שטרית: "לא כל מי שדחף את יאיר לפיד לאוצר רוצה בטובתו"

במערכת הפוליטית מתייחסים למינויו של יאיר לפיד (יש עתיד) לשר האוצר בממשלת נתניהו כאל עובדה מוגמרת. אתגר היא מילה עדינה כדי לתאר את מה שמצפה ליו"ר מפלגת יש עתיד, אשר אינו מחזיק בניסיון ניהולי-כלכלי. פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר, מאמין כי חוסר הניסיון לא יפגע בביצועיו. 

"במציאות שנוצרה פחות מטריד אותי חוסר הידע שלו", אומר זליכה לאתר פורבס ישראל, "מכיון שזה משהו שגם שר האוצר היוצא (ד"ר יובל שטייניץ – א.כ) לקה בו. מטרידה אותי יותר השאלה אם יתנהל כמו קודמו בתפקיד. עומדות בפניו שתי אלטרנטיבות: הראשונה והשגויה היא להניח לפקידי האוצר להוביל אותו, וזו תהיה טעות מז'ורית. לעומת זאת, ב-2003 היה לנתניהו את השכל להזמין מדיניות שהוכנה מבחוץ, במקרה זה על ידי. מדיניות זו נאכפה על פקידי האוצר למרות התנגדותם".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק


זליכה. "השאלה היא אם לפיד יתנהל כמו קודמו בתפקיד" | צילום: לע"מ

זליכה, אשר לפני הבחירות נחשב לאחד מתומכי המדיניות הכלכלית של שלי יחימוביץ', לא חסך בביקורת על שר האוצר היוצא: "שטייניץ הביא את המיתון במו ידיו", סבור זליכה, "הוא ונתניהו ביצעו מתקפה מאורגנת על כוח הקנייה של מעמד הביניים ונתנו ידם לעושק כוח הקנייה של הציבור. לפיד צריך לעשות בדיוק את ההיפך. עליו לבטל את חוק עידוד השקעות הון ולבטל את הטבות המס למקבלי אופציות בעשרות מיליוני שקלים, ולהפנות את כל הכספים לטובת הפחתת מס הכנסה למעמד הביניים ומטה".

"לשר האוצר יש כח רב יותר מלראש הממשלה"

זליכה מתייחס גם לחוק הריכוזיות אשר אמור לענות על המלצות הוועדה להגברת התחרותיות במשק: "זהו חוק חלש ולא מספיק. צריך להבדיל בין קידום המאבק בריכוזיות לבין קידום חוק הריכוזיות, שמשמעותו להיאבק בריכוזיות באמצעות קפצונים. יש לבטל באופן מוחלט את הפירמידות, אולם במקום זה השאירו 3 פתחים לגנבים. שאלת הריכוזיות היא עוד משנית ביחס לסוגיית חוסר התחרותיות; אצלנו בישראל יש את שניהם אבל חוסר התחרותיות משמעותי יותר. הצעד העיקרי שהוא צריך לעשות הוא לעבור ענף ענף, לזהות את ההגבלים והכשלים ללא חשש ולהגביר את התחרותיות במשק. העלאת מסים היא צעד בדיוק בכיוון ההפוך". 


לפיד.  "יש לו יותר כוח מאשר לראש הממשלה" | צילום: מרק ישראל סלם

ומה דעתו על התאמתו של לפיד לתפקיד? "מעולם לא פסלתי אדם בגלל תכונותיו", מבהיר זליכה, "אין לקנא בו אלא לאחל להצלחתו. אני אמשיך הרי להתבטא, ואשמח אם יקשיב. צריך לעצור את רכבת האוצר שמנסה לדרוס את כוח הקנייה של מעמד הביניים ויש לו את האפשרות לעשות זאת. לשר האוצר יש יותר כוח מלראש הממשלה".

ומה יקרה אם אכן יעשה זאת? "אם הוא יצליח בהיפוך מדיניות האוצר בשנים האחרונות הוא עשוי להיות ראש הממשלה הבא", פוסק זליכה. "הוא לקח הימור גדול על הקריירה הפוליטית שלו: אם הוא יאזין לפקידי האוצר הוא ייכשל כמו קודמו, בהבדל אחד: שטייניץ החל את תקופתו עם קופה שבין היתר אני מילאתי. לפיד יתחיל אותה עם קופה ריקה".

תגובת משרד האוצר לא התקבלה עד למועד הפרסום.

שטרית: מקווה שיש לו תוכנית ברורה

"יאיר לפיד בחור פיקח, אם הוא יודע מה רוצה הוא יכול להגיע לשם", כך אמר לפורבס מאיר שטרית, לשעבר שר האוצר וכיום ח"כ מטעם התנועה. לדבריו, התפקיד של לפיד במשרד האוצר הוא "לא בהכרח התאבדות פוליטית".

"זה התפקיד הכי תובעני בממשלה, ולפיד חייב ללכת עד הסוף עם מה שהוא מאמין בו. הוא יכול לכפות על המערכת להגיע למטרות שלו".

לדברי שטרית, "הפתרונות לבעיית מעמד הביניים נמצאים עכשיו ביד שלו. מס ערך מוסף דיפרנציאלי, למשל, נתון להחלטתו האישית, הוא יכול לשנות את זה בצו אחד. גם הורדת המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים ל-5-8%, זו הטבה ענקית לשכבות החלשות ותעלה מס ערך מוסף על מוצרי מותרות".

שטרית הזהיר כי בתפקידו החדש יצטרך לפיד "להתעמת עם הרבה מוסדות ולהביא קיצוצים אבל אם יש לו אומץ הוא צריך ללכת עם זה עד הסוף. הוא צריך לבטל את ההטבות שניתנו על ידי הממשלה הזו לכל מיני אנשי עסקים ובעלי אינטרסים".

"לא כל מי שדחף אותו לאוצר רוצה בטובתו. אני מקווה שיש לו תוכנית ודברים ברורים לאן הולכים", הוסיף שטרית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן