חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

אובמה נחלץ לעזרת אפל: תוכל למכור אייפונים ואייפדים ישנים

אתמול נפל דבר בעולם האכזרי של תביעות הפטנטים: לראשונה מזה 26 שנים, התערב הממשל האמריקאי בהחלטה של ארגון המסחר הבינלאומי, גוף שתפקידו לפעול לאכיפת כללי מסחר הוגנים במעצמה הקפיטליסטית, ולמעשה ביטל אותה.

וטו על משחקי הפטנטים

ההחלטה שעוררה את הממשל למהלך הקיצוני היתה פסיקתו של בית המשפט של הארגון לפני כחודש וחצי לפיה יש לאסור על אפל לשווק בארה"ב את מכשירי האייפון 3G, 3Gs ו-4 ואייפד 1 ו-2. הגזירה התקבלה בעקבות תביעה שהגישה סמסונג נגד ממציאתם מחדש של הסמארטפונים והטאבלטים, בטענה כי שבבי התקשורת של המכשירים הללו מפירים פטנטים של ענקית האלקטרוניקה הקוריאנית העוסקים בטכנולוגיית הדור השלישי בסלולר.
למעשה, ההחלטה ממילא לא היתה משפיעה רבות על מכירותיה של אפל, שאינה נוהגת למכור מכשירים בני יותר משני דורות – תיאור החל על כל המכשירים שנכללו בה. אם כן, מה גרם לממשל האמריקאי לנקוט במהלך הדרמטי של התערבות בהחלטות הגוף הממונה על המסחר ההוגן במדינה?

אובמה | צילום: רויטרס

מכלי לשמירה מפני גניבה לנשק נגד המתחרות

התשובה היא ככל הנראה שלממשל נמאס מהתנהלותן של חברות גדולות רבות, הנוהגות באופן קבוע לפגוע במתחרותיהן, לרוב הקטנות יותר, בעזרת טענות על הפרת פטנטים. כל מי שעקב אחרי התחום בשנים האחרונות יודע שרישום הפטנטים על טכנולוגיות הפך מזמן מאמצעי לשמור על הממציאים לאמצעי לטיפוח והתפחת כיסיהן של חברות הרוכשות בעלות על פטנטים של ממציאים דלי תקציבים או ממציאים בכבולים בחוזים דרקוניים שלהן. החברות הללו, הרוכשות פטנטים בד"כ בכמויות סיטונאיות, תובעות את כל מי שהן חושבות שהן יכולות להוציא ממנו כסף או למנוע ממנו לפתח מוצר מתחרה.

גם אפל וסמסונג לא חפות מפשע בתחום זה: בשלוש השנים האחרונות הן הגישו תביעות האחת נגד רעותה באופן סדרתי, בכל בית משפט שרק היה מוכן לתת להן במה נוספת להתנצח עליה. זה התחיל בתביעה מצד אפל, שהאשימה את סמסונג בכך שמכשירי ה-Galaxy שלה מועתקים מהאייפון ומהאייפד, ובהמשיך בשורה של השקות דחויות לאחר שבתי משפט ברחבי העולם, החל מארה"ב, דרך הולנד וגרמניה ועד אוסטרליה, קבעו בכל פעם כי אחת משתי החברות העתיקה מיריבתה ואסרו על מכירת מכשירים מסוימים שלהן עד לתיקון העוול (לכאורה). כל זה תוך שאפל ממשיכה להיות מקור ההכנסה העיקרי של סמסונג וסמסונג ממשיכה לייצר את כמחצית מרכיבי מוצרי אפל הניידים.

בינתיים, בעקבות הדיון הבינלאומי הנוקב על רפורמה נחוצה בשוק הפטנטים, הצהיר נשיא ארה"ב ברק אובמה בנאום בתחילת השנה כי אחת הדרכים לשקם את הכלכלה האמריקאית בפרט והעולמית בכלל מהמשבר הכלכלי הוא לעודד יצירתיות ע"י שינוי חוקי הפטנטים באופן שישים סוף ליכולתן של חברות לפגוע בתחרות ע"י תביעות ענק.

הצעד עליו חתם נציג מהבית הלבן בשם הנשיא אתמול הוא ככל הנראה הצהרת כוונות מצד אובמה: נגמר שלב הדיבורים, התחיל שלב המעשים. בהודעה מטעם הממשל הובהר כי לדעת אובמה ואנשיו הפסיקה לא היתה סבירה מאחר והיא מבוססת על פטנט רחב שחובה על החברות להגיע לפשרה לגביו כדי ששתיהן תוכלנה לייצר ולמכור את מוצריהן באופן חוקי. עתה רק ניתן לראות האם הלקחים מהווטו של אובמה יילמדו ויגרמו לחברות להגיע לפשרות מחוץ לבתי משפט, או שמא איבדה הפוליטיקה את יכולתה להציב מחסומים סבירים בפני הכסף הגדול.

לכתבה המקורית בגיקטיים

כתבות נוספות מגיקטיים:

Pebbles Interfaces הישראלית מגייסת 11 מיליון דולר

מיקרוסופט וגוגל בחזית חדשה על תקן האינטרנט הבא

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן