תשואות חיוביות עד 3% לקופות הגמל וקרנות השתלמות בחודש יולי

קופות הגמל המובילות של חברות הביטוח ובתי ההשקעות הגדולים רשמו החודש כולן תשואה חיובית, שנעה בין 1.1% לכ-3.1%. מתחילת השנה בולטות במיוחד הקופות המובילות של אנליסט וילין לפידות, אשר השיאו לחוסכים בהן כ-6.5% ו-4.3% בהתאמה. בנוסף לרווחיותן של שתי הקופות בטווח הקצר, הן בולטות גם בטווח הארוך – עם התשואות המצטברות הגבוהות ביותר בחמש השנים האחרונות (כל אחת בהשוואה לעצמה) – 38.7% באנליסט גמל ישראל ו-37% בילין לפידות, במסלול הגמל באג"ח עד 25% מניות.

מבין הקופות הגדולות, תשואותיה של קופת הגמל של אנליסט מתחילת השנה עומדת על כ-6.5%, פי 1.5 מהתשואה בקופה של ילין לפידות, הבאה אחריה באותה תקופה. שתי הקופות המנהלות את יתרת הנכסים הגדולה ביותר, של כלל ושל הראל, רשמו החודש תשואות של 2.1% ו-1.85% בהתאמה, כשב-12 החודשים האחרונים תשואתה המצטברת של קופת הגמל של כלל היא שלילית ושל מתחרתה הגדולה חיובית – 0.65%- ו-0.9% בהתאמה.

גם במגזר ההשתלמות בולטת ילין לפידות בתשואתה המצטברת לטווח הארוך – 43.16% בחמש השנים האחרונות – כשלצדה גם קרן ההשתלמות המובילה של אלטשולר שחם, שתשואתה בתקופה זו עומדת על 39.8%. שתי החברות גרפו במחצית הראשונה של 2016 יותר ממחצית מכלל הצבירה של השוק הפנסיוני, ונתח השוק המצרפי שלהן עומד על כ-15%. צמיחתם של שני בתי ההשקעות מרשימה במיוחד כשלוקחים בחשבון את העובדה שלפני כעשור, עת יישום רפורמת בכר, הם לא היו בין רוכשי נכסי הגמל והקרנות שהיו בניהול הבנקים והוצאו למכירה. צמיחתם היא בין היתר פרי של הצלחתם בתשואות, ומעבר חוסכים אליהם.

קרנות ההשתלמות של אנליסט ושל הראל השיאו לחוסכים בהן את התשואות הגבוהות ביותר החודש, 2.56% ו-2.17% בהתאמה.

הראל בולטת גם בתשואתה לטווח הארוך עבור החוסכים לפנסיה, כשמסלול גילעד כללי הפופולארי שלה מסב תשואה של כ-37.7% בחמש השנים האחרונות. בחודש יולי הייתה זו מיטב דש שהסב את התשואה הגבוה ביותר, בקרן הפנסיה המקיפה לבני 50 ומטה שלה, 2.7%. הפניקס, בולטת אף היא, עם תשואה של 3.5% מאז תחילת השנה.

יש מקום להזכיר כי החלתו של המודל החכ"ם (חסכון פנסיוני מותאם), הוא "המודל הצ'ילאני", על שוק הפנסיה הישראלי החל מינואר השנה מקשה על השוואת הכלים הפנסיוניים השונים ותשואותיהם. יחד עם זאת, לכל המסלולים שמציעות החברות יש מכנה משותף – הן מתמודדות באותו השוק ומתחרות על ליבם, ועל חסכונותיהם, של העובדים והעובדות הישראליים. הנתונים המוצגים בטבלאות נסמכים על "פופולאריות" זו – אלו המסלולים המנהלים את היקף הנכסים הגדול ביותר בכל חברה וחברה.

ממי הציבור שבע רצון?

מספרים אלו עולים בקנה אחד עם שביעות הרצון של הציבור כפי שהם משתקפים מסקר שערך אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר ושפורסמו לאחרונה. המדד, "מדד השירות לקופות הגמל ולשוק הפנסיה לשנת 2015", שיקלל את מידת שביעות הרצון של הלקוחות מהשירות שמעניקות להן הקופות השונות ואת מידת נכונותם להמליץ על הקופות הללו למכרים (70%), את כמות התלונות שהגיש הציבור לאגף נגד החברות לאורך השנה שעברה וכמות התלונות שנמצאו נכונות (20%) ואת זמני המענה הטלפוני במוקדי השירות של החברות השונות (10%).

החברות שהציבור שבע רצון מהן מציגות גם תשואות גבוהות יותר | צילום: Fotolia

תוצאות המדד מציבות את ילין לפידות בראש ענף הגמל בישראל מבחינת שביעות רצון הלקוחות מהשירות, עם ציון סופי של 91 (מתוך 100). עוד נמצאות בשליש העליון גם אי.בי.אי (87), אנליסט (85), אינפיניטי ואלטושלר שחם (84), הלמן אלדובי והראל (82). סוגרות את המדד הפניקס (עם ציון משוקלל של 59), כלל (67) ופסגות ואיילון (69). בענף הפנסיה מובילה אלטשולר שחם (77) כשמיד אחריה גם הלמן אלדובי והראל (75) ומיטב דש (74).

בין אם הקשר מבוסס ובין אם הוא מקרי, קשה להתעלם ממנו – בתי ההשקעות המובילים במדדים הם גם בתי ההשקעות בעלי התשואות הנאות ביותר בטווחים הארוכים, במסלולים הפופולאריים ביותר שלהם. במילים אחרות: המשיכה של הלקוחות אל החברה השירותית ביותר, יתכן שהופכת אותה גם לחברה הרווחית ביותר, וחוזר חלילה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן