שיתוף פעולה חדש: 10 מיליארד פריטי לבוש יחוברו דיגיטלית

הסופרת והעיתונאית ברוס שטרלינג שאלה פעם: "מדוע אני לא יכולה לחפש את הנעליים שלי בגוגל כשאני לא מוצאת אותן?" ובכן ברוס, כעת את יכולה. לא רק נעליים כלשהן, אלא את הנעליים שאת רוצה בדיוק.

בקרוב ייווצר שוק שלם של 10 מיליארד נעליים, אקססוריז ופריטי לבוש אשר יהיו מחוברים דיגיטלית, והיכולת לאפיין את מיקומם של פריטים היא רק יתרון אחד של השילוב הזה.

המהפכה הזו בתעשיית האופנה היא תוצאה של שיתוף פעולה בין Avery Dennison, מובילה גלובלית בשיווק, מיתוג ופתרונות RFID (תיוג אלקטרוני באמצעות גלי רדיו), לבין פלטפורמת האינטרנט של הדברים EVRYTHNG. במהלך שלוש השנים הבאות, נראה מותגים בשני הקצוות של השוק (Avery כבר עובדת עם מותגים כמו הוגו בוס, נייקי ומארק אנד ספנסר), המציגים מוצרים עם יכולות דיגיטליות ייחודיות ופרופילים של דאטה בענן.

מה זה אומר? בסופו של דבר, הלבוש הפיזי שלנו יגיע עם אפליקציה דיגיטלית שאפשר יהיה להגיע אליה דרך המכשיר הנייד. למעשה, נהיה מסוגלים למצוא את הנעליים שלנו כשאנחנו מאבדים אותן, אבל גם לעשות דברים כמו לגלות איך לכבס את הבגדים כמו שצריך, לחפש טיפים בנושא סטיילינג כדי לדעת איך ללבוש דברים ואפילו לחפש איך לקנות גרסה חדשה של אותו פריט. למעשה, גבולות הדברים האפשריים מונחים לחלוטין בידי המותגים שיהיו להם מוצרים כאלו עם זהות דיגיטלית.

"זוהי קפיצה ענקית קדימה. מהפרספקטיבה של IoT (האינטרנט של הדברים), זוהי אבן דרך חשובה. אנחנו מדברים על מיליארדרים של פריטי לבוש שתהיה להם יכולת דיגיטלית, ויאפשרו לתעשייה שלמה לפעול", אומר ניאל מרפי, מנכ"ל ומייסד שותף של EVRYTHNG, אשר הושפע מהציטוט של שטרלינג. "אנחנו לוקחים את מורכבות הייצור מרשימת האתגרים על ידי מציאת פיתרון מוקדם בשבילו עבור המותגים. הם כבר לא צריכים לשאול כיצד הם הולכים להעניק יכולת דיגיטלית ל-500 מיליון נעלי הסניקרס שלהם, מאחר והיא כבר שם. כעת מדובר באפליקציות שהולכות להיווצר, ובהתמקדות על ערך הקצה עבור המשתמש".

התוצאה היא היכולת להפוך פריטי לבוש לאינטראקטיביים, אינפורמטיביים ומותאמים יותר אישית עבור הצרכנים. הם יהפכו גם לחכמים יותר עבור העסק, ויאפשרו להשתמש בניתוח מידע בזמן אמת כדי להתמודד עם בעיות כמו אותנטיות של המוצר להגנה טובה יותר של המותג ולהעלות את היעילות בשרשרת האספקה.

בעוד שרוב פריטי הלבוש הדיגיטל בתוך עולם האופנה מאופיינים במידה מסוימת בגימיקים, מרפי מאמין כי רוב האפליקציות הרלוונטיות לארון הבגדים הדיגיטלי יהיו שימושיות. לכן, לא מדובר בחולצות מהבהבות או מכנסיים שיצייצו עבורכם.

לכל בגד תהיה "זהות" דיגיטלית שתוכל אפילו לסייע לנו לתחזק אותו | צילום: fotolia

"המציאות היא שכאשר מסתכלים על התנהגות הצרכנים, ומה שהם רוצים, זה די פשוט עבורם. הם רוצים להבין איך משהו נעשה, כיצד לשמור עליו כיאות ולקבל פרטים על הביצועים שלו", מסביר מרפי.

הוא מתייחס לדרך בה סרטונים של 'כיצד לעשות זאת' נצפים ביוטיוב. "זה לא סקסי, אבל זה בקנה מידה גדול במונחים של מה שהצרכנים עושים". אפליקציות פרקטיות אחרות יכללו גישה לתוכן אישי, שישתפו מידע על המקום ממנו הפריטים מגיעים, ואפילו ילמדו אותנו כיצד למחזר אותם בדרך הטובה ביותר.

בתוך החנות, זה יאפשר גם דברים כמו תמחור אישי אם הוא יהיה מחובר להיסטוריית רכישה ונתונים על נאמנות למותג (אם הצרכן יסכים למעקב על הנתונים), כמו גם היכולת לאסוף הזמנות שהוזמנו ברשת – בצורה יעילה יותר.

מנקודת המבט של המותג, מדובר על הקלה בשליטה על הערוצים השונים, על ידי מעקב אחר פרטים לאורך שרשרת האספקה, לאפשר חיבור טוב יותר בתוך החנות ולהרוויח מהמידע הנוסף שנאסף. מרפי מדגיש לא מדובר במצב של האח הגדול – הבגדים שלנו לא יסתכלו עלינו, אבל הם יהיו חכמים כשאנחנו ניתן לכך את האישור.

יתרון חיוני אחר עבור המותגים הוא מניעה של אובדן בגדים וטיפול בזיופים. "5-7% מהמוצרים במסחר העולמי הם מזויפים, ומותגים מוציאים המון כסף כדי לנסות לתפוס אותם ולעצור את זה. אם הם יהיו מסוגלים לעקוב ולאפיין את הניתוח האנליטי של בעיות כאלה בצורה יעילה יותר, כולל החזרים מהונאות, זה יהווה יתרון פוטנציאלי עצום", מסביר מרפי.

פלטפורמת Janela Smart Products של EVRYTHNG עומדת מאחורי הזהות הדיגיטלית וניהול הדאטה במערכת היחסים החדשה, בעוד ש-Avery Dennison מספקת את החומרה ואת הייצור במוצרים עצמם. המאפיינים המיוחדים של הטכנולוגיה הזו יהיו תלויים בדרישה של המוצר – מברקוד תלת ממדי (QR code), דרך תקשורת טווח אפס (NFC) ועד לתגיות RFID.

כדי להעניק פרספקטיבה להסכם הזה, סיסקו העריכה כי יהיו 50 מיליארד מכשירים מקושרים עד 2020. כלומר, מכשירים רבים יהיו מחוברים ויהיו מסוגלים להגיב – מקררים, טלוויזיות, יחידות מיזוג ועוד. ההכרזה כי 10 מיליארד תגיות דיגיטליות יוטמעו בבגדים ובאביזרים במהלך שלוש השנים הבאות (למרות שהן נחשבות למחוברות למחצה), היא תוספת משמעותית להערכה הזו.

מרפי מסכם ואומר כי "בזמן שאנחנו מדברים, יש לנו מאות מיליוני זהויות שאנחנו מטמיעים לתוך המוצרים. זה לא בעוד ארבע שנים. זה עכשיו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן