שטייניץ: "לשמור על תקציב דו שנתי"; מרגלית: "כישלון קולוסאלי"

"שר האוצר הבא יצטרך להתמודד עם אתגרים לא פשוטים. הכלכלה הלאומית שלנו נמצאת סך הכל בדינמיקה טובה בהשוואה למדינות המערב. לעומת זאת, התקציב הבא הוא לא פשוט, כי ייעשה בו קיצוץ של מיליארדי שקלים", כך אמר היום בוועדת הכספים שר האוצר יובל שטייניץ, אשר צפוי להיפרד מתיק האוצר בממשלה הקרובה לטובת ראש מפלגת יש עתיד יאיר לפיד, אם אכן יבשילו המגעים הקואליציוניים המתקדמים להסכמה.

על פי שטייניץ, "הממשלה והכנסת יצטרכו לבחור בחיים לא קלים לממשלה על מנת שהכלכלה תמשיך לפרוח, במסלול של צמיחה והשקעות ובגידול של מקומות עבודה. ריסון תקציבי אך דגש על מנועי הצמיחה". לדבריו, האתגר הכי חשוב הוא צמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה. "זה מה שהנחה אותנו ב-2009, זה האתגר באירופה ובארה"ב וזה האתגר שהיה ונשאר בישראל. אין דבר חשוב מזה".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בהתייחסו לשנים הבאות, הציע שטייניץ "לשמור על שלושה דברים מרכזיים: על תקציב דו-שנתי, כולל שיפורים בפרקטיקה שלו, לשמור על מדיניות של עידוד ההשקעות כדרך של התמודדות עם המשבר, בעיקר השקעות מוטות יצוא, וכן לשמור על הדינמיקה של התייעלות בתקציב הביטחון, עקב משקלו הכה גדול בכלכלה הלאומית".


צילום: רויטרס

חלק מחברי הכנסת מתחו ביקורת על התחום החברתי ועל הגירעון, אשר הגיע ל-39 מיליארד שקל ב-2012. ח"כ עמיר פרץ (התנועה) אמר כי "צריך לבדוק כיצד למרות כל נתוני המאקרו המרשימים, האזרח מן השורה לא חש בהצלחה הכלכלית. אולי יש בעיה בחלוקת המשאבים, מדוע ההצלחה לא מחלחלת אל האזרחים?".

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) בירכה את שטייניץ על "שלקח על עצמו תפקיד כפוי טובה", והוסיפה כי בכוונתה להעביר את המלצותיו לשר האוצר הבא". "אם הכיוון הכלכלי לא ישתנה, החברה הישראלית תלך ותידרדר", אמר ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה).

ח"כ אראל מרגלית (העבודה) ציין כי "התקציב הדו-שנתי הוא כישלון קולוסאלי שיש לסלקו מהשיח הכלכלי הישראלי. תכנית הצמיחה העתידית של ישראל צריכה להיות הרבה יותר צודקת".

שטייניץ השיב לח"כים: "ההצלחה הכלכלית כן מחלחלת למטה, אף אם בקצב איטי. לגבי התקציב הדו-שנתי זכה לתשבוחות בינלאומיות ומדינות רבות במערב שוקלות ליישמו, כמובן שיש לבצע התאמות ושינויים בדינמיקה, בעיקר בנושא תחזית ההשקעות. בעניין הפריון אמר, שהוא דווקא עלה, אך יש להגדילו בשיעורים נוספים".

גפני: "שטייניץ הביא את המשק להצלחה יוצאת דופן"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) נפרד גם הוא משטייניץ. הוא החמיא לשר האוצר, וציין כי הוא מצר על עזיבתו את התפקיד. "גם אני נפרד מתפקידי וגם מהליכוד", אמר.

"שטייניץ נכנס לתפקידו באמצע שנת תקציב, כשברקע משבר כלכלי עולמי קשה וצפי של ירידה בצמיחה וגידול ניכר באבטלה, חשש ממשבר דומה לשנות ה-20'. בפועל, כל התחזיות הפסימיות התבדו. האבטלה ירדה, הצמיחה גבוהה. לא רק שלא הייתה קריסה, אלא הצלחה יוצאת דופן בהשוואה עולמית".

גפני ושטייניץ. עוזבים את תפקידיהם

בנוגע לישיבתה של סיעתו של גפני, יהדות התורה, מחוץ לקואליציה אמר גפני כי "נהיה אופוזיציה רצינית, שלא תפקיר את אזרחי ישראל לגחמות של העשירים. אני מצטער שלא נמשיך לעבוד יחד עם שטייניץ על הנושא הכלכלי, אבל אני מתכוון להמשיך לפעול למען החברה הישראלית מהאופוזיציה".

בדברי הפרידה שלו קרא שטייניץ לחברי ועדת הכספים החדשים "לשתף פעולה עם שר האוצר הבא לטובת הכלכלה הלאומית. הדבר הכי חשוב: צמיחה גבוהה ואבטלה נמוכה. זה האתגר הכי חשוב, זה מה שהנחה אותנו ב-2009, זה האתגר באירופה ובארה"ב וזה האתגר שהיה ונשאר בישראל. אין דבר חשוב מזה. אין אבטלה נמוכה עם צמיחה שלילית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן