קרע בין מנכ"לית לאומי למנכ"ל מזרחי על רקע פיצוץ הסדר החוב בגנדן

קרע במערכת היחסים בין מנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק עמינח לבין מנכ"ל מזרחי טפחות אלי יונס על רקע פיצוץ הסדר החוב בגנדן. בלאומי משוכנעים שפרטי ההסדר הודלפו לתקשורת על ידי מזרחי כדי לטרפד את ההסדר, ולהסיט את האש כנגד לאומי. לסופהשבוע נודע כי עמינח כועסת ומתוסכלת מאוד מההתנהגות והחליטה לנתק את הקשר.

על פי ההערכות, המטרה בהדלפה הייתה לבחון את התגובה הציבורית להסדר, שכלל מחיקת 150 מיליון שקל מן החוב, ובסופו של דבר להחליט אם להצטרף ללאומי או לשבת על הגדר. בעקבות הביקורת הציבורית שספג לאומי, הוא נאלץ לבטל את ההסכם.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

עקרונות הסדר החוב בין לאומי לגנדן, שנמצאת בשליטתו של נוחי דנקנר, סוכמו לפני 3 חודשים. לפני שלושה שבועות הועברו פרטיו למזרחי טפחות, אשר התבקש להצטרף אליו. אלא שבמזרחי סירבו ודרשו לנהל בעצמם משא ומתן על עקרונות ההסדר. בשבוע שעבר הודלפו כאמור פרטי ההסדר לתקשורת.

האכזבה של לאומי ממה שהם מאמינים כהדלפה של מזרחי הועברה גם בשיחה ישירה בין האחראים על התקשורת בשני הבנקים, בני שוקרון ממזרחי ואבירם כהן מלאומי. שוקרון מחה על הטענות שהבנק הדליף את ההסדר. לדבריו, מזרחי אכן לא הצטרף להסדר, אך לא מתח עליו ביקורת.

רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי ואלי יונס, מנכ"ל מזרחי טפחות | צילום: רון קדמי, יוני רייף

בנק המזרחי חשוף לאשראי שניתן לחברות של נוחי דנקנר בהיקף של 310 מיליון שקל. 30 מיליון שקל ניתנו לחברת טומהוק בעלת השליטה בגנדן, ועל פי ההערכות מדובר בחוב אבוד. 80 מיליון שקל נוספים ניתנו לגנדן, בעלת השליטה באי.די.בי אחזקות, וסכום זה אמור היה להוות חלק מההסדר. מכיוון שמזרחי לא שותף להסדר בגנדן, לא ברור כמה מסכום זה הוא אמור היה למחוק. 200 מיליון שקל נוספים ניתנו כאשראי לאי.די.בי פיתוח, ועל פי הערכות הבנק, חוב זה הוא הבטוח ביותר.

מבין הבנקים, בעל החוב העיקרי באי.די.בי פיתוח הוא בנק הפועלים, עם חובות בהיקף של 770 מיליון שקל. הפועלים חשוף ב-150 מיליון שקל גם לחברת טומהוק. על פי ההערכות, הפועלים ומזרחי מנסים לגבש הסדר חלופי כדי להציל חלק מהחוב.

מקורות במערכת הפיננסית לא שללו את האפשרות לפיה אם ההסדר לא ייצא אל הפועל, מזרחי עשוי לגייס משקיע ולהצטרף למחזיקי איגרות החוב בניסיון להשתלט על אי.די.בי פיתוח.

בית המשפט ידון ביום ראשון הקרוב בבקשת קרן יורק, בית ההשקעות פסגות והפניקס לביצוע הסדר חוב כפוי באי.די.בי פיתוח. בקבוצת אי.די.בי דחו אתמול על הסף את בקשת ההסדר. לדבריהם, החברה אינה חדלת פירעון ומדובר במחטף אלים בניסיון להשתלט על נכסיה.

מבנק לאומי לא נמסרה תגובה. דובר בנק המזרחי מסר בתגובה: "מדובר בשטויות שאינן ראויות להתייחסות. האפשרות לשיתוף פעולה על אי.די.בי פיתוח היא המצאה מוזרה שאין לה אחיזה במציאות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן