Forbes Israel Logo

אחרי יותר מ-500 שנה: נמצאה הספינה שהביאה את קולומבוס אל חופי אמריקה

צוות של חוקרים ימיים מאמינים כי שלד של ספינה עתיקה שהתגלה ליד חופי האיטי הוא למעשה שריד של ה"סנטה מריה" – הספינה שיצאה לפני יותר מ-500 שנה מחופי ספרד והביאה את כריסטופר קולומבוס אל אמריקה.

"כל הגיאוגרפיה, הטופולוגיה התת ימית והעדויות הארכיאולוגיות, תומכות בהנחה כי מדובר בספינת הגדל של קולומבוס", אמר בארי קליפורד, חוקר מימי ממסצ'וסטס במסיבת עיתונאים אתמול. "אני בטוח שחקירה ארכאולוגית מקיפה תספק את ההוכחה הארכיאולוגית הימית הראשונה לגילוי אמריקה על ידי קולומבוס".


שחזור של הסנטה מריה כפי שמופיע בגלויה מ-1892 | צילום: רויטרס

לקליפורד יש כבר תוכניות מרחיקות לכת על אתר תיירות היסטורי שיביא המוני מבקרים אל חופי האיטי, אך דווקא ראש המשרד הלאומי לאתנולוגיה של האיטי, ארול חוזה, מצנן את האווירה ואומר כי "זוהי טעות היסטורית ומדעית לומר שהסנטה מריה יכולה להימצא מתחת למים". חוזה מתייחס לעובדה כי הספינה למעשה פורקה לחלוטין בדצמבר 1492 לאחר שעלתה על שרטון ומקרשיה נבנה מבצר קטן בשם La Navidad, השימש את אנשיו של קולומבוס ונחשב למאחז האירופי הראשון באמריקה.

הסנטה מריה היתה אחת משלוש ספינות שיצאו מספרד ב-1942 בחיפוש אחר קיצור דרך ימי אל אסיה. הספינה נסחפה בחג המולד של אותה שנה אל ריף קרוב לחופי הבהאמס והצוות נאלץ לנטוש אותה. קולומבוס השאיר מאחוריו קבוצה של 39 אנשים והפליג חזרה לספרד עם אחת מהספינות הנותרות – הנינייה. שנה לאחר מכן הוא חזר ומצא את המבצר הרוס ואף לא אדם אחד חיי. חוקרים מחפשים את שרידיו של המבצר עד ימינו ובשנה שעברה מצא צוות מאוניברסיטת פלורידה שרידים של כפר אינדיאני שעשוי להעיד על האתר בו הוקם המבצר.


כריסטופר קולומבוס. הגיע על סיפונה של הסנטה מריה אל חופי אמריקה ב-1492 | תמונה: מתוך ויקיפדיה 

שלד הספינה נמצא כבר ב-2003 בריף בעומק של כ-3 עד 4.5 מטר מתחת למים, אך רק כעת נאספו הראיות המספיקות על מנת לקשור אותו לסנטה מריה: השלד תואם את ממדיה של הספינה, המיקום תואם גם הוא את תיאורו של קולומבוס לגבי אתר טביעתה ואבנים שנמצאו בקרבת השלד תואמות את סוג האבן במחצבה ספרדית שסיפקה לקולומבוס משקולות עבור ספינותיו. יתכן כי כעת, יותר מ-500 שנה אחרי שעשתה היסטוריה והגיעה אל חופי העולם החדש, נמצאה לבסוף הספינה שאמריקה חייבת לה את קיומה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.