שוק העבודה בארה"ב קפוא בסתיו

יום שישי הקרוב יביא עימו את נתוני התעסוקה של המשק האמריקני לחודש ספטמבר זאת כאשר התחזיות הינן לתוספת של כ-130 אלף משרות חדשות בסקטור הלא חקלאי, כמו כן ההערכות הממוצעות הינן כי רמת האבטלה במשק האמריקני תוותר ברמה של 8.1%.

נתוני התעסוקה לחודש אוגוסט אשר פורסמו בתחילת ספטמבר, המחישו בפעם המי יודע כמה בשלוש השנים הארוכות את הדשדוש המתסכל בשוק העבודה האמריקני. האבטלה אמנם ירדה שוב לרמה של 8.1% וממשיכה לנוע ברצועה צרה בין 8.1% ל-8.3% מתחילת השנה, אולם עדיין מדובר בנתון אבטלה הגבוה מ-8% וברצף מתסכל מאז חודש פברואר 2009.

ממוצע יצירת המשרות החדשות בסקטור הלא חקלאי במשק האמריקני מתחילת שנת 2012 עומד על 139 אלף משרות לחודש, נתון דומה לממוצע החודשי של יצירת משרות חדשות במשק האמריקני במהלך שנת 2011. נתון יצירת המשרות לחודש ספטמבר 2012 צפוי להיות קרוב לקצב הממוצע של יצירת המשרות ב-21 החודשים האחרונים, זאת על אף תוכניות תמרוץ דרמטיות של הבנק המרכזי וצמיחה בפעילות הפירמות האמריקניות.

ממוצע קצב יצירת המשרות מאז אפריל השנה עומד על 87 אלף משרות בלבד, כך שבהחלט ניכר מומנטום שלילי בשוק העבודה האמריקני בתקופה זו ולפיכך נתון תעסוקה חודשי חיובי יכול לספק עוד רוח גבית לשווקים הפיננסיים.

ב-2011 נרשמה האטה בקצב יצירת המשרות החדשות בחודשים אפריל – אוגוסט, האטה אשר התפוגגה בארבעת החודשים האחרונים של השנה ובשווקים קיימת ציפייה כי התנהלות זו תחזור על עצמה גם בתקופה המקבילה ב-2012.

לא נגזים אם נאמר כי נתון התעסוקה בארה"ב הינו הנתון הכלכלי הבודד החשוב ביותר בכדור הקטן עליו אנו חיים ומכאן פסטיבל הניתוחים הכלכליים והתכונה המרכזית לקראתו כל חודש בחודשו, קל וחומר כאשר מדובר בנתון התעסוקה הלפני אחרון שלפני מערכת בחירות בה הקלף הכלכלי חשוב מתמיד.

שיעור ההשתתפות האזרחי בכוח העבודה ממשיך להתכווץ וירד בחודש אוגוסט לרמה של 63.5% אל מול רמה של 63.7% בחודש יולי ורמה של 64.1% בתקופה המקבילה אשתקד ומעניין יהיה לראות את ההתפתחות של נתון זה על רקע נתוני התעסוקה אשר יפורסמו ביום שישי הקרוב.

ראוי לשים לב כי אורכו של שבוע העבודה האמריקני הממוצע נותר בחודש אוגוסט סטאטי ברמה של 34.4 שעות עבודה שבועיות, ממש כמו בחודש יולי וכן בדומה לחודש אוגוסט אשתקד אז עמד אורכו של שבוע עבודה ממוצע ברמה של 34.3 שעות עבודה שבועיות. כמו כן לא נרשם שינוי בממוצע שעות נוספות אשר עמד על 3.2 שעות עבודה שבועיות. בהינתן קיפאון בניצול משאב כוח האדם הקיים נוצר תמריץ קטן למעסיקים להגדיל את מצבת העובדים.

בהעדר מומנטום בשוק העבודה, שכר העבודה לשעה נותר קפוא אף הוא ושוחק את כושר הצריכה של הצרכן האמריקני המהווה את בסיס פירמידת הצמיחה. שכר עבודה הממוצע לשעה ירד בחודש אוגוסט בסנט לרמה של 23.52 דולרים לשעה ועלה במצטבר ב-1.7% בלבד במהלך 12 החודשים האחרונים.

סימן מדאיג נוסף בדו"ח המשרות החודשי של הסקטור הלא חקלאי לחודש אוגוסט אחריו נדרש לעקוב בקפידה בדו"ח התעסוקה לחודש ספטמבר הינו קיצוץ המשרות החודשי בהיקף של 15 אלף משרות בסקטור המפעלים המשולב בהתכווצות שבוע העבודה בסקטור זה.

נתון זה בשילוב עם איתותים שליליים קודם לכן מנתון מנהלי הרכש של סקטור הייצור מלמדים כי סקטור הייצור האמריקני החל נוהג בשמרנות גבוהה ביחס למצבת כוח האדם שלו כפועל יוצא של תחזיות פסימיות באשר לכיוון הכלכלה עתידי.

יצוין כי הממשלה האמריקנית ממשיכה לתרום תרומה שלילית מינורית לשוק העבודה ובחודש אוגוסט פיטרה עוד שבעת אלף עובדים. תוכנית אובמה לעידוד התעסוקה נראית כמו זיכרון רחוק ומטושטש וכל שנותר לשוק העבודה האמריקני הינו להיבנות מצמיחת הפירמות האמריקניות ולקוות כי הליקופטר בן יפזר מעל ארה"ב עוד ועוד דולרים.

חוסר הוודאות הכלכלית הגלובלי, ההאטה בסין והמשבר המתגלגל באירופה מקטינים את ההסתברות כי תאגידי ארה"ב יאיצו את קצב העסקת העובדים ולפיכך נדרשת התערבות ממשלתית בשוק העבודה על מנת להוריד את רמת האבטלה במשק האמריקני בשיעורים משמעותיים.

בהינתן בחירות אמריקניות מעבר לפינה ואתגר של קיצוצים תקציבים בארה"ב מייד לאחר הבחירות בארה"ב, נראה כי לא ניתן לצפות מהממשל האמריקני להציג תוכנית ישימה וראויה לטיפול בשוק העבודה ולפיכך המציאות בשוק העבודה האמריקני צפויה להיוותר להערכתנו אפרורית.

הבנק המרכזי האמריקני המזהה היטב את הואקום המנהיגותי בכל האמור בעידוד שוק העבודה האמריקני ומעריך כי הצדדים הפוליטיים בארה"ב יקיזו זה את דמו של זה בדיונים על הצוק הפיסקאלי מייד לאחר הבחירות, הקדים תרופה למכה ושיגר לאוויר העולם תוכנית הרחבה כמותית שלישית אגרסיבית על מנת למנוע מיתון חוזר בכלכלת ארה"ב.

נשאלת השאלה האם די בהדפסות מטבע פראיות המיועדות להפחית ריביות ארוכות טווח וריביות על משכנתאות על מנת לעודד את שוק האשראי האמריקני, לעודד צמיחה בצריכה הפרטית ולגרור את המעסיקים ללחוץ על דוושת גיוסי העובדים בארה"ב?

אנו בספק גדול אם ללא התערבות ממשלתית אגרסיבית בשוק העבודה, תוכל כלכלת ארה"ב להציג ירידה דרמטית בשיעור האבטלה ואילו תוכנית כזו אינה על סדר היום האמריקני ולפיכך כלכלת ארה"ב תמשיך להערכתנו לצמוח בקצב נמוך מן הממוצע הרב שנתי שלה והאבטלה במשק האמריקני תוותר ברמה גבוהה במיוחד עוד רבעונים ארוכים.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן