Forbes Israel Logo
אורי אלון מייסד קומפאס. צילום: compass
אורי אלון מייסד קומפאס. צילום: compass

בעקבות ההנפקה – מייסד קומפאס אורי אלון שווה 400 מיליון דולר

אלון, יזם הייטק ואחד מ-100 האנשים העשירים בישראל לפי פורבס, הקים את פלטפורמת הנדל"ן לפני 9 שנים עם שותפו רוברט רפקין שמכהן כמנכ"ל החברה

תשע שנים לאחר שהקים את קומפאס (Compass) יחד עם שותפו, רוברט רפקין, פלטפורמת הנדל״ן של היזם אורי אלון הונפקה בבורסה של ניו יורק וכבר ביומה הראשון רשמה עליה דרמטית של 20% במחיר המניה, מה שהזניק את שווי החברה ללמעלה מ-7.5 מיליארד דולר.

במקביל קפץ גם שוויו של אלון, שנמנה בין מאה האנשים העשירים בישראל, כאשר על פי ההערכות המעודכנות של מגזין פורבס ישראל שווה נכון להיום קצת יותר מ-400 מיליון דולר. יזם ההייטק האמביציוזי הקים את החברה המצליחה ב-2013 יחד עם שותפו, רוברט רפקין, המכהן כיום כמנכ״ל החברה. רפקין, שהיה בעבר יועץ בבית הלבן וראש לשכתו של מנכ"ל ונשיא בנק ההשקעות גולדמן סאקס מחזיק בכ-6% ממניות החברה וב-46% מכוח ההצבעה שלה, אשר מקנות לו על פי הערכת פורבס שווי של יותר מ-500 מיליון דולר.

הוא לא מכר שום מניות כחלק מההנפקה הראשונית לציבור ולפי הצהרותיו לפחות גם אין לו כוונה שכזו, "אני לא חושב שאי פעם שקלתי למכור מניות", אמר רפקין בראיון ביום חמישי בהתייחס למחיר המניה ושווי החברה בהנפקה. "זה מה שאני מצפה שיהיה השווי הנמוך ביותר שנראה אי פעם".

צמיחה מואצת

קומפאס מפעילה פלטפורמה טכנולוגית המאפשרת למשתמשים ולסוכנים לקבל החלטות מושכלות בתחום הנדל"ן באמצעות הצגת מידע מעמיק על מגמות תמחור ותנודות השוק בזמן אמת. המנוע של קומפאס מציג גם מידע מפורט על אזורים, שכונות, עסקאות אחרונות שבוצעו, מקומות בילוי ומוסדות חינוך.

מתודלקת על ידי מימון של למעלה מ-1.5 מיליארד דולר, כולל מסופטבנק היפנית, גדלה קומפאס לממדי ענק עם 19,000 סוכנים והכנסות של 3.72 מיליארד דולר ב-2020. הצמיחה המואצת הזו גרמה להפסדים גדולים בשורה התחתונה: 270 מיליון דולר בשנה שעברה ו-388 מיליון דולר בשנת 2019.

מאז הקמת החברה, סוכני הנדל״ן של קומפאס סגרו עסקאות בשווי של יותר מ-300 מיליארד דולר מלמעלה מ-275 אלף רוכשי דירות ומוכרים, כך על פי דיווחי החברה, שמחזיקה כיום בנתח של 4% משוק התיווך בארה״ב ונחשבת לאחת מסוכנויות הנדל"ן הגדולות במדינה.

מטה קומפאס בניו-יורק. צילום: compass
מטה קומפאס בניו-יורק. צילום: compass

ההימור הנוכחי של המשקיעים הוא שמנהלי פלטפורמת הנדל״ן הענקית יוכלו להפוך אותה גם לרווחית בשנים הקרובות, והם משלמים להם בצורה נאה כדי לנסות. על פי דיווחי החברה לרשות הפיצוי הכולל של המנכ״ל רפקין למשל הסתכם בשנת 2020 ב-69.3 מיליון דולר, כולל בונוסים ותמריצים.

יותר טכנולוגיה, פחות תיווך נדל"ן

כעת, משימתו של רפקין היא להוכיח שהשווי לה זוכה קומפאס מהשוק – למעלה מ-7.5 מיליארד דולר נכון להיום – ראוי והולם את ביצועי החברה ופוטנציאל הצמיחה. בדומה אולי לטסלה של אילון מאסק, מכפיל הרווח הגבוה שמשקף שוויה הנוכחי של קומפאס מצביע על כך שמשקיעים רבים מתייחסים אל העסק כאל חברת טכנולוגיה, ופחות כחברת תיווך נדל״ן מסורתית.

"השאלה היא האם מגיע להם מכפיל הטכנולוגי בהתבסס על כוח האדם שלהם וההוצאות על מחקר ופיתוח, זה נראה מעט גבוה מדי", אמר פיט פלינט, שותף כללי בקרן ההון סיכון NFX לפני ההנפקה, "אבל אני חושב שהם יכולים לגדול לשווי זה", הוסיף.

רפקין מצדו אומר שהוא ממוקד בעסקי הליבה של החברה. "הערכת שווי אינה האובססיה שלי. ממש לא", הוא מדגיש. "האובססיה שלי היא סוכנים ובניית אחת החברות הגדולות בעולם".

צילומים: Compass

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.