Forbes Israel Logo

אושר: המע"מ ומס ההכנסה יועלו; שטייניץ: "צעד אמיץ"

ההכבדה בדרך: ממשלת ישראל אישרה היום כצפוי את הגזרות הכלכליות החדשות שהציעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ, שעיקרן קיצוץ רוחבי של כ-700 מיליון שקל בכל משרדי הממשלה, העלאת מס ההכנסה למשתכרים מעל 8,881 שקל ב-1% והעלאת מס ערך מוסף ב-1%. ההצבעה על הגזרות עברה בממשלה ברוב של 20 תומכים מול 9 מתנגדים.

בסיום ההצבעה אמר נתניהו כי "זהו צעד אחראי שישמור על כלכלת ישראל ועל מקומות העבודה של האזרחים. גם אחרי אישור חבילת הצעדים הזאת השכבות החלשות ומעמד הביניים נשארים עם יותר כסף בכיס". שטייניץ הוסיף כי מדובר ב"צעד אמיץ וחשוב, שימנע מישראל הידרדרות כלכלית. החלטת הממשלה מאותתת לעולם על ניהול אחראי של המשק".

יו"ר מפלגת העבודה, ואחת המתנגדות הקולניות לתוכניות הקיצוצים, שלי יחימוביץ', הגיבה לאישור התוכנית ואמרה כי "נתניהו משועבד לקפיטליזם מיושן מהסוג הגרוע ביותר". לדבריה, משמעות הגזרות היא "העמקה קשה של הפערים בין עוני ועושר, הורדת מעמד הביניים על הברכיים, חלוקת הטבות פרועות לאלפיון העליון, הפחתת כוח הקניה של אזרחי המדינה והאטה במשק. על הגזירות הוחלט תוך פאניקה ובלבול אבל הן כולן ממשיכות את קו המדיניות העקבי של נתניהו – הכבדת עול המיסוי על העניים ומעמד הביניים, נטל מס קטן לאין שיעור על יחידים וחברות מבוססים במיוחד, והרס השרותים שנותנת המדינה לאזרחיה".

לקבלת כל העדכונים, החדשות והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על פי התוכנית, החל מיום רביעי הקרוב יעלה המע"מ ב-1% ל-17%; מס ההכנסה יועלה ב-1% למשתכרים מעל הממוצע (8,881 שקל בחודש), וב-2% למשתכרים מעל 67 אלף שקל בחודש. מס המעסיקים בסך 0.6% יוקדם בשנה, ויוחל בינואר 2013 במקום בינואר 2014.

בנוסף, תתבצע הפחתה רוחבית בתקציב משרדי הממשלה ויחידות הסמך, בשיעור של 5% בתקציב שנת 2012, ובשיעור של 3% נוספים בתקציב שנת 2013.

במהלך הישיבה, הועברה לשרים מצגת המפרטת את הצעדים הכלכליים הנדרשים, ומזהירה מפני הסיכונים המתגברים בעולם, על רקע הורדות הדירוג של מדינות מפתח באירופה, והורדת תחזית הדירוג לכלכלה החזקה באירופה, גרמניה.

משרד האוצר הבהיר כי מחודש ינואר יש חיסרון של 2.8 מיליארד שקל ביחס לתחזית המשוערת של הכסף שיתקבל מגביית מסים, וכי נדרשים צעדים מיידיים על מנת לרסן את הגירעון לשנת 2012 ולעמוד ביעד הגירעון ל-2013, אותו העלתה הכנסת באחרונה ל-3% מהתוצר.

לדברי האוצר, אי נקיטת צעדים עלולה לגרור סכנה להורדת דירוג האשראי של ישראל, ואובדן אמון השווקים.לפי החישובים של משרד האוצר, העלאת המע"מ תוסיף ב-2013 4.4 מיליארד שקל לקופת המדינה, העלאת מס ההכנסה למשתכרים מעל הממוצע תכניס 1.2 מיליארד שקל והעלאת מס הקנייה על סיגריות ובירה תוסיף מיליארד שקל. בתוספת הגזרות הנוספת, צופים באוצר להגדיל את הכנסות המדינה ב-14.5 מיליארד שקל.

בפתח ישיבת הממשלה התייחס נתניהו לנטל המס ואמר כי אלה צעדים "מדודים – אך קשים. זה לא בלתי אפשרי, אבל זה לא קל וזה דורש נחישות ואומץ לב של הנהגה".

ראש הממשלה חזר על הדברים אותם אמר גם שר האוצר שטייניץ בימים האחרונים מאז נודע על הגזירות, וציין את המשבר במדינות אירופה כתמורר אזהרה: "בשלוש השנים האחרונות אנחנו נמצאים במשבר כלכלי עולמי, והצלחנו לשמור על כלכלת ישראל. ככל שהמשבר מחריף אנחנו צריכים לעשות צעדים נוספים. ממשלות שלא פעלו בזמן ובנחישות גרמו לנזק אדיר לאזרחים שלהן – גם באבטלה המונית, גם בקריסת מערכות חברתיות".

נגיד בנק ישראל מגבה את נתניהו ושטייניץ | צילום: רויטרס

נתניהו הגן על תוכנית הקיצוצים והוסיף כי "נגבה יותר ממי שיש לו יותר, ופחות ממי שיש לו פחות". עוד התחייב ראש הממשלה כי המהלך לא יפגע "באף אחת מהפעולות שעשינו להוריד את יוקר המחיה. עדיין קרוב ל-300 אלף משפחות יקבלו 800 שקל לחודש על חינוך חינם שמתחיל עוד שבועיים. מאות אלפי משפחות, קרוב ל-400 אלף משפחות, יקבלו מאות שקלים בחודש בנקודות זיכוי למס".

"יש ויכוח, יש המון ביקורת של פופוליזם שאפשר להוציא ולהוציא בלי כיסוי ובלי חשבון. ככה מגיעים לקריסה נוסח כמה מדינות באירופה. אנחנו לא נהיה שם, אנחנו נשמור על כלכלת ישראל ועל מקומות העבודה של אזרחי ישראל", אמר נתניהו.

שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר כי הממשלה מנעה "אבטלת המונים וירידת שכר ממוצעת למשק בית של 12% כמו בארה"ב ובחלק גדול ממדינות אירופה. כדי להמשיך בזה אנחנו חייבים להוכיח שאנחנו הולכים לעמוד ביעד הגירעון החדש ולשמור על תדמיתה הטובה כאי של יציבות כלכלית ומקום להשקעות במדינת ישראל".

אמש אמר שר הפנים, אלי ישי כי הוא מתנגד לתוכנית. בראיון לגלי צה"ל אמר ישי: "הצעדים יפגעו באלפי משפחות בישראל, המתמודדות גם כך עם יוקר המחייה". גם השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ',הביע את התנגדותו למהלך, והזהיר כי הקיצוץ בתקציב יפגע בביטחון האישי של אזרחי המדינה. עוד דווח בגלי צה"ל כי שרי מפלגת העצמאות יתכנסו הבוקר לפני ישיבת הממשלה כדי לדון כיצד יצביעו. אתמול הביע שר התמ"ת שלום שמחון התנגדות לקיצוצים, וטען כי הוא "מתנגד למרכיבים בחבילת הצעדים הכלכליים לצמצום הגירעון ולהתמודדות עם השלכות המשבר בכלכלה העולמית על המשק הישראלי". התנגדות זו, לשון ההודעה, "מצטרפת להתנגדות עליה הודיע שמחון בשבוע שעבר לקיצוץ בתקציבי המעונות וההכשרה המקצועית, שימנע סבסוד 5,000 ילדים שנרשמו למעונות היום שבאחריות התמ"ת ואת מימון לימודיהם של 600 בני נוער בבתי הספר המקצועיים של התמ"ת".

התוכנית של ראש הממשלה ושר האוצר להעלות מסים זכתה לתמיכתו של נגיד בנק ישראל. בהודעה שפרסם בסוף השבוע סטנלי פישר נאמר כי "הצעדים שהציגו בימים האחרונים ראש הממשלה ושר האוצר הינם הכרחיים להתמודדות עם המצב הכלכלי המסובך, שבפניו עומד המשק הישראלי. מצד אחד המשק העולמי במצב קשה שכבר התחיל להשפיע על צמיחת המשק הישראלי, וישנה אף אפשרות שנצטרך בעתיד הקרוב להתמודד עם השלכות החרפת המשבר בגוש היורו. מצד שני ישנן הבעיות הנובעות מהגירעון הגדול בתקציב, שאם לא נטפל בהן, נמצא עצמנו ב-2013 עם גירעון גדול עוד יותר בתקציב המדינה".

עוד אמר פישר כי "צעדיהם של ראש הממשלה ושר האוצר הינם אמיצים וחיוניים לשיפור המצב התקציבי שלנו ב-2013. הם יאפשרו לנו לנהל את המשק באופן שיתמוך בהמשך הצמיחה, לטובת אזרחי המדינה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן