץ

מדוע?

"הלוואי שידעתי. היה על זה רק דיון אחד וזה מגוחך. אולי אם יהיה מספיק לחץ על אלי ישי משהו יתקדם. אני באמת לא מבין למה הם מתנגדים, זה פשוט תמוה. אין לי תשובה לזה. כדי שזה יעלה לקריאה שנייה ושלישית כל מה שהיה צריך זה שהוועדה תמליץ ותעביר את זה הלאה בחזרה לכנסת. אם אלי ישי היה רוצה זה כבר היה קורה, אבל הוא מתחמק".

"זה באמת נושא עגום", מסכם הורוביץ בעצב, "הרי זה לא עולה כסף לשנות את החוק, שהוא מאוד פשוט. אנחנו ננסה להגביר את הפעילות בנושא ואני מקווה שזה יקרה בסופו של דבר למרות שעם הממשלה הזו אני לא אופטימי".

במשרדו של ישי דוחים את הטענה והפנו אצבע מאשימה אל ועדת הפנים: "הצעת החוק להארכת שעון הקיץ אותה ביקש לקדם השר ישי, וזאת בהתאם למסקנות הועדה שעסקה בנושא, נדונה זה זמן רב ומעל המשוער בוועדות הפנים של הכנסת", נמסר היום ממשרד הפנים. "השר ישי מאמין כי כבר בראשית מושב החורף הקרוב יסתיים תהליך החקיקה, ובכך למעשה תתקיים הפשרה המקובלת על רוב הציבור".

שר הפנים אלי ישי. "בראשית החורף יסתיים תהליך החקיקה" | צילום: רויטרס

"אנו עוסקים בנושאים חשובים יותר"

דובר ועדת הפנים, שמואל חן, דוחה את הטענות: "הנושא יידון בכנס החורף הקרוב של הוועדה ב-14 באוקטובר. על הפרק כמה הצעות חוק, כששר הפנים הציע להאריך את שעון הקיץ עד 1 באוקטובר, וחברי הכנסת הורוביץ ורונית תירוש עד תקופה מאוחרת יותר. למיטב זכרוני, ביקש יו"ר הוועדה, אמנון כהן, לאזן בין כל הגורמים. הדיון מהווה הכנה לקריאה שנייה ושלישית וכשהוועדה תאשר את ההצעה היא תעלה להצבעה בכנסת".

למה זה לוקח כל כך הרבה זמן?

"כי כל הנושאים שאנחנו עוסקים בהם חשובים יותר. אני יכול להגיד לך כאדם שומר מצוות שאין כאן מטרה מכוונת לעכב את הנושא בגלל עניין דתי – צריך להכריע לפי מה שיהיה הכי טוב ולא לפי מועדי הצום וכד'. לדיון האחרון אפילו הגיע יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), שהדגיש שאין כאן עניין דתי". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן