צניחה דרמטית באינפלציה בבריטניה: האם הבנק המרכזי יפעל?

האינפלציה הבריטית צנחה מהר מן התחזיות לרמתה הנמוכה ביותר מזה יותר משנתיים וחצי בחודש יוני האחרון, ושיקפה דרישה נמוכה בכלכלה מתכווצת. עם שיעור של 2.4%, האינפלציה במחירי הצרכנות השנתיים הייתה מעט יותר ממחצית ה-4.2% שבסוף השנה שעברה, ואך צל חיוור עבור שיעור ה-5.2% בספטמבר האחרון. המספרים האלה מעניקים לבנק אוף אינגלנד יותר מרחב תמרון להרעיף ממריצים נוספים על הכלכלה, שכבר מצויה במיתון ועומדת בפני תקופה ממושכת של צנע, בעוד הממשלה מתאמצת לקצץ בחוסר התקציבי המנופח.

הלמ"ס הבריטי אמר ביום ג' כי שיעור ה-2.4% – ירידה מה- 2.8% של מאי – הוא הנמוך ביותר מאז נובמבר 2009. מומחים מצביעים על נסיגה בלתי צפויה באינפלציית הליבה, שאיננה כוללת עלויות אוכל ודלק נדיפות: היא צנחה מ-2.2% ל-2.1%. תקופה של הורדת מחירים חדה בתקופה המקבילה אשתקד הייתה אמורה להיות גורם לדחיפת הליבה האינפלציונית כלפי מעלה. תחת זאת, נראה כי השנה המחירים ירדו באופן אגרסיבי אף יותר, כך טוענים מומחים.

מזג אוויר גרוע – היה זה אחד מחודשי יוני הגשומים ביותר בהיסטוריה הבריטית – גם הוא מעך את ההוצאות של הבריטים במהלך החודש. הליש"ט נפלה זמנית והאג"ח הממשלתיות הבריטיות קיצצו הפסדים אחרי פרסום הנתונים. התרחיש נותן לבנק אוף אינגלד מרחב תמרון להגיב באגרסיביות להידרדרות בפעילות, לדברי מומחים.הבנק המרכזי הרחיב את תטכנית קניית הנכסים הממריצה שלו ב-50 מיליון ליש"ט ל-375 מיליארד ליש"ט (586 מיליארד דולר) לפני שבועיים, והמומחים צופים כי תרקייע ל-450 מיליארדים עד סוף השנה.

ה'תרומה' הגדולה ביותר לצניחה בשיעור האינפלציה השנתית הגיעה מהירידה במחירי הביגוד וההנעלה, ובעקבותיה אינפלציה איטית יותר בעלויות התחבורה והמזון. קרן המטבע הבינלאומית אמרה אתמול כי תחזית הצמיחה הבריטית לשנתיים הקרובות הידרדרה יותר מזו של כל כלכלה גדולה ומפותחת אחרת בשלושת החודשים האחרונים. 

בעדכון רבעוני של תסקיר הכלכלה העולמית שלה, הקרן חתכה את תחזיות הצמיחה הבריטיות ל-2012 ו-2013 ב-0.6% כל שנה, ל-0.2% ו-1.4% בהתאמה – הרבה מתחת לתחזית הרשמית של המשרד לאחראיות תקציבית של בריטניה שיצאה במארס.

הבנק אוף אינגלנד והממשלה יקוו כי האינפלציה הנמוכה תדחוף את הצרכנים לבזבז, אך חלק מן הכלכלנים פקפקו בהשפעה החיובית שעשויה להיות לאינפלציה על הכלכלה: לא בטוח כמה יזדרזו הצרכנים להצטרף לחגיגת הצריכה כשהצמיחה הנומינלית במשכורות מוגבלת מחד, והמחירים עדיין עולים מאידך.


לקבלת כל העדכונים, החדשות והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן