תפסת מרובה, לא תפסת: האם אפל צריכה לשנות גישה?

אפל חולקת עם גוגל כמה מאפיינים חשובים. שתי החברות יצרו סטנדרט גבוה של שביעות רצון בקרב לקוחותיהן, אשר ציפיותיהם גבוהות במיוחד. כמו גוגל, גם אפל היא מותג מועדף, אשר אינו מוגדר מבחינה טכנית כמונופול, ומהווה חלק אינטימי מחיי היום-יום של אנשים. וכמו גוגל, גם אפל גדלה, ואולי גדלה יותר מדי.

בדיוק כמו במקרה של גוגל, בו ניתן לערער על היושרה של מנוע החיפוש שלה, עלולה גם הגישה של אפל (לנסות ולספק את כל צרכי הלקוח בבת אחת), להכיל במונחים של שביעות רצון המשתמשים, תפוקה שולית פוחתת.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הכל תלוי בנקודת המבט: אם מסתכלים על זה מכיוונה של החברה, האסטרטגיה של אפל, שלא במפתיע, הגיונית לחלוטין. מוצרים רב-שימושיים שמניבים זרם גדול של הכנסות – זהו מתכון נהדר לצמיחה, שעובד עבור החברה באופן יוצא מן הכלל כבר שנים.

מצד שני, אם מסתכלים על צמיחה מנקודת מבטו של הצרכן, בהתייחס לפיתוח טכנולוגיות בודדות, מקבלים תמונה שונה לגמרי. במונחים של מערכות הפעלה למכשירים ניידים, למשל, על מנת להגדיל אצ הצמיחה והחדשנות צריכה אפל לחתור לייצור מכשירים פרקטיים יותר.

בסופו של דבר, זה לא עניין של רגולציה, אלא של העדפת צרכן. השאלה היא האם הצרכנים מקבלים את השירות הטוב ביותר כתוצאה מהאסטרטגיה של אפל, או שזוהי שיטה יעילה שבעצםר משרתת את החברה יותר מאשר את לקוחותיה? האכזבה האחרונה מאפליקציית המפות של אפל מצביעה על המוגבלות של האסטרטגיה: אם אפל מציעה לא את התוכנה הטובה ביותר שקיימת, אלא את הגרסה הטובה ביותר שהיא עצמה ייצרה – אזי ישנה בעיה.

הנה מהלך שאפל עשתה מסיבות אסטרטגיות, כדי לקדם את חבילת המוצרים והשירותים שלה (שאינם עובדים כל כך טוב). בסביבה פחות תחרותית, האם לא יכולות היו אפל וגוגל לבצע עסקה במסגרתה תיצור אפל ממשק משלה, המבוסס על הנתונים של גוגל? זו תהיה לשיתוף פעולה בין השתיים שמשרת את טובתו של הצרכן. במקום זה, קיבלנו פיצול שמשמש את המטרות של החברות – אבל לא של אף אחד אחר.

על מנת לייצר את המוצרים והשירותים הטובים ביותר של הצרכן תאלץ אפל לוותר על הבלעדיות שלה. אם החברה הייתה פועלת על מנת ליצור את טכנולוגיית האחסון הטובה ביותר, או את דפדפן האינטרנט הטוב ביותר היה זה הצעד החכם ביותר עבורה ועבור הלקוחות. אולם בפועל, אפל לא מציעה את המיטב, רק את הטוב ביותר שיש לה ולצערינו זה כבר לא מספיק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן