שיתוף הנסיעות החדש של Waze: צעד נוסף של גוגל בדרך לשוק הרכב

אין זה סוד ש-Alphabet, ההורה של גוגל, רוצה להיכנס לעסקי הרכבים. היום היא לוקחת צעד קטן נוסף קדימה אל עבר יעד זה.

חטיבת המפות של גוגל – היא Waze הישראלית – הודיעה על פיילוט חדש בתחילת השבוע שיאפשר שיתוף רכבים באזור המפרץ של סן פרנסיסקו. הדרך שבה השירות יעבוד היא ישירה למדי: הוא עוזר לשדך בין נהגים פוטנציאליים לנוסעים פוטנציאלים באמצעות ניתוח נתיבים קבועים, ובתמורה הנוסעים עוזרים לכסות את עלויות הדלק. בכך הופך השירות לדומה למדי לשירות שיתוף הנסיעות של חברת Lyft, אשר הושקה בחודש מרץ האחרון במחיר אחיד נמוך מ-10 דולר.

אף אחת מחברות שיתוף הנסיעות לא הצליחה למשוך עדיין משתמשים רבים, אבל בסיס המשתמשים הפוטנציאלי הוא גדול מפני שאנשים רבים מאוד נוסעים לעבודה עם מושבים ריקים לצדם ברכב. לפי Lyft, 76% מהאמריקאים נוסעים לעבודה לבדם, ובממוצע – הנהגים מאזור המפרץ של סן פרנסיסקו מבלים 75 שעות בשנה בפקקים. באופן לא רשמי, פתרונות שיתוף נסיעות באמצעות טכנולוגיה נמוכה, כמו Casual Carpool באזור אוקלנד, כבר מושכים משתמשים רבים.

Fotolia | ?גוגל תחליש את מתחרותיה בשוק שיתופי המוניות, עוד לפני הרכב האוטונומי

המהלך של Waze מעניין לא רק בגלל הפוטנציאל שלו למשוך משתמשים, אלא גם מפני שהוא מהווה דרך נוספת שבה Alphabet יכולה לנסות ולבסס את דרכה למלחמות שיתוף הנסיעות. קרן ההון סיכון שלה, Google Venture, השקיעה 250 מיליון דולר ב-Uber לפני שלוש שנים, אבל מאז שתי החברות התפצלו, כשכל אחת מנסה לייצר את טכנולוגיית הרכב האוטונומי שלה.

האמת היא שהמשוכה הראשונה שהוצבה בפני גוגל בתחרות מול Uber ו- Lyft בארצות הברית (או במדינות אחרות) היא כנראה גם הגבוהה ביותר: עלייך לשכנע את המשתמשים בדרכים להוריד את האפליקציה שלך ולהשתמש בה. אמנם, ל-Alphabet יש סיכוי למנף את אפליקציות המפות הפופולאריות שלה כדי לעקוף את המשוכה הזו. Google Maps ו- Wazeכבר מופעלות על ידי עשרות מיליוני נוסעים ביום על מנת לנווט את דרכם ביתר קלות בדרכים ולעקוף פקקים ומכשולים נוספים. להכניס לשירותים הללו גם אפשרות של שיתוף נסיעות יכול להפוך רבים מהמיליונים הללו למשתפים – זינוק פתיחה לשוק דו צדדי שכזה.

ב- Uber ו- Lyftמקווים שעד שטכנולוגיית המכוניות האוטונומיות תגיע אל ההמונים, כבר תהיה להם אחיזה איתנה במשחק המוניות על מנת שהלקוחות ימשיכו לפנות אליהן. אבל אם Alphabet תעשה שימוש בשירותי המיפוי שלה כדריסת רגל בשוק הזה, היא תוכל להגיע, פוטנציאלית, אל הלקוחות הללו ביעילות זהה – מה שיהפוך אותה ליריבה קשה מאוד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן