רונלד מקדונלד vs ולדימיר פוטין: רשת מקדונלד'ס האמריקאית הודיעה על סגירת סניפיה בחצי האי קרים

סיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה גרר שורה של איומים, אזהרות ואפילו צעדים וסנקציות מצד מדינות המערב. ארה"ב הובילה את הקו כשפרסמה שורת איומים כנגד הממשל הרוסי, ואף הטילה שורה של סנקציות, בעיקר דיפלומטיות, על בכירים רוסיים – אך כעת, כמעט חודש לאחר אותו משאל עם ידוע לשמצה, נדמה כי המתח בין רוסיה למערב עולה שלב – כשחברת מקדונלד'ס הודיעה על סגירת סניפיה בחצי האי קרים. מנגד, צרפת הודיעה על חתימת עסקת טילים גדולה עם יצרנית נשק רוסית. או במילים אחרות – " you win some, you lose some".

הקרב אשר החל בין וושינגטון לבין מוסקבה וריתק את העולם כולו (בטרם תפס המטוס המלזי את מרבית הכותרות) נחשב למאבק הדיפלומטי הגדול ביותר בהשתתפות ארה"ב בשנים האחרונות. לאחר הסנקציות אשר הכריזה מחלקת המדינה האמריקאית כנגד שורה של בכירים רוסיים, הגיע גם תורו של משרד האוצר האמריקאי, אשר הודיע על הטלת הסנקציות על הבנק הרוסי המרכזי. בעקבות זאת נותרו החברות העסקיות האמריקאיות, אשר רבות מהן מנהלות יחסים עסקיים פוריים למדי עם השוק הרוסי, בבעיה.

סניף מקדונל'ס במוסקבה. "שיסגרו את כל הסניפים ברוסיה" | מתוך ויקיפדיה

הצעדים והסנקציות הכלכליות על רוסיה הביאו את חברות האשראי ויזה ומאסטרקארד להודיע על ביטול עסקאות ענק עם לקוחות מהשוק הרוסי. אך בימים האחרונים הגיע צעד נוסף. יש שיראו בו שולי בלבד, בעוד אחרים רואים בו צעד סימלי משמעותי למדי – רשת המזון המהיר מקדונלד'ס, אחד הסממנים המובהקים ביותר של המשק האמריקאי, הודיעה על סגירת 3 סניפיה בחצי האי קרים באופן מיידי.

סנקציה סימבולית או החלטה עסקית?

אך למרות המשמעות הסימבולית של ההחלטה, מההודעה הרשמית אשר שחררה הרשת בדבר סגירת הסניפים עולה כי מדובר בהחלטה עסקית כלכלית טהורה. "כמו חברות בינלאומיות רבות נוספות, מקדונלד'ס מעריכה את המשמעויות הכלכליות העולות עקב המצב הנוכחי בחצי האי קרים", נכתב בהודעה. "בעקבות השעיית שירותים פיננסיים ובנקאים חיוניים, לא נותרה לנו כל ברירה מלבד סגירת הסניפים. זוהי החלטה עסקית ללא כל מניע פוליטי", הדגישו בחברה, והוסיפו כי "אנו עושים כל מה שניתן בכדי לסייע לעובדים בסניפים אשר נסגרו".

למעט חברות האשראי, מקדונלד'ס היא החברה הראשונה אשר מכריזה באופן רשמי על סגירת סניפים בחצי האי קרים, תהה הסיבה אשר תהה. גם שר האוצר הרוסי אנטון סילואנוב הודה כי ממשלתו הייתה ערוכה לסנקציות כלכליות חמורות בהרבה, ובמיוחד חששה כשצרפת איימה בביטול העסקה עם החברת הרוסית United Shipbuilding, אשר אמורה לספק שני מסוקי מסע חדישים לצבא הצרפתי. לפחות בהקשר הצרפתי, נראה כי מדובר בעיקר בסנקציות רטוריות – ופחות במעשים בשטח.

לא רק שממשלת צרפת לא חזרה בה מקיום העסקה, ביום שישי האחרון חתמה סוכנות החלל הצרפתית על עסקה עם מקבילתה הרוסית על אספקת 7 נושאי טילים מדגם סויוז. בשבוע שעבר, כזכור, הודיעה סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) על השעיית חוזים והסכמים עם סוכנות החלל הרוסית. מנגד, הודגש כי שיתוף הפעולה בין האסטרונאוטים האמריקאים והרוסים בתחנת החלל הבינ"ל יימשך כרגיל.

ולדימיר פוטין (במרכז) בעת טקס סיפוח הרשמי של חצי האי לרוסיה | צילום: רויטרס

בינתיים, לא נראה כי שלטונות רוסיה מודאגים מסגירת סניפי רשת מקדונלד'ס בחצי האי קרים. בימים האחרונים צוטט המשנה ליו"ר הפרלמנט הרוסי, ולדימיר ז'ירינובסקי, כשאמר כי יעדיף שמקדונלד'ס לא תסתפק בחצי האי קרים – ותסגור את כל סניפיה גם ברוסיה. "זה יהיה לנו טוב אם הסניפים ייסגרו", אמר, "ושפפסי קולה יהיו הבאים בתור".

אמירות כאלו אולי מחזקות את מעמדו של ז'ירינובסקי בתוך רוסיה, אך מבהילות רבים אשר חוששים כי רוסיה הולכת ונסגרת כנגד הכסף המערבי והמשקיעים הזרים. בין אם סגירת הסניפים היא תוצאה של שיקולים פוליטיים או כלכליים, כולם מסכימים כי מדובר בצעד סימבולי למדי, אשר מסמל, אולי יותר מאי פעם, את התרחבות הקרע בין רוסיה למערב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן