צרות מבית: הורדת התחזית של גרמניה עלולה לסכן את כל אירופה

האפשרות שגרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר באירופה תאבד את דירוג האשראי המושלם שלה – AAA – מסעירה את הגרמנים, אשר גם כך כועסים על אישור חבילת החילוץ לכלכלת ספרד בפרלמנט בשבוע שעבר. הודעת סוכנות דירוג האשראי מודי'ס על כך שהתחזית עבור גרמניה כבר לא מושלמת, הביאה את הגרמנים לדרוש יחס קשוחה יותר מול יוון והמדינות החלשות האחרות בגוש היורו.

עד כה, נחשבה גרמניה לסלע של יציבות בגוש היורו, כשהאג"ח שלה נראו כהשקעה בטוחה למדי ביחס לסכנות האחרות באיזור, והמשקיעים הלוו למדינה כסף בתשואות נמוכות במיוחד. אולם הכוח היחסי של גרמניה בגוש היורו הפך אותה גם למחלצת מקומית של המדינות במשבר, ולמשלמי המסים הגרמנים נמאס מכך שהכספים שהם מרוויחים הולכים לחילוץ השכנים. מרביתם מתנגדים לחבילות החילוץ, וסקר שנערך בטלוויזיה הגרמנית בחודש שעבר הראה כי 83% מהגרמנים חושבים שיוון צריכה לעזוב את גוש היורו אם לא תצליח לעמוד בתנאי חבילת החילוץ.

מפגינה גרמנית עם שלט המציג את אנגלה מרקל כאמו של ר"מ ספרד מריאחנו ארחוי | צילום: רויטרס

האנס מישלבאך, חבר בכיר במפלגת CSU, המפלגה האחות של מפלגת השמרנים של הקאנצלרית אנגלה מרקל, תיאר את החלטת מודי'ס כ"סימן לכך שאפילו חסינותה של גרמניה אינה בלתי מוגבלת. גרמניה העניקה תרומה עצומה לייצוב המדינות מוכות החוב בגוש היורו, אך הענקת סיוע נוסף תהיה בעייתית, ויהיה קשה להסביר אותה לתושבים".

סקרים מראים כי מרבית המצביעים בגרמניה תומכים בגישתה הקשוחה של הקאנצלרית כלפי החילוץ, אשר כללה כפיית תנאים נוקשים בתמורה לסיוע, אולם בשעה שגובר החשש שחבילת סיוע של 100 מיליון יורו לחילוץ הבנקים מוכי החובות בספרד לא תספיק, האזהרה של מודי'ס מראה כי מרחב התמרון של גרמניה מצטמצם.

"ההתנגדות לסיוע נוסף מצד הממשלה הגרמנית צפויה להתגבר במדינה", אמר הכלכלן כריסטיאן שולץ מבנק ברנברג. "וקבוצת המורדים הקטנה שהייתה עד כה בקואליציה של מרקל עשויה לגדול בקרוב". עם זאת, הוא הוסיף כי לא סביר שהתשואות על האג"ח של גרמניה יעלו, משום שלמרות שינוי תחזית הדירוג, גרמניה עדיין נחשבת למקלט בטוח למשקיעים.

ריינר ברודרל, חבר בכיר במפלגת הדמוקרטים החופשיים, אשר חולקת עם מרקל את קואליציית המרכז-ימין שלה, הסכים כי המשקיעים ימשיכו לשים את יהבםע ל גרמניה. "התחזית של מודי'ס היא קצת קצרת טווח", אמר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן