צעיר מקזחסטן חזה שמניית פייסבוק תצנח – ועשה צחוק מוול סטריט

כשפייסבוק התכוננה להנפקת המניות הגדולה שלה בחודש מאי, ההייפ הגיע עד קזחסטן. באלמטי, העיר הגדולה במדינה, לקוחותיו של ארלן עבדיקרימוב לחצו עליו לייעץ להם בנוגע להנפקה המפורסמת בארה"ב. בגיל 24, עבדיקרימוב עקב רק אחר ביצועי חברות כרייה מקומיות, אך הוא הבין שניתוח פונדמנטלי של רשת חברתית אמריקאית דומה פחות או יותר לחברת כריית אורניום קזחית.

"ההנפקה הציבורית הראשונה של פייסבוק הייתה אחד האירועים המנופחים ביותר בהיסטוריה", אומר עבדיקרימוב, שעובד ב-IFG, בנק השקעות קטן בקזחסטן. "לפני שפייסבוק הפכה ציבורית משקיעים רבים ביקשו שננתח את המניה, אז חשבנו לעצמנו 'למה לא בעצם'".

עבדיקרימוב עבד על ההערכה שלו במארס, ובמאי הוא הגיע למסקנה שהייתה גורמת לרבים בוול סטריט לאבד את התיאבון: הוא הציג מחיר יעד נמוך במיוחד של 24.62 דולר למניה לפני ההנפקה, ומיד אחרי שהונפקה ב-38 דולר למניה, הצמיד לה עבדיקרימוב המלצת "מכירה". את ההמלצה הוא פרסם בבלומברג, שם היא נותרה עדיין כמחיר היעד הנמוך ביותר בין האנליסטים.

הלקוחות הופתעו מההמלצה. הנפקת פייסבוק בוול סטריט | צילום: רויטרס

האנליסטים בוול סטריט היו רחוקים מאוד מן ההערכה הזו, ומרביתם העניקו למניה מחירי יעד שנעו בין 30-40 דולר. ג'י.פי מורגן למשל העריך כי מחיר המניה יהיה 45 דולר, מול 42 דולר של גולדמן זאקס. מחיר היעד של קונצנזוס האנליסטים ל-12 חודשים היה 35.76, לפי בלומברג. להזכירכם, המניה נסחרת כעת סביב 21 דולר.

איך עבדיקרימוב הצעיר, בוגר תואר בכלכלה באוניברסיטה הכלכלית של קזחסטן, הצליח להנפיק הערכה איכותית יותר מהאנליסטים בוול סטריט? הוא פשוט עקב אחר המספרים של החברה, ואז החל לבנות את המודל באמצעות חישוב תזרים המזומנים של החברה, בטוחות, החזר על ההון, תשואה על ההון ושיעורי צמיחה. עבדיקרימוב היה רגיל לבקר במכרות החברות שאותן נהג לסקר, אך כדי לנתח את פייסבוק הוא פתח חשבון משתמש והחל לבחון את המוצר.

התחילה ב-38 דולר – והיום נסחרת ב-21 דולר. מניית פייסבוק | צילום: רויטרס

את הדוח המקורי שלו כתב עבדיקרימוב ברוסית, וקרא לו: "פייסבוק (מה הסיפור) תהילה חברתית?". כשהוא שלח אותו ללקוחות, חלקם הופתעו שאלו מדוע המחיר שהעריך נמוך כל כך ממחיר ההנפקה הראשוני. "למרות שההערכה שלי הייתה הרבה מתחת למחיר, היא לא הייתה שמרנית, והראיתי להם את המספרים שלי", אומר עבדיקרימוב. "כל האנליסטים האחרים, בעלי השם והמפורסמים, שעובדים בעבור בנקי השקעות ענקיים, נתנו הערכות גבוהות במיוחד. יהיה מעניין לדעת מה היו הנחות המוצא שלהם", הוא אומר.

נכון להיום, לעבדיקרימוב יש חדשות טובות עבור המשקיעים בפייסבוק. בשבוע שעבר הוא החליף את ההמלצה שלו למניה מ"מכירה" ל"החזק", ואישרר את מחיר היעד של 24.62 דולר. הוא מרגיש שמעט מאוד השתנה מנקודת ניתוח פונדמנטלית בשלושת החודשים האחרונים. "פייסבוק היא חברה טובה מאוד", הוא אומר. "היא צומחת ללא הפסקה, בסיס המשתמשים מדהים וכך גם המספרים שלה, כמעט מיליארד משתמשים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן