שטייניץ חשף: יחס החוב-תוצר של ישראל ירד ב-2012 ל-73.2%

"יחס החוב תוצר בישראל ירד מ-74.1% בסוף 2011 ל-73.2% בסוף 2012" – כך חשף היום שר האוצר יובל שטייניץ בנאום שנשא בכנס הרצליה במרכז הבינתחומי.

"הפחתת יחס החוב תוצר היא בעלת חשיבות עליונה", אמר שטייניץ. "לפני ארבע שנים, כאשר נכנסתי לתפקידי כשר אוצר, הצבתי לעצמי מספר מטרות, אבל בראש סדר העדפויות עמדו שני דברים: חזרה לצמיחה חיובית, ויצירת מקומות עבודה. הבטחנו לעשות כל מאמץ לעשות את זה תוך שמירה על יחס החוב תוצר, שלא יעלה, ושימשיך לרדת, מתוך מאמץ לשמור על דירוג האשראי. שמח שהשגנו את היעד הזה השנה. היו הרבה ספקות לאור העובדה שהגירעון היה גבוה מהצפוי".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

צילום ארז חרודי – עושים צילום

"כשאנחנו מסתכלים על ההתמודדות של ישראל עם המשבר – הגידול של קרוב ל-40% בהשקעות במשק מ-2010, הוא זה שאפשר לנו ליצור 360 אלף מקומות עבודה חדשים. ההתמודדות עם המשבר על ידי גידול בהשקעות היא לדעתי הדרך הנכונה יותר בשעת משבר, במיוחד במדינות קטנות ומוטות יצוא שבהן תוכניות תמריצים לשווקים הן בעייתיות, ואינן הדרך הנכונה להתמודד עם המשבר".

שטייניץ חזר על תמיכתו בתקציב הדו-שנתי. "היתרונות עולים בהרבה על החסרונות. בתקופת משבר, תקציב כזה משבר ביטחון, יציבות, ובעיקר תכנון לטווח ארוך".

"אלה שטוענים שבכלכלה אין קשר בין המקרו לבין המיקרו, אינם יודעים מה הם שחים. אם הצמיחה בישראל הייתה נשארת שלילית, כמו שהיא במדינות אירופה היום – היינו נראים היום כמו אירופה, עם אבטלת המונים, ואבטלה גבוהה בקרב צעירים. המקרו קשור למיקרו בקשר הדוק, ובעיקר במהלך משבר. רק באמצעות צמיחוה במקרו אפשר להגן על מקומות העבודה של אזרחי ישראל ועל רמת החיים".

"אנחנו משאירים לשר האוצר הבא כלכלה במצב טוב, ותקציב לא פשוט. תקציב טעון שיפור וטעון תיקון. התקציב הבא הוא מבחן קשה לממשלה. הוא יהיה תקציב מרחיב, אבל התחייבויות הממשלה הצבורות גבוהות יותר מאשר בדרך כלל. זאת בגלל ההימנעות מקיצוץ בתקציב הביטחון, בגלל העלות הגבוהה מאוד של המלצות ועדת טרכטנברג ובגלל פרויקטים בתחבורה. כלל ההוצאה הוא זה שמחייב את הקיצוץ ללא קשר לגירעון".

"לממשלה יש היום שתי אלטרנטיבות, או לקבל תקציב קשה, שפירושו חיים טובים לכלכלה המקומית. או שהממשלה תחליט לעשות לעצמה חיים קלים ולהימנע מהקיצוץ הנדרש – והמשמעות היא חיים קשים למשק".

על מחליפו הצפוי במשרד, חבר הכנסת יאיר לפיד, אמר שטייניץ: "לפיד בחור מוכשר, אינטליגנטי, אין לי ספק שאם הוא יהיה ענייני, פתוח ונכון ללמוד, ואם הוא יזכור שיש לו אנשים מעולים באוצר שצריך להקשיב להם, אבל ההיגיון חייב לנצח. אם הוא ישים בצד כל כניעה לתקשורת ולהלכי רוח בתקשורת, גם בין הכלכלנים, ויקבל החלטות באופן ישר ורציונלי, יש לי אמון מלא שהוא יצליח בתפקידו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן