קרי התנצל: "מעולם לא הצהרתי שישראל היא מדינת אפרטהייד"

מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי התנצל לפנות בוקר (שלישי, שעון ישראל) על דבריו לפיהם "ישראל מסתכנת בהפיכה למדינת אפרטהייד", אם רעיון שתי המדינות לא ייצא לפועל במסגרת הסכם שלום עם הפלסטינים.

"אני לא מאמין, ומעולם לא הצהרתי, בפומבי או בפגישות סגורות, שישראל היא מדינת אפרטהייד או מתכוונת להפוך לאחת", הבהיר קרי בהודעה רשמית. עם זאת, קרי לא הכחיש כי השתמש בביטוי, אך אמר שדבריו הובילו לשיקוף לא נכון של דעותיו. "במשך יותר מ-30 שנים בסנאט של ארה"ב תמכתי בישראל לא רק במילים, אלא גם במעשים והצבעתי כשהגיע הזמן להילחם", אמר.

הדברים שעוררו סערה הוקלטו בשיחה של מזכיר המדינה עם גורמים בינלאומיים והגיעו לידי ה"דיילי ביסט", ובהצהרה ששיחרר הלילה הביע קרי חרטה על שאמר. "אם הייתי יכול להריץ את הקלטת לאחור, הייתי בוחר במילה אחרת כדי לתאר את האמונה האיתנה שלי בכך שהדרך היחידה לקיים בטווח הארוך מדינה יהודית, שתי מדינות ושני עמים החיים זה לצד זה בשלום וביטחון, היא באמצעות פיתרון שתי המדינות", הבהיר.

המזכיר הוסיף: "בטווח הארוך, מדינה אחת, דו לאומית, לא יכולה להיות המדינה היהודית הדמוקרטית שמגיעה לישראל או המדינה המשגשגת עם מלוא הזכויות המגיעה לעם הפלסטיני".

האזינו להקלטה, כפי ששודרה ברשת "פוקס":

הדברים גרמו לסערה נאמרו בפגישה סגורה עם מנהיגים אחרים מהעולם וצוטטו כאמור לראשונה על ידי "דיילי ביסט". מדובר בהצהרה חריגה, היות ובכירים אמריקאים לעיתים נדירות קשרו את המילה אפרטהייד בהתייחסות לישראל.

על פי הדיווח, זו לא היתה ההתבטאות היחידה החריגה של קרי לגבי המאמצים שלו במזרח התיכון. מזכיר המדינה חזר על הזהרתו, כי כשלון השיחות עלול להוביל לחידוש האלימות הפלסטינית נגד אזרחים ישראלים, והבהיר כי שינוי בהנהגת אחד הצדדים עשויה לסלול את הדרך להסכם.

קרי אמר כי המנהיגים של ישראל והפלסטינים הם האשמים לאי ההתקדמות בשיחות ואף יצא נגד הבנייה הישראלית בהתנחלויות. בשלב מסוים, לפי האתר האמריקאי, מזכיר המדינה אמר כי הוא עשוי להציג לצדדים את מתווה השלום שלו ולהציב להם אולטימטום לקבל את הצעתו.

"שתי מדינות הוא בבירור הפתרון האמיתי היחידי", אמר קרי לקבוצת הבכירים מארה"ב, מיפן, מרוסיה וממדינות מערב אירופה". הוא הוסיף כי "מדינה דו לאומית תהיה בסופו של דבר מדינת אפרטהייד עם אזרחים סוג ב' או מדינה שתחסל את הסיכוי של ישראל להיות מדינה יהודית. ברגע שמכניסים את זה לראש, מבינים שחיוני להגיע לפתרון שתי מדינות, ושני המנהיגים הצהירו שהם מחוייבים לכך".

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן