תורת המשחקים של שיפור ביצועי המוח: לא תרצו להישאר מאחור

אם היה קיים בשוק שבב שמשתילים במוח והוא היה מאפשר להפעיל את האייפד או את המכונית בחנייה על ידי כוח המחשבה, האם הייתם קונים אותו? ואם היה נשיא שהיה מצוייד בשתל מוח שעוזר לו להתמודד במצבי לחץ ומשבר, הייתם מצביעים עבורו?

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

כבר לפני שנתיים נכתב כאן על מכשירים היכולים לשפר את ביצועי המוח במשחקי מחשב, כפי שנכתב:

"בגלל שאף אחד לא יוכל לדעת אם אתם משתמשי במכשיר משפר מוח או לא, כבר לא יהיו הבדלים בין גאונים לבין מוחות משופרים. אם אף אחד לא ישתמש בזה – היתרון כולו שלכם, ואם כולם ישתמשו בזה ורק אתם תדחו את הטכנולוגיה – אתם "תהנו" מכל החסרונות שנהנים מהם חסרי הזיכרון. הטכנולוגיה תהיה האסטרטגיה הדומיננטית ורק מעטים יבחרו שלא לאמץ אותה".

האם הייתם לוקחים כדור לשיפור הזיכרון? | צילום: רויטרס

כעת, מתפרסמת כתבה חדשה ב"ניו יורק טיימס" הדנה כיצד טכנולוגיה משפרת את היכולות האישיות שלנו. הנה פסקה מתוכה בה המרצה דיוויד דוקאן משלב גם יסודות מתורת המשחקים:

"במהלך השנים האחרונות בהן לימדתי שאלתי אלפי אנשים שאלה והיפותטית: אם היו מציעים לכם כדור המאפשר לילד שלכם להגדיל את הזכרון ב-25%, האם הייתם נותנים לו את אותו כדור? ובכן, הרמת הידיים הצביעה על תשובה חד משמעית – 80% העדיפו להשאיר את הידיים למטה וענו בשלילה על השאלה.

ואז שאלתי שאלה נוספת: מה אם אותו כדור הוא בטוח והוא מעלה את ציון הילדים שלכם מ-80 ל-90? אז בדרך כלל רוב הקהל היה מרים את היד".

הנקודה המעניינת שעולה מהתשובות לשאלות אלו היא כי אנשים לא רואים בשיפור הזכרון כנקודה משמעותית שיכולה לספק יתרון תחרותי. לעומת זאת, התשובות מראה כי שיפור ממוצע הציונים הוא מדד תחרותי שיש לשאוף לשפר אותו.

אך יותר מכך: ההתמקדות בשיפור מדדים תחרותיים מאשר בחירה ביכולות ותובנות שיכולות לקדם את האדם באופנים שונים ומגוונים מצביעים על כך שטכנולוגיות משפרות הביצועים תהיינה הרבה יותר נפוצות מאשר אלה שאומצו עד כה, כי בשורה התחתונה: זה לא משנה אם אתם לא רוצים לאמץ טכנולוגיות לשיפור ביצועי המוח, מכיוון שלאנשים סביבכם כבר יהיו, והמשוואה תהיה פשוטה – אתם לא תרצו להישאר מאחור.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן