צעד אחד יותר מדי? אלון מאסק מזהיר מפני השתלטות המכונות על בני האדם

אלון מאסק ידוע כיזם שלוקח את הטכנולוגיה עד הקצה. הוא חושב מוחץ לקופסה ומראה לעולם כיצד ניתן להפוך חזון או רעיון למוצר מתפקד ותעשייה שלמה. בין הפיתוחים השונים שלו כבר הספיק מאסק להציג מכונית סולארית וחשמלית, להקים את חברת SpaceX אשר למעשה החליפה חלק מהתפקיד של NASA ומציעה שירותי שיגור לחלל ופיתוח חלליות מאוישות, ואף קרא להתחיל לבנות בתים על גבי מאדים.

עם זאת, למרות הקדמה המרשימה שמציג לעולם, עדיין יש תחום אחד ממנו מאסק עדיין חושש: אינטיליגנציה מלאכותית. ביום ראשון פרסם מאסק ציוץ בחשבון הטוויטר שלו בו הוא ממליץ על ספר העוסק בתחום זה והבהיר כי אנו צריכים להיות "סופר זהירים" כשזה מגיע לתחום האינטיליגנציה המלאכותית, שכן פוטנציאלית מדובר על תחום מסוכן יותר מפצצות אטום.

האם בקרוב קיומנו יהיה תלוי במוחן של המכונות? | צילום: shutterstock


חושש אך עוקב

בספר המדובר עליו המליץ מאסק, Superintelligence של Nick Bostrom, עולה ההשערה שבמידה ומוח של מכונה יעקוף את המוח האנושי בכל הנוגע לאינטיליגנציה הבסיסית, הראשונה יכולה להפוך לחזקה מאוד. לשם השוואה, המחבר מציין כיצד גורל הגורילות טמון כיום בידי האדם, בעלי המוח המפותח יותר, ופחות בידיהן. כך, גורל האנושות יכול להיות תלוי בפעילותן של אותן מכונות סופר אינטיליגנטיות, מבלי שלאנושות תהיה שליטה על כך.

לא מדובר על הפעם הראשונה בה מאסק מביע את חששותיו בתחום האינטיליגנציה המלאכותית. ביוני האחרון ציין כי להערכתו תרחיש הדומה לזה שראינו בסרט "שליחות קטנית" יכול להתרחש במציאות. כלומר, הוא מאמין שהבינה המלאכותית של המכונות יכולה להתפתח עד לשלב שבו ישתלטו על העולם וינסו לחסל את שאריות המין האנושי (ללא דגש מיוחד על עניין המסע בזמן ואמירת משפטים כגון I'll Be Back כמובן).


מאסק. כשחובב הטכנולוגיה מזהיר מפניה, כדאי להקשיב | צילום: רויטרס

לאור החשש של מאסק, אין זה מפתיע שבמרץ האחרון החליט להשקיע בחברת Vicarious, העוסקת ביצירה ופיתוח של מוצרים ושירותים בתחום האינטיליגנציה מלאכותית. כך הוא מקווה ככל הנראה, לקבל ראייה מעט יותר ממוקדת על העתיד המדובר, בתקווה לזהות ניצנים ראשונים של בעיתיות במידה ואלה יתעוררו.

בשורה התחתונה, אם אדם כמו מאסק מזהיר אותנו מטכנולוגיה מסויימת, אנחנו לא יודעים מה איתכם אבל אנחנו מעדיפים להקשיב לו. עד כמה שתרחיש בו המכונות ישתלטו על בני האדם נשמע בדיוני ולא מציאותי (למרות שכבר הפכנו לסוג של זומבים הודות למכשירי הסמארטפון והטאבלט הקיימים בשוק), משמח לדעת שיש לפחות מישהו אחד שמנסה לנטר ולעקוב אחר הנושא כבר עכשיו, לרווחת כולנו.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

שקט מדי בכדי להיות אמיתי? הכירו את SilentPower, ׳׳המחשב השקט׳׳ שמוטל בספק

מה הקשר בין אנדרואיד למיקרוסופט? תשאלו את סמסונג שנתבעת

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן