ראשי הערים הטובים בישראל 2013 – הדירוג המלא

רגע לפני הבחירות לרשויות המקומיות בישראל, מגזין פורבס מפרסם את דירוג 10 ראשי הערים הטובים בארץ לשנת 2013. הדירוג נעשה בשיתוף עם מומחים בעלי שם וניסיון מתחום השלטון המקומי (השמות המלאים בהמשך), בהתאם למספר קריטריונים אשר נבחנו בקרב 75 ראשי הערים בישראל, ובהם: מצוינות פיננסית, מנהיגות, הגדרת חזון, יוזמה וחדשנות, כישורי ניהול, טוהר מידות, שקיפות ופתיחות לציבור, ייצוגיות, שליחות ציבורית ומנהיגות קהילתית וקידום השלטון המקומי בישראל.

על רקע זה מעודד לגלות שדירוג עשרת ראשי הערים הטובים ביותר בישראל של פורבס מצא כי הערים הגדולות והמרכזיות בישראל נמצאות בידיים טובות. ראשי ערים מוכשרים כמו רון חולדאי, ניר ברקת, מוטי ששון ואחרים ברשימה נמצאו ככאלה המנווטים את ספינות הענק המטרופוליניות של ישראל בבטחה ובמסלול הנכון, אם כי לצד סייגים מסוימים, המצוינים בדפים הבאים.

מעניינת אף יותר העובדה כי ארבעה מבין ראשי הערים בדירוג זה מכהנים בפריפריה: יחיאל זוהר מנתיבות, סימון אלפסי מיקנעם-עלית,שמעון לנקרי מעכו ורוביק דנילוביץ' מבאר שבע. אלה הצליחו להעלות על נתיב ההצלחה ערים שתנאי הבסיס שלהן – מאפיינים כמו דירוג סוציו-אקונומי נמוך, ריחוק גיאוגרפי מהמרכז ואוכלוסייה הטרוגנית – מאתגרים ורחוקים מלהיות אידיאליים.

את העשירייה הפותחת משלימים, בנוסף לאלו שהוזכרו, יונה יהב מחיפה, מרים פיירברג-איכר מנתניה, וחיים ביבס ממודיעין-מכבים-רעות.

חולדאי וששון I צילום: רוני פרל

כך בדקנו: פירוט הקרטריונים וצוות המדרגים

מי נשארו מחוץ לרשימה?


לא פשוט להיות ראש עירייה בישראל. צריך להיות לא רק מנהיג אלא גם מנכ"ל, לא רק בעל חזון אלא גם יזם. צריך לדעת לשלב ידיים עם שותפים (ומתנגדים) רבים – התושבים, מרכזי הכוח בעיר, השלטון המרכזי, העולם העסקי והפילנתרופי ועם עוד מגוון כוחות חיצוניים. את כל השיירה הזו על ראש העיר למשוך קדימה, תוך התחשבות בפרטים הקטנים וביחסים העדינים והסבוכים שבין הכוחות השונים.

לפני שניגש לתוצאות, יש לזכור שהכוח הנמצא בידיו של האיש/ה הבכיר/ה ביותר בעירייה הוא אדיר. לעתים קרובות השפעתו של השלטון המקומי על האזרח הפשוט גדולה בהרבה מזו של השלטון המרכזי. ראש העירייה ממונה על מערכת מורכבת שבאה במגע עם התושבים באינספור נקודות השקה ומשפיעה באופן ישיר על כל תחומי החיים שבונים את שגרת יומו. 

לא סתם מכונה ראש העיר  "השריף של העיירה"; זהו שלטון אוטונומי מאוד, שנהנה מהיקף סמכויות עצום בפיקוח מוגבל מאוד יחסית לשלטון המרכזי. אבל כאן טמונה גם הכוכבית: כל זאת, בתוספת לקדנציה הארוכה, מוביל לא פעם לזליגה אל התחום האפור. רק בחודש האחרון התרחשה דרמה בזירת השלטון המקומי כאשר הוגשו כתבי אישום חמורים נגד ראשי הערים יצחק רוכברגר מרמת השרון, שמעון גפסו מנצרת עלית ושלומי לחיאני, ראש עיריית בת ים, שהובילו להדחתם מתפקידם עד הבחירות הקרובות על פי הוראת בג"ץ. כתבי אישום אלה מצטרפים לעשרות חקירות בתחום טוהר המידות, המתנהלות כמעט באופן שוטף על רקע תפקודם של ראשי ערים ומועצות, כמו זו שמתנהלת זו תקופה ארוכה נגד יוסי בן דוד, ראש עיריית יהוד-מונוסון, בשל עבירות בנייה לכאורה.

אז מיהם עשרת ראשי הערים הטובים בישראל, ומי כבש את המקום הראשון? היכנסו לדירוג וגלו.

לדירוג המלא: עשרת ראשי הערים הטובים בישראל

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל


צילום: אודי אבן חיים

 

 

 


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן