קבלת פנים צוננת לילן: בדצמבר התווספו למשק האמריקני 74 אלף משרות בלבד

בחודש דצמבר התווספו למשק האמריקאי 74 אלף משרות חדשות בלבד. האנליסטים ציפו לתוספת של 193 אלף משרות חדשות, כך שמדובר בנתון נמוך משמעותית. מדובר בתוספת הקטנה ביותר למשק העבודה בארה"ב מאז תחילת שנת 2011, וסימן מדאיג להתאוששות הכלכלה עם תחילת שנת 2014.

הנתון של היום מפתיע עוד יותר לאחר שביום רביעי האחרון פורסם סקר ה-ADP, שהצביע על תוספת של 238 אלף משרות למשק האמריקני בשוק הפרטי. בין סקר ה-ADP לבין דו"ח התעסוקה המלא קיים מתאם גבוה ולרוב הנתונים שמתפרסמים זהים מבחינת הפתעות לכיוון החיובי או השלילי, והכלכלנים שחזו, טרם הפרסום, תוספת של 205 אלף משרות נותרו בפה פעור.

עם זאת, שיעור האבטלה במדינה ירד ל-6.7%, לעומת 7% לפני כן, מדובר בשיעור האבטלה הנמוך ביותר מאז אוקטובר 2008, ועולה השאלה – הכיצד? ייתכן שהדבר נובע מכך שיותר אנשים יצאו לגמרי ממעגל העבודה. שיעור ההשתתפות בעבודה ירד ל-62.8%, הרמה הנמוכה ביותר מאז 1978.

חברות קמעונאיות רשמו את הגידול המשמעותי ביותר בהעסקה, עם 55 אלף משרות חדשות, וגם סקטור הייצור הגדיל את כמות המשרות החדשות בדצמבר. אולם, ההעסקה הייתה חלשה בסקטורים האחרים.

שיפור בשוק העבודה האמריקני הוא הנתון המרכזי עליו מבסס הפד את החלטותיו המוניטאריות. נתון נובמבר היה אחת הסיבות שיו"ר הפד' היוצא בן ברננקי נתן אור ירוק לתחילת צמצום רכישות האג"ח ב-10 מיליארד דולר ל-75 מיליארד דולר בכל חודש. צמצום נוסף, על פי הנתון הנוכחי, כנראה לא נראה באופק.

בסך הכל – מספר המשרות שנוספו למשק האמריקאי ב-2013 היה כמעט זהה לזה שב-2012.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן