תיקון החוק להגנת הצרכן: הקנס על טעות לתאגיד – 50 אלף שקל

ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתיקון חוק הגנת הצרכן, שנועדה להרחיב את סמכויות הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן במשרד התמ"ת, ולהעניק לרשות סמכויות אכיפה ופיקוח וסמכויות להטיל עיצומים כספיים על מי שיפר את החוק. במהלך הדיון היום אישרה הוועדה סעיפים הנוגעים לעיצומים הכספיים שיוטלו על מפרי החוק: העיצום הכספי על עבירות הליבה החמורות יעמוד על 50 אלף שקלים לתאגיד ו-35 אלף שקל לבעל עסק יחיד, והעיצום על העבירות החמורות פחות יעמוד על 25 אלף שקלים לתאגיד ו-10,000 שקלים לבעל עסק יחיד.

ח"כ יואל חסון, שמילא את מקומו של היו"ר כרמל שאמה-הכהן וניהל את הישיבה, התייחס לכך ואמר כי לא הגיוני שחברות גדולות שלא יסמנו מחיר, למשל, תיקנסנה באותו שיעור כמו מכולת שכונתית. היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה וינשטוק טירי, הסבירה כי לשם כך נקבעו שני מדרגים לעונשים, ובנוסף לכך תיקבענה תקנות הפחתה, שבמסגרתן ניתן יהיה להפחית את העיצום בהתאם לקריטריונים שייקבעו בתקנות. בעניין זה אישרה הוועדה את הצעת ח"כ חסון כי תקנות ההפחתה, שיקבע שר התמ"ת בהסכמת שר המשפטים, יובאו לאישור הוועדה.

נציגת התאחדות התעשיינים, עו"ד רונית פרל, טענה כי אפשר יהיה להטיל את העיצומים גם בגין מה שכינתה "טעויות טכניות", ולדבריה, הפרות טכניות שבגינן עיצום כספי גבוה יכולות להביא לסגירת עסקים קטנים. עו"ד שוש רבינוביץ מאיגוד לשכות המסחר הוסיפה כי נדרשת פרופורציה בין ההפרה לסכום; היועצת המשפטית של רשת מגה, עירית פיליפ, טענה כי החוק דווקא חושף את העסקים הגדולים לסיכון גדול יותר, שכן הם מנהלים סניפים רבים. מקבילה ברשת שופרסל הוסיף כי הרשתות הגדולות לא יוכלו להימנע מאפס טעויות; הממונה על הרשות להגנת הצרכן, עו"ד תמר פינקוס, השיבה באומרה כי סניף אינו ישות משפטית נפרדת, וכי אם בוצעה בו הפרה הרי היא ביטויו של ליקוי תפקודי בהנהלה.

ח"כ חסון טען בפני נציגי הרשתות בתגובה כי אינם יכולים לקחת אחריות על הכל חוץ מטעויות: "אתם מעסיקים את טובי רואי החשבון ועורכי הדין כדי לא לשלם שקל אחד יותר ממה שאתם צריכים למס הכנסה, למשל, ואתם מאוד יעילים בעולם הזה – עכשיו מבקשים מכם להיות יעילים גם בהתנהלות מול הצרכנים". 

עוד אישרה הוועדה היום כי הפרות חוזרות ונמשכות של החוק יובילו להגדלת סכומי העיצום: במקרה של הפרה נמשכת יתווסף לעיצום סכום של 25% מהקנס על כל יום הפרה. כמו כן קיבלה הוועדה את עמדת ח"כ חסון כי העיצום על הפרה חוזרת, שבוצעה בתקופה של עד שנתיים לאחר ההפרה הראשונה, יעמוד על פי 1.5 מהסכום על ההפרה הראשונה.

נציגי רשתות השיווק טענו כי לא יצליחו למנוע את הטעויות החוזרות, במיוחד במקרים של פער בין המחיר על המוצר במדף למחיר בקופה, וכי הרשתות יספגו עיצומים במיליוני שקלים. ח"כ חסון הגיב ואמר כי "פער מדף-קופה איננו גזירת גורל – תצטרכו להשתפר מאוד אבל אתם תתגברו על זה. הבעיה שלי שהלקוח משלם על הטעויות שלכם. אתם הבאתם את הרגולציה על עצמכם, כי התנהגתם בשוק פרוע".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן