צניחה חופשית: האם ערכה של מניית פייסבוק ייפול ל-15 דולר?

מניות פייסבוק איבדו 29% מערכן בשלושת השבועות האחרונים. המשקיעים לא שוכנעו מהופעתו של מארק צוקרברג בכנס טק קראנץ' בסן פרנסיסקו בשבוע שעבר והמשיכו להביע את חוסר אמונם במניות. עם פתיחת שבוע המסחר מחר, צפויה הרשת החברתית לעבור מבחן הישרדות של ממש, כשהחשש הוא שמחיר המניה יצנח עד ל-15 דולר. 

אם אכן תגיע מניית פייסבוק ל-15 דולר, תהיה זו צניחה של 34% ממחירה בנעילת המסחר בוול סטריט בסוף השבוע האחרון. מעבר לכך, למרות עלייה שרשמה המנייה לאחרונה, היא עדיין נמצאת ברמה של 40% מתחת למחיר הנפקתה, 38 דולר. 

אפילו אחרי הצניחה הגדולה בערכה, פייסבוק נותרת מניה יקרה מדי. העסקות בהן היא נסחרת מתבססות על מכפיל רווח של 74, זאת לעומת חברות טכנולוגיות אחרות כמו גוגל שנסחרת על בסיס של פי 17 מרווחיה או אפילו אפל שנסחרת על בסיס של פי 16. 

בנוסף, הערכות האנליסטים הן כי מניות רבות שנקנו על ידי מקורבים לרשת החברתית יימכרו במהלך החודשים הקרובים לאחר תום תקופת החסימה עליהן, מה שיביא לצניחה נוספת בערכה. 

פייסבוק עדיין צריכה להוכיח כי היא מסוגלת להניב רווחים משמעותיים מהמודל העסקי שלה, המבוסס ברובו על נדיבותם של המפרסמים. החברה מתקשה מזה זמן רב להציג רווחים בתחום המובייל, שם המפרסמים לא ממהרים להוציא כסף, ופייסבוק לא מצליחה לשכנע אותם שפרסום על מסך הסמארטפון שווה כמו על מסך המחשב.

אולם, למרות הכל פייסבוק עדיין נחשבת לסיפור הצלחה. החברה הצליחה תוך פחות מעשור להפוך לאחד מעסקי הטכנולוגיה המצליחים ביותר בעולם. כיום לרשת החברתית יש קרוב למיליארד משתמשים והיא ממשיכה לגדול ולהתרחב.

אך אל תתנו להצלחה של פייסבוק לסנוור אתכם. אלא אם כן אתם בטוחים שהיא נמצאת עכשיו על סף פריצת דרך בתחום המובייל, אין שום סיבה להאמין שמנייתה היא מציאה ששווה לקנות. בסופו של דבר, עדיין מדובר במניה שתומחרה גבוה מדי מיום הנפקתה וגם כיום היא לא אטרקטיבית מספיק כדי להשקיע בה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן