ראש בראש: הקרב בין אנדרואיד ל-iOS יכריע את עתידה של גוגל

מניית גוגל נעה סביב שיא כל הזמנים שלה שנקבע ב-5 לאוקטובר ועומד על 774.38 דולר. בכדי לשבור את המחסום הזה, משקיעים ואנליסטים אומרים שהחברה צריכה להגדיל את הסיכונים שיכולים גם להוריד בכוחה של ערכה של החברה הטכנולוגית מספר שתיים בעולם.

מרבית תשומת הלב של החברה מוסטת עתה לתחרות בענף הסמארפונים, שמתעצב להיות שדה הקרב המרכזי להשגת עליונות טכנולוגית בין מיקרוסופט, אמאזון, אפל פייסבוק וגוגל עצמה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

משקיעים מצביעים על כך שגוגל אנדרואיד – על אף היותו תוכנת ההפעלה הפופולרית ביותר בשוק הניידים – טרם הניבה צמיחה משמעותית בהכנסות, והחברה, טרם ניסחה אסטרטגיה קוהרנטית בעקבות רכישתה בחודש מאי של יצרנית הטלפונים הניידים – מוטורולה – ב-12.5 מיליון דולר.

"המודל העיסקי הופך אותם ליעד קל עבור עניינים משפטיים" | צילום: רויטרס

בטווח הארוך, גל רגולציה הן מבית והן מחוץ יכול להיות הסיכון הגדול ביותר בסיפור של גוגל. רגולטורים בוחנים אם גוגל מתחרה בסביבה לא הוגנת על ידי כך שהיא מעדיפה מאפיינים שלה בפיתוח מוצרי הליבה שלה, ואם השימוש בפרטים אישיים רגישים למטרות פרסום היא פעולה ראויה.

ועדיין, אין לטעות. מתוך 45 הסקירות של אנליסטים על החברה 36 מהן מעניקות לגוגל המלצת קנייה ואף המלצות ברמה גבוהה יותר, כשמחיר היעד בסקירות אלו עומד על על 845 דולר – פער חיובי של 12% ממחירה היום. ישנם אף סקירות שמדברות על מחיר יעד של 900 דולר ומעלה.

"המודל העיסקי של החברה כבר הופך אותם ליעד קל עבור עניינים משפטיים", אומר קים פורסט, אנליסט ומנהל תיק השקעות בחברת "פורט-פיט קפיטל" שלאחרונה גם רכשו מניות של החברה. בהתייחס לעניין הרגולציה אומר פורסט "אני חושב שזה הסיכון הגדול שלהם. רוב המשקיעים לא מבינים לחלוטין את המשמעות שיכולה להיות לכך – לא המקצוענים ולא הקמעונאיות.

יחסיה של החברה עם הרגולטורים לאורך השנים מזמינה את ההשוואה למיקרוסופט ואי.בי.אמ, שתי חברות טק ענקיות, שכבר הרגישו בעבר את כובד הזרוע של המאבקים על הגבלים עיסקיים.

הקרב המכריע

ובלי קשר לרגלוציה, גוגל עצמה הודיעה כי העדיפות הכי גדולה של החברה כעת היא שוק הניידים עליו היא מתכוונת להתחרות מול אפל, כשהמנכ"ל לשעבר של החברה, אריק שמידט כינה את המאבק הזה כ"קרב מכריע" שיעצב את ענף ההיי טק.

נתח השוק של האנדרואיד הוא 56% על פי ניתוחים של אנליסטים, אך הנתח יורד לטובת אפל, שזינקה מ-23.2% ל-33.3%. גם העסקה עם מוטורלה, הרכישה הכי גדולה אי פעם של החברה תישאר תחת פיקוח עד שמחלקה זו תוכל להפוך לרווחית. "נראה כאילו כל עסקה שאליה הם נכנסו רק דיללה לגוגל את ההכנסות שלה", אומר פורסט. "בעלי המניות רוצים לדעת כיצד ישלמו להם".

בפועל אומר פורסט כי "המרוויחה הכי גדולה מהפופולריות של האנדרואיד היא מיקרוסופט, שמקבל 8 דולר לכל מכשיר על הרישיון להשתמש בפטנטים שלה".

גוגל הודיעה כי ב-29 לאוקטובר תקיים אירוע היתמקד בתוכנת האנדרואיד בניו יורק. בהודעת החברה נכתב "מגרש המשחקים פתוח" כשהרמז הוא הוא ל-Google Play – חנות האפליקציות והשירותים של האנדרואיד, במה יכול להיות כהשקה של מכשיר חדש.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן