Forbes Israel Logo

אובמה זכה בקדנציה נוספת: "ארה"ב קמה ונופלת כאומה אחת"

העם האמריקאי אמר את דברו. יום הבחירות בארה"ב הסתיים בניצחון משכנע של המועמד הדמוקרטי, ברק אובמה, שניצח על פי כל הסקרים את המתמודד הרפובליקני, מיט רומני. אובמה זכה ביתרון של 303 אלקטורים, לעומת 230 לרומני.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אובמה עלה לפודיום בשיקאגו לשאת את נאום הניצחון שלו יחד עם רעייתו מישל ושתי בנותיו. "היום האומה שלנו נעה קדימה בזכותכם. אנחנו משפחה אמריקאית שקמה ונופלת ביחד כאומה אחת. עבור ארה"ב הטוב עוד לפנינו". 

אובמה במהלך נאום הניצחון שלו | צילום: רויטרס

אובמה הודה לכל מי שהשתתף במערכת הבחירות. הוא הדגיש את תומכי המפלגה באזורים שנפגעו מההוריקן בשבוע שעבר. אובמה הודה לרומני על הקמפיין החזק שניהל ואמר כי הבחיר שלו ושל משפחתו לשרת את האומה היא מורשת שיש לשמר.

אובמה הודה לסגנו ג'ו ביידן ולמשפחתו, אישתו ובנותיו. בנוסף הוא התחייב בפני בוחריו כי כל מי שנלחם עבור המדינה "לא יצטרך להילחם על חייו ועל פרנסתו". 

"למרות המחלוקות בינינו כולנו חולקים תקוות לעתיד ארה"ב. להיות מדינה מובילה גלוגלית בתחומי הטכנולוגיה והכלכלה. להיות מדינה עם כלכלה בריאה ובטוחה. שיש לה את הצבא החזק והטוב בעולם. מדינה שחולקת את עיקרון השלום והחופש עם כל העולם". 

אובמה דיבר בנאומו על הצורך להתמודד עם הבעיות הכלכליות של ארה"ב. "נמשיך לצעוד קדימה אבל זה לא יהיה קל". עוד הוסיף אובמה כי יפעל בשיתוף פעולה עם נציגי שתי המפלגות בניסיון להתגבר על הקשיים של ארה"ב בכל התחומים. 

בנאום ההפסד שלו אמר רומני: "זהו זמן של אתגרים גדולים בארה"ב ואני מאחל לנשיא בהצלחה בהתמודדות עימם". רומני הודה לתומכיו, למשפחתו ולמובילי קמפיין הבחירות שלו. רומני קרא לאיחוד של ארה"ב. בזמים כאלה אנו לא יכולים להרשות לעצמנו פילוג וויכוחים. אנו מצפים מכל הפוליטיקאים, הדמוקרטים והרפובליקנים כאחד להתמקד באנשים". 

גם בנאום ההפסד שלו רומני התמקד בנושא הכלכלי. "אנחנו סומכים על יוצרי המשרות להשקיע, לשכור ולהתפתח. אני מאמין בארה"ב, באנשים בארה"ב ולכן רצתי לנשיאות".

היום הגורלי של מנהיגי ארה"ב הסתיים לפנות בוקר עם סגירת הקלפיות ברחבי ארה"ב, כולל קלפיות ניידות שהוצבו בניו יורק וניו ג'רזי של אחרי ההוריקן סנדי. כ-130 מיליון מצביעים בחרו את הנשיא החדש. הסקרים האחרונים שנערכו הבוקר העידו כולם על יתרון ברור לנשיא המכהן ברק אובמה. 

המאבק היה צמוד לכל אורכו. בסקר רויטרס שנערך אתמול זכה אובמה לתמיכה של 48% מהמצביעים, זאת לעומת 46% לרומני, אולם בסקר של רשת ABC מאמש היתרון של אובמה גדל ל-50% לעומת 45% לרומני. סקר אחר אף הצביע על תיקו בין שני המועמדים. היתרון של רומני הגיע בעיקר ממדינות דרום ארה"ב, כמו טקסס, לואיזיאנה ומיסיסיפי.


נאום הניצחון, ונאום ההפסד | צילום: רויטרס

המדינות הראשונות מהן הגיעו התוצאות הראשוניות היו קנטקי ואינדיאנה, בהן ניסגרו הקלפיות ב-01:00 שעון ישראל. בשאר המדינות נסגרה ההצבעה במהלך שש השעות שלאחר מכן. 

המירוץ הצמוד העלה בארה"ב את החשש לחזרתו של התרחיש מבחירות 2000, אז נאלץ בית המשפט העליון להכריע בין ג'ורג' בוש הבן ואל גור. כתוצאה מחוסר יכולת לספור את הקולות בפלורידה, ויתר בסופו של דבר גור על הניצחון ובוש זכה. 

במהלך אתמול ביקרו המועמדים במדינות בהן התמיכה בהם גדולה ביותר. אובמה התחיל את היום באייווה, המדינה בה זכה לתמיכה מול הילרי קלינטון בפריימריז ב-2008, ואילו רומני הגיע לניו המפשייר, המדינה הראשונה שתמכה בו להנהגת הרפובליקנים. בהמשך הגיע אובמה לשיקאגו, העיר בה גדל, ורומני נסע לפנסילבניה, שם האמין כי יש לו יתרון על יריבו. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.