רבים יותר ושווים יותר: רשימת עשירי העולם 2017

הייתה זו שנת שיא עבור האנשים העשירים ביותר בעולם – מספר המיליארדרים קפץ ב-13% ל-2,043 בהשוואה ל-1,810 בשנה שעברה. זו השנה הראשונה שפורבס איתר למעלה מ-2,000 מיליארדרים. שוויים המשולב עלה ב-18% ל-7.67 טריליון דולר, עוד שיא. השינוי במספר המיליארדרים – שעלה ב-233 בהשוואה ל-2016 – היה המשמעותי ביותר ב-31 השנים בהן פורבס סיקר מיליארדרים מכל העולם. המרוויחים ביחס לשנה שעברה עלו על המפסידים ביחס של 3 לאחד.

בשנה הרביעית ברציפות, ביל גייטס נמצא בפסגת הרשימה – בפעם ה-18 מתוך 23 השנים האחרונות. הונו מוערך ב-86 מיליארד דולר, עלייה מ-57 מיליארד בשנה שעברה. לג'ף בזוס, בעלי אמזון, הייתה את השנה הטובה ביותר, כאשר הוא הוסיף להונו 27 מיליארד דולר; כיום הוא שווה 72.8 מיליארד דולר ועבר לשלישיה הראשונה לראשונה בחייו. בשנה שעברה, דורג בזוס במקום החמישי.

לוורן באפט הייתה גם שנה מוצלחת ביותר, אחרי בזוס, והוא גרף את הרווח הגדול ביותר מאז שנבחר טראמפ לנשיאות. הזינוק של באפט, בסכום של 14.8 מיליארד דולר, הספיק כדי לדחוק את אמאנסיו אורטגה מהמקום השני, מייסד רשת ההלבשה הספרדית זארה. הונו של אורטגה טיפס ב-4.3 מיליארד דולר בשנה החולפת, אך הוא הדרדר למקום הרביעי.

מארק צוקרברג. פתח בחמישייה | צילום: flickr Alessio Jacona

מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, טיפס למקום החמישי בפעם הראשונה, לאחר שהונו צמח ב-11.4 מיליארד דולר בשנה החולפת. בינתיים, קרלוס סלים ממקסיקו, לשעבר האיש העשיר בעולם, צנח למקום השישי – הפעם הראשונה מזה 12 שנים שהוא מחוץ לחמישייה הראשונה.

היו 195 מצטרפים חדשים לרשימה. סין אחראית למספר הגדול ביותר של מדורגים חדשים – 76 כאלו. ארה"ב אחריה עם 25 מדורגים. מצטרפים בולטים היו מייסד חברת ההלבשה פטגוניה, איבון קושינאר; מייסד חברת ויקינג קרוז, טורסטן האגן הנורבגי; איל קרנות הגידור האמריקני, קליף אסנס ושני שותפיו; וג'ון ופטריק קוליסון, אזרחי אירלנד שייסדו את חברת התשלומים המקוונים, סטרייפ. ג'ון קוליסון הוא המיליארדר הצעיר ביותר היום, צעיר בחודשיים ממייסד סנאפצ'ט, אוון שפיגל. הקוליסונים הם שניים מתוך ארבעה מיליארדרים בלבד בשנות ה-20 לחייהם (השניים האחרים הם מייסדי סנאפצ'ט). ישנם 56 מיליארדרים מתחת לגיל 40, ירידה מ-66 בשנה שעברה.

ישנן 15 נשים חדשות ברשימה שהשיגו את הונן בעצמן (self-made), כולם מאסיה והפסיפיק. 10 מסין והאישה הראשונה מווייטנאם Nguyen Thi Phuong Thao, שחברת התעופה שלה, VietJet Air, הונפקה בפברואר, 2017. האמריקנית היחידה היא תאי לי, ילידת תאילנד שעברה לארה"ב בילדותה ומנהלת כיום את חברת הטכנולוגיה, SHI. החברה היא הגדולה ביותר בבעלות נשית מבחינת נפח מכירות. בסך הכל, יש 227 נשים ברשימה, כולל 10 שייסדו במשותף, או בבעלות משותפת של עסק עם בני זוגן, או אחים.

ארה"ב ממשיכה להוביל את רשימת המיליארדרים, עם שיא של 565 מדורגים, עלייה מ-540 בשנה שעברה. סין מדביקה את הפער, עם 319 (להונג קונג יש 67 מדורגים ולמקאו 1). גרמניה במקום השלישי, עם 114 והודו שחצתה לראשונה את רף ה-100, עם 101 מדורגים, במקום הרביעי.

78 מדורגים נפלטו השנה מהרשימה, כולל 33 מסין, 7 אמריקנים ו-9 שחולקים את הונם עם אחרים ולא נמצאו זכאים להיכנס לרשימה השנה. בנוסף, 20 מיליארדרים נפטרו השנה, ביניהם מייסד חברת השכרת הרכב, אנטרפרייז, קארל ג'ק טיילור ומיכאל איליץ', מייסד רשת Little Caesar's pizza.

בישראל ממשיך אייל עופר להוביל בפסגה עם 8.9 מיליארד דולר, אחריו משפחת וורטהיימר עם 5.6 מיליארד דולר ובמקום השלישי מככב אמנון מילצ'ן, ששמו לא יורד מהכותרות, עם 5.2 מיליארד דולר. שרי אריסון, בעלי בנק הפועלים שווה 4.9 מיליארד דולר. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן