תוכנה חדשה מזהה באיזו עיר אתם נמצאים על פי תמונות הבתים

פריז היא אחת מאותן ערים בעולם שתמיד אפשר לזהות. מעבר למבנים ההיסטוריים האייקוניים שלה, כמו מגדל האייפל וכנסיית נוטרה דאם, נראה כי גם את הסממנים הפשוטים יותר ניתן לשייך אליה בקלות רבה. חוקרים באוניברסטית קרנגי מלון בארה"ב בשיתוף עם מעבדת ווילו נורמלה סופריור הצרפתית פיתחו תוכנה המאפשרת זיהוי נתונים ויזואליים של ערים ברחבי העולם המופיעות בגוגל סטריט וויו. באמצעות התוכנה החדשה, ניתן לזהות ולשייך כל סממן עירוני, כגון פנסי רחוב, שלטים, ספסלים ומעקות של מרפסות לעיר ספציפית בעולם. 

במסגרת המחקר נבדקו 250 מיליון אלמנטים ויזואליים מתוך 40,000 תמונות של גוגל סטריט וויו של פריז, לונדון, ניו יורק ברצלונה ו-8 ערים גדולות נוספות ברחבי העולם. החוקרים ניסו לבדוק מהם הסממנים אותם מזהים הנחקרים לעיתים תכופות ומשייכים אותם לעיר מסויימת. 

סגנון ארכיטקטורי ייחודי וקל לזיהוי, פריז | צילום: רויטרס

התוכנה הצליחה לזהות את כלל האלמנטים הויזואליים המשוייכים לפריז, כגון: מעקות מרפסות עשויות ברזל יצוק, פנסי רחוב מעוטרים, חלונות בניינים ועוד. עם זאת, החוקרים גילו גם כי קיים קושי בזיהוי אלמנטים רבים של ערים אחרות ברחבי ארה"ב, זאת משום שלטענתם אין בהם סממנים של סגנון ייחודי. בארה"ב קיים לדברי החוקרים כור היתוך של סגנונות המתערבבים זה בזה ויוצרים אלמנטים בעלי דמיון רב בערים השונות במדינה. 

לטענת החוקרים, האלמנטים הויזואליים שנמצאו יכולים לשמש לביצוע משימות גאוגרפיות רבות, כגון: חיפוש הקבלות בסגנונות ארכיטקטוריים שונים, מציאת אלמנטים של השפעה בין סגנונות בנייה שונים ברחבי העולם וכן הגדרת אלמנטים מייצגים עבור ערים, מדינות ואזורים שונים בעולם. 

התוכנה החדשנית שפיתחו החוקרים מאפשרת לראשונה ניתוח נתונים ויזואליים בשיטה שעד עתה שימשה רק לאלמנטיים טקסואליים או מספריים. לדברי אלקסי אפרוס, פרופסור לרובוטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטת קרנגי מלון, "הכנת מאגר נתונים ויזואלי הרבה יותר קשה משום שהתחום נמצא כיום בחיתוליו. עם זאת, מדובר בתחום מבטיח. התוכנה שלנו מאפשרת ניתוח אוטומטי של אלמנטים ויזואליים המקצר ומקל על תהליך הזיהוי שלהם". בהמשך מקווים החוקרים ליצור אטלס דיגיטלי של אלמנטים ויזואליים ארכיטקטוריים וטבעיים של כל העולם. 

צפו בסרטון ההדגמה של התוכנה החדשה:

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן