Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Light
Dark
Sepia

״הענן שלנו יהיה גדול יותר משל גוגל״

את ג׳נרל אלקטריק לא צריך להציג. שמו של התאגיד האמריקאי העצום שגור בכל בית. אך בעוד שהמותג מוכר לנו היטב מתחומי מוצרי החשמל, תשתיות התעופה, הבידור, הכלכלה ואפילו הרפואה, ...
גיא פינקלשטיין

את ג׳נרל אלקטריק לא צריך להציג. שמו של התאגיד האמריקאי העצום שגור בכל בית. אך בעוד שהמותג מוכר לנו היטב מתחומי מוצרי החשמל, תשתיות התעופה, הבידור, הכלכלה ואפילו הרפואה, אולי מעט מפתיע לגלות שמדובר גם באחת מחברות התוכנה הגדולות בעולם, במונחים של הכנסות.

״עם התפתחות תחומים שונים בעולם מדעי המחשב, כגון machine learning ואלגוריתמיקה חכמה, הבנו שאפשר לעשות הרבה מאוד פעולות על מכונות באמצעות תוכנות״, מסביר ינון דולב, המוביל את תכנית השת״פ של התאגיד בארץ. ״בהתאם לכך, תחום האינטרנט התעשייתי נמצא בעיצומו של שינוי גדול, כאשר עולם האינטרנט התעשייתי של הדברים הוא הדבר הכי חם עכשיו״.

על פי תחזיות של ג׳נרל אלקטריק, ב-15 השנים הבאות יושקעו למעלה מ-60 טריליון דולר באינטרנט התעשייתי של הדברים (IIot), ועד 2020 יחוברו לאינטרנט כ-152 מיליון מכוניות, פי 6 מהיום. בנוסף, ממחקר של IDC עלה כי עד 2020 יחוברו לאינטרנט יותר מ-50 מיליארד נכסים, מה שיגדיל את שווי הפעילות של חברות בתחום האינטרנט התעשייתי לכדי סכום של 225 מיליארד דולר, לעומת שווי של 170 מיליארד דולר ״בלבד״ של חברות אינטרנט צרכניות, כגון גוגל ואפל.

 נמצאת גם בין החברות המובילות בעולם בתחום התוכנה. ג׳נרל אלקטריק | צילום: GE

כל מכונה, בין אם טורבינה המייצרת חשמל, מנוע של מטוס או מכשיר רפואי המצוי בבית החולים, מייצרת כמות גדולה של נתונים בכל רגע, ביניהם לחץ שמן, טמפרטורה, סטטוס ועוד. אם ישנה יכולת ללקט, ללמוד ולנתח את הנתונים הללו ניתן, למשל, לחזות תקלה בטורבינה לפני שהיא מתרחשת, להגדיל את תפוקתה על ידי ניתוח נכון של פעולתה לאורך לזמן, או לחסוך בכמות הדלק שצורך מטוס. ״למכונות יש התנהגויות של ממש״, אומר דולב. ״היכולת לקרוא אותן, ועל סמך הנתונים לייעל את פעילותן היא בגדר מהפכה של ממש. לא פלא שסטארט-אפים ישראלים רבים כבר רוכבים על הגל הזה״.

כבר לפני כארבע שנים זיהה ג׳ף אימלט, מנכ״ל ג׳נרל אלקטריק, את הפוטנציאל העצום הגלום בתחום האינטרנט התעשייתי, והחליט להכנס אל העולם הזה, ובגדול. הוא הקים בתאגיד חטיבה חדשה, ג׳נרל אלקטריק דיג׳יטל, הפנה אליה משאבים אדירים, וזו הפכה לאחת מיוזמות הצמיחה הגדולות ביותר של החברה. בארבע שנות קיומה רשמה החטיבה הדיגיטלית פורצת הדרך הכנסות של מיליארדי דולרים מפיתוח תוכנות. אחד ההישגים המשמעותיים ביותר שלה עד כה הוא בניית פלטפורמת ענן בשם Predix, המאפשרת את אגירתם וניתוחם של הנתונים המיוצרים על ידי מכונות, ובנייה של אפליקציות ויישומים הרלוונטיים לייעול עבודתה של כל מערכת תעשייתית המתממשקת אל הפלטפורמה.

השבוע ביקר בארץ הימה מוקמאלה, המנהל הגלובלי והמפתח של פלטפורמת Predix. ״הכל החל מההבנה שהאינטרנט של הדברים לא נוגע בחברות התעשייתיות, כמו סימנס, ג׳נרל אלקטריק, פיליפס ובוש״, מסביר מוקמאלה המרשים בבטחון ובעיניים נוצצות. ״באותו זמן צץ גם דור חדש של חברות סטארט-אפ, שהבטיחו ללקוחות שישרתו את הנכסים שלהם טוב יותר, אם אלה יאפשרו להם גישה לנתונים שלהם. זה גרם לנו להבין שעל מנת להתמודד עם ההיצע החדש, אנחנו חייבים למצוא דרך להגדיל את תפוקת הנכסים של הלקוחות שלנו כשמסתכלים על הלקוח התעשייתי, אם זו חברת נפט, נניח, מה שחשוב לה בשורה התחתונה זה איך לייצר עוד נפט. דבר נוסף שהאיץ את הפיתוח של Predix הוא כניסתם של מודלים עסקיים חדשים לשוק, כדוגמת Uber ו-airbnb, שהפריעו למודלים הקיימים. הבנו שאנחנו צריכים לא רק להגדיל את תפוקתו של הלקוח, אלא גם לעזור לו ביצירת מודלים עסקיים חדשים, שיוכלו להתמודד מול אלה החדשים״.

אלא שלשם כך נדרשה פלטפורמה אחידה, עם מודל שיכול להיות משוכפל ומותאם עבור כל לקוח, כשקהל היעד הראשוני היה החברות המרכיבות את התאגיד האמריקאי עצמו, ולקוחותיו. ואולם, תוך כדי שהם עומלים באמצעות Predix על מיקסום הצלחתם ורווחיהם של הלקוחות, הבינו בג׳נרל אלקטריק שכל העולם חולק את אותה הבעיה. ״בשלב זה החלטנו להרחיב את הפלטפורמה ולבנות אותה גם עבור חברות שאין להן דבר עם ג׳נרל אלקטריק, ובעצם – עבור כל העולם״, אומר מוקמאלה.

״האינטרנט התעשייתי של הדברים הוא הדבר החם עכשיו״. ינון דולב | צילום: יח״צ

דוגמה קלאסית לחברה שנחשבה בעבר לחברת Low Tech ומושפעת ממהפכת ה-IIoT היא זו של Pitney Bowes האמריקאית הוותיקה, המייצרת מיכון לתעשיית הדואר. ב-3500 המכונות של החברה עוברים כמחצית מ-150 מיליון דברי הדואר הנשלחים מדי יום בארה״ב. חיבורן של המכונות הללו לענן ה-Predix מאפשר מעקב רציף אחריהן, הכולל את האפשרות לאיתור תקלות מרחוק ולהגברת נצילותן באופן פרטני. התוצאות במספרים? גידול של 20% בתפוקת המכונות, ירידה של 20% בפעילות התמיכה הטלפונית, ירידה של 15% בשימוש בחלקי חילוף, ובסך הכל חסכון של עשרות מיליוני דולרים.

מחד גיסא, הפלטפורה מייעלת חברות ענק, מאידך השלכותיה יורדות עד רמת הפרט והיומיום. ״ישנן דוגמאות רבות לכך, למשל מתחום הרפואה״ אומר מוקמאלה. ״אם מישהו חולה, חלילה, בסרטן, הוא מטופל בהקרנות. כאשר מערכת ההקרנות מחוברת ל-Predix ניתן להציע טיפול עם עוצמת קרינה המשתנה ביחס לתגובות של הגוף האינדיווידואלי, במקום פשוט לפלוט קרינה בעוצמה אחידה עבור כולם. באופן דומה הפלטפורמה כוללת גם אפליקציות שעוזרות לקבוע מינוני תרופות אופטימליים עבור חולים״.

מלבד העובדה שהפלטפורמה משפיעה ותשפיע על חיי היומיום של כולנו, אחד מהחלקים הסקסיים ביותר בסיפור הוא הפן האקוסיסטמי של Predix. ״כל מי שרוצה לפתח יישומים לעולם התעשייתי – יכול לפתח על גבי הפלטפורמה הזו. כל חברה מביאה את האפליקציה שלה ואת הנתונים שלה, ובכך מגדילה את המאגר״, אומר דולב בגאווה. ״יותר מכך, אנו מובילים כיום שת״פ עם סטארט-אפים ישראלים שבונים אפליקציות ויישומים על גבי Predix בתחומים נרחבים, החל מבטחון סייבר וכלה ברפואה דיגיטלית. יש כאן חזון, אנו מקדמים מפתחים אחרים על פי עקרון דמוקרטי: הפתרון הטוב ביותר הוא זה שייבחר״. בתכנית המפתחים של ג׳נרל אלקטריק פועלות כיום 11 חברות, ובחודשים הקרובים מתכוונת החברה לצרף אל הפרויקט 5 חברות נוספות, עם פוקוס על רפואה דיגיטלית.

אלא שג׳נרל אלקטריק מצאה דרך לייעל גם את הייעול. בצמוד ל-Predix עושה התאגיד שימוש בטכנולוגיה פורצת דרך נוספת, המכונה Digital Twin, תאום דיגיטלי. אם נצמד לדוגמה של אותה טורבינה מייצרת חשמל שברצוננו לייעל את פעולתה, נוכל להפיק תועלת רבה אם נוכל לבצע עליה נסיונות ולראות כיצד היא מגיבה לתסריטים שונים. אלא שמכיוון שמדובר בתשתית קריטית, מובן שלא נרצה להסתכן בפגיעה בה או בהשבתתה. כאן נכנס לתמונה התאום הדיגיטלי, המאפשר בניית רפליקה דיגיטלית של אותו נכס פיזי יקר וחשוב. על דמות המראה הזאת, המתופעלת באמצעות תוכנה, ניתן לבצע סימולציות וניסויים המדמים במדויק את תגובתו של הנכס הגשמי לפעולות הללו. בכך מתאפשר להראות ללקוחות בצורה מוחשית כיצד יוכלו להגדיל את תפוקת מכונותיהם, לחסוך כסף ולהפחית את הבלאי.

״החלטנו להרחיב את הפלטפורמה עבור כל העולם״. הימה מוקמאלה | צילום: GE

״כמו שגוגל ואמאזון יודעים עלינו את גילנו, הרגלי הצריכה שלנו, מה רכשנו בעבר וכן הלאה, ומציעים לנו מוצרים בהתאם, בשביל לבנות תאום דיגיטלי אוספים נתונים על פעולתה של מכונה, נניח מנוע״, מסביר לארס ברונס, דירקטור פיתוח תוכנה בארגון המו״פ של ג׳נרל אלקטריק, המבקר גם הוא בארץ עם מוקמאלה. ״מהנתונים הללו גוזרים מסקנות על פעולת המכונה, ואז אפשר לומר ללקוח שאם הוא ינהג בצורה מסוימת הוא יצטרך, נניח, להחליף צמיגים בתדירות נמוכה בהרבה, או מהי נקודת הזמן האופטימלית עבורו לביצוע טיפולי תחזוקה לרכב, כלומר – לא המלצות כלליות, אלא פרטניות ביחס למכונה ולשימוש הספציפי שנעשה בה״.

מודלים והדמייה אינם דבר חדש בנוף הטכנולוגי, אך ברונס מדגיש את יתרונו של התאום הדיגיטלי. ״להרבה חבר׳ה בשוק יש מודלים, אבל במקרים רבים קשה לעדכן אותם, צריך בן אדם שישב ויעשה את זה באופן ידני, והתהליך אינו יעיל. התאום הדיגיטלי זה כבר סיפור אחר. מדובר במערכת אוטומטית מתקדמת ביותר, עם מנגנון של למידה עצמית מחדש. הדבר שינה לחלוטין את השיח בתחום ההתייעלות״.

ברונס מציין כי ביולי הקרוב יתקיים בלאס וגאס כנס בנושא Predix. חלק מהדיונים המתוכננים להתקיים בו מיועדים עבור קהילת המפתחים. ״אנחנו רוצים שהקהילה הגלובלית תהיה חלק מזה״, הוא אומר. ״מה שאנחנו עושים הוא עבור כל העולם, לא רק עבור ג׳נרל אלקטריק״.

אחת הסיבות שבגללן מבקר מוקמאלה בארץ היא תחום ביטחון הסייבר. ״כל פלטפורמה דיגיטלית חשופה לחבלות סייבר, והישראלים הם הרי החזקים ביותר בתחום הגנת הסייבר״, אומר מוקמאלה. ״אנחנו עובדים עם צוותים בישראל על מנת לוודא שמעטפת ההגנה שלנו עובדת היטב מהמסד לטפחות. אנחנו מדברים הרי על אינפורמציה עצומה הגלומה במערכת. בסדרי הגודל של כמויות המידע שיאספו מהתעשייה, הענן שלנו יהיה גדול יותר מזה של גוגל״.