תוצאות משאל העם היווני הפילו את היורו לשפל כל הזמנים למול השקל

תוצאות משאל העם אשר נערך אתמול ביוון צפויות להמשיך ולהשפיע על פעילות השווקים ביבשת אירופה בתקופה הקרובה, אך היום נראה כי ניתן כבר להצביע על ה"קורבן" הראשון של החלטת העם היווני לומר "לא" למדינות האיחוד האירופי: מטבע היורו, אשר צנח היום לעומת המטבעות המובילי בעולם, לרבות לעומת השקל. עם קביעת שערו היציג היום איבד היורו 0.5% למול מקבילו הישראלי וערכו נקבע על 4.16 שקלים בלבד – הנתון הנמוך ביותר אי פעם.

אתמול, כזכור, נדרשו אזרחי יוון אל הקלפיות להצביע במשאל עם מיוחד, לבקשתו של ראש הממשלה היווני אלכסיס ציפראס. במשאל המדובר התבקשו האזרחים להחליט האם יוון תקבל את ההגבלים ותנאי הצנע אשר דרשו מדינות האיחוד האירופי כתנאי להעברת כספי הסיוע למדינה – או שמא לקבל את עמדתו של ציפראס, ולסרב לדרישות האירופאיות. אמש, כאמור, התפרסמו תוצאות המשאל, לפיהן אזרחי יוון בחרו באפשרות השנייה – והחליטו שלא לקבל את דישות מדינות האיחוד להגבלות וצעדי צנע על המשק היווני.

צילום: thinkstockphotos

היום, כאמור, הבורסות ברחבי העולם הגיבו לראשונה לתוצאות המשאל. בשעה זו בורסות אירופה נסחרות בירידות שערים חדות, כשמדד הקאק 40 הצרפתי מוביל את הירידות ומאבד 1.7% מערכו, בעוד מדד הדאקס הגרמני נחלש ב-1.4% ובלונדון נרשמות ירידות בגובה 0.6%. גם באסיה ננעל מוקדם יותר המסחר בירידות חדות, כשמדד הניקיי השיל 2.1% מערכו.

אך הסיפור העיקרי כיום, כאמור, הוא מתרסקות מטבע היורו, לאחר שבמהלך הלילה היורו צנח למול הדולר האמריקאי ב-1.2% ונקבע על ערך של 1.09 יורו לדולר. גם התפטרותו של שר האוצר היווני אשר פורסמה הבוקר לא מנעה את הטלטלה בשוק המט"ח, והיורו המשיך לאבד גובה לכל אורך שעות היום. בישראל, כאמור, נקבע היום שערו היציג של היורו על הרמה הנמוכה ביותר אי פעם.

אחת השאלות המדוברות ביותר בשוק כיום נוגעת לצפי לעתידו של מטבע היורו – והאם הצניחה הנוכחית בערכו מהווה הזדמנות טובה עבור המשקיעים. בינתיים, הפרשנים והאנליסטים ברחבי העולם חלוקים בדעותיהם. לאחר שראש הממשלה היווני ציפראס הצהיר היום כי משמעות תוצאות המשאל אינן עזיבה מיידית של יוון את גוש היורו, ישנם משקיעים אשר תולים תקווה כי השיחות בין יוון למדינות האיחוד יתקדמו ויובילו להסכמה בין הצדדים, להעברת כספי הסיע האירופאיים ליוון ולהישארותה בגוש היורו – מהלך אשר עשוי להביא לזינוק בערכו של המטבע האירופאי. אם, מנגד, יוון אכן תיפרוש מגוש היורו, יש מי שמעריך כי הצניחה בערכו של המטבע ממש לא הייתה האחרונה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן