שחור זה הזהב החדש: האם זה הזמן הנכון לקנות נפט?

לפני למעלה מ-30 שנה, פרופ' רוברט שילר הנודע מאונ' ייל הצביע על כך שמחירי מניות משתנים הרבה יותר לכל כיוון מאשר דיווידנדים לחברות משתנים. התנודות הקיצוניות בשוק לא היו מוצדקות ע"י יסודותיו. את אותו הדבר אפשר לומר על נפט.

אם נביט בצריכה העולמית של הנפט, העומדת כרגע על כ- 92 מיליון חביות ליום, נמצא כי היא איננה משתנה הרבה – פחות או יותר בטווח של 5% למעלה או למטה, בהתאם לאקלים הכלכלי האופף רגע נתון. ובכל זאת, אנו עדים לתנודתיות גבוהה הרבה יותר מזה במחירה של חבית נפט.

בסתיו 2008, כשהעולם דהר אל קיצו, מחירה של חבית נפט צנח מ- 140$ ל- 32$. ואז, בדצמבר אותה שנה, מישהו הבין שבסוף העולם לא הגיע אל קיצו – הקץ נדחה ע"פ לוח השנה של כוהני המאיה לדצמבר 2012 – ומחירה של חבית חזר אל הקווים שנקבעו החל מ- 1999. 

כיום, כולם טובלים את ידיהם בהאטה כלכלית; רוב הסיכויים הם כי האטה כזו תחדד את צריכת הנפט. בתחילת מארס, הנפט הגיע לשיא יומי של 111.38$ לחבית. השבוע הוא הגיע לשפל של 77.56$ לחבית – ירידה של מעל 30%. לפי הסוכנות העולמית לאנרגיה, הנסיגה בצריכת הנפט בקרב מדינות ה- OECD, האחראיות למחצית מצריכת הנפט העולמית, מתחילת השנה – עומדת על כ- 100,000 חביות ליום. זו נסיגה של פחות מרבע אחוז.

הירידה במחיר הנפט, אפוא, איננה מוצדקת ע"י יסודות השוק. אם הנפט איננו בשפל, אזי על בסיס יחסי הוא עדיין זול למדי. כנראה שזה הזמן לקנות אותו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן