קרי מאשים את פוטין בהפלת המטוס המלזי: "ברור שמדובר במערכת שהועברה מרוסיה"

הפלתו של המטוס המלזי, ביום חמישי האחרון, חידדה את המשבר האוקראיני והחזירה אותו לכותרות. ארה"ב ובנות בריתה מפנות אצבע מאשימה לעבר מורדי פרו-רוסיה באוקראינה אך מצביעות גם על רוסיה כאחראית להפלת המטוס בעוד רוסיה ממשיכה להכחיש את מעורבותה.

מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי נחשף בימים האחרונים לראיות שאינן משתמעות לשתי פנים, בדבר השותפות הרוסית בהפלת המטוס המלזי ולכן הוא דורש ממוסקבה שתיקח אחריות על מעשי הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה.

בעוד בארה"ב מותחים ביקורת על מדיניותה של רוסיה ועל נשיאה, פוטין, בהולנד הרגשות גואים והאומה זועמת. המטוס המלזי התחיל את מסעו ביום חמישי בהולנד, כאשר שני שליש מנוסעיו היו אזרחים הולנדיים, כאשר הגיע לשטחה האווירי של אוקראינה עלה המטוס לגובה של 33 אלף רגל בהתאם להנחיות הבטיחות וכדי להימנע מהיתקלות בלחימה, אך המורדים היו מצוידים בטילי קרב מונחי מכ"ם מסוג SA-11 אשר מסוגלים להגיע עד לגובה של 70 אלף רגל. את המערכת המתוחכמת קיבלו הבדלנים, לפי דבריו של קרי, מרוסיה.

גם הטיפול בזירת נפילת המטוס מעלה שערורייה וזעם בקרב העם ההולנדי, כאשר על פי הדיווחים גופות ההרוגים "נגררות מסביב" במקום להישלח באופן מיידי ובמהרה למדינות האם שלהם ולבני משפחותיהם הכאובים. שר החוץ הבריטי מפציר במוסקבה שתאפשר את גישת החוקרים הבינלאומיים לזירה על מנת שיוכלו לחקור את האירוע, "רוסיה מסתכנת בהפיכה למדינה מצורעת אם ללא תנהג כראוי" הוא אמר ל"סקיי ניוז".

מתאבלים על הנופלים| צילום: רויטרס

בוושינגטון, קרי מאיים בנקיטת "צעדים נוספים" נגד מוסקבה ועל אף שהממשל האמריקאי עוצר עצמו בינתיים מהאשמה ישירה של מוסקבה באירוע, קרי מציג את האשמות האמריקאיות המפורטות ביותר עד כה, המבוססות על הערכות המודיעין האחרונות. הוא טוען כי ארה"ב ראתה כי רוסיה מעבירה סחורה לאוקראינה בחודש האחרון וכי האספקה כללה שיירת רכבים משוריינים, טנקים ומשגרי רקטות. לכן קרי מאמין ואמר גם בראיון ל-CNN כי "זה די ברור שמדובר במערכת שהועברה למורדים מרוסיה".

עד עכשיו הטילה ארה"ב סנקציות על עסקים ואנשים הקרובים לנשיא רוסיה, אך כעת נראה כי אובמה עלול ללכת רחוק יותר. על אף שנשללה שליחת כוחות אמריקאים לאזור, קרי התבטא רבות בנושא ואמר כי "הנשיא מוכן לנקוט בצעדים נוספים". גם דייוויד קמרון, ראש ממשלת בריטניה מסר כי שרי האיחוד האירופי מוכנים להכריז על סבב חדש של סנקציות על רוסיה, זאת לאחר ששוחח עם נשיא צרפת וקנצלרית גרמניה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן