קיבלתם עצת השקעה גרועה מחברים? כך תצמצמו את הסיכון

"עשיתי סקר בין חבריי, כל אחד מהם מנהל סכום גדול״, כך אמר לי השבוע אחד מלקוחותיי המכובדים. מדי פעם אני שומע את המשפט הזה מלקוחות שמחפשים פתרונות ומידע בנוגע לאפשרויות ההשקעה.

ההסתמכות על ברי סמכא היא מנגנון אנושי טבעי, אולם יש להכיר את המגבלות הקיימות בכך. באחרונה התפרסמה פרשיית עוקץ, לכאורה, בהשקעות בנדל״ן בארצות הברית. בין הנעקצים לכאורה הוזכרו שמות של אנשים מוכרים, בעלי נכסים, ידע וניסיון בתחומים עסקיים, אשר נפלו קורבן לנוכלים מעבר לים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אחד מהם הסביר בראיון כי נכנס בעצת חבריו והודה כי לא בדק את המסמכים ואת המידע שהוצג בפניו. אפשר להניח כי בקבוצה הסתמכו החברים האחד על השני, כך שחוש הביקורת שימש כתפקיד משני בהחלטה להיפרד מסכום כסף נאה. 

צילום אילוסטרציה: ingimage/ASAP

כמנהלי עושר משפחתי, פעמים רבות אנחנו פוגשים משקיעים שהשקיעו או הפסידו בקרנות שאינן תואמות בעליל את פרופיל המשקיע שלהם, על פי רוב בעצת משפחה וחברים (או בקיצור F&F).

יש היגיון בהסתמכות על עצת F&F. הם מכירים אותנו היטב, הם מכירים את הרקע ואת הרצונות שלנו. הם רוצים בטובתנו ואנחנו רוצים להזדהות איתם. יש גם את הצורך הקהילתי, לעתים אף מגדרי, המהווה מרכיב בהחלטה בבחינת מה שטוב לחברי, טוב גם לי.

מנהל שיווק בקרן גידור הסביר לאחד מלקוחותיי כי "כל עשירי ישראל״ נמצאים בקרן שלו. שוב, ניסיון שכנוע המושתת על הצורך בהזדהות.

הבעיה בכך היא שצורך זה מחליש את חוש הביקורת. כששומעים מאחרים, זה בדרך כלל ממישהו שהצליח. הטבע האנושי נוטה להדגיש את הצד הטוב ולא את הרע. בפועל, לכל אחד חליפה שמתאימה רק לו וכאשר אנחנו נכנסים להשקעה כי היא טובה לאחר, יש סיכוי סביר שנימצא בסיטואציה לא נוחה בעתיד.
 
יש סיבות נוספות שלא לפעול בדרך זו, בהן סיכון יחסי החברות והערכת יחסי המשפחה, פגיעה בתנאים ובעלויות והיותנו לקוח קל ומשוכנע מראש, דבר המאפשר לצד השני להטעות אותנו.
אם בכל זאת אתם שוקלים בחיוב להשקיע בעקבות המלצת F&F, או למסור לניהולו חלק מכספכם, תוכלו לצמצם את הסיכון באמצעות כללי זהירות:

1. בקשו חומר כתוב וברור. היעדר חומר כתוב הוא דגל אדום.

2. הפנו את ההשקעה לבדיקה של יועץ או גורם מקצועי אובייקטיבי.

3. הימנעו מהשקעות בלתי סחירות ובלתי נזילות באמצעות חברים.

4. אל תפעלו מתוך לחץ. אם לוחצים עליכם להחליט מהר כי "עכשיו סוגרים״, אל תהססו להשיב: "תסגרו, לא נרצה לעכב אתכם״.

5. היו חשדנים כשמבטיחים לכם משהו שנראה טוב מכדי להיות אמיתי. סיכוי לתשואה של 25% ומעלה הוא אור אדום מסנוור, שנועד להחליש את חוש הביקורת שלכם.

הקפדה על כללים אלה בפרט והימנעות מהשקעות שהגיעו אליכם דרך חברים בכלל, תפחית עד מאוד את הסיכון לטעויות בהשקעה, שנראות מעת לעת בקרב לקוחות המנהלים עושר רב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן