Forbes Israel Logo

איך הגיעה תעשיית הפורנו מבום – לכמעט כלום

דבר אחד בטוח: כשזה מגיע לפורנו, מספרים לא קלים הם משהו שלא קל להגיע אליו. בכתבה בשם "הקפיטליסטים העירומים" בניו יורק מגזין ב-2001, כתב פרנק ריץ': "4 מיליארדי הדולרים שאמריקאים הוציאו על פורנוגרפיה בווידאו עולים על הרווחים השנתיים של ליגת הפוטבול, האן.בי.איי או ליגת הבייסבול". בדיקת פורבס בעקבות הכתבה, שתחקרה את המספרים האמיתיים מאחורי המיליארדים המדווחים, העלתה כי המספרים "מנופחים בפראות": אם נבחן את המספרים בתעשיית הפורנו, נכתב אז בפורבס, "תעשיית הפורנו – הגם שהיא מושא עניין מרתק – היא אכן שולית כפי שהיא נדמית במבט ראשוני". וכאן בדיוק הבעיה.

אכן שולית. מחאות אנטי פורנוגרפיות ברחבי העולם | צילום: רויטרס

חלק מהאתגר הוא שרוב חברות הפורנו הן בבעלות פרטית, אבל הסיבה המרכזית שקשה בגללה להגיע למספרים היא זו שנחשפה בכתבה: זה פשוט לא שווה את זה. בעיני רבים, פורנו הוא עניין שולי, משהו שנשלף מאוחר בלילה כשהאישה איננה, או כאיזו שורת-מחץ בבדיחות בין גברים. מאז החלה הח"מ לחקור את עסקי הפורנו ב-1997, היא גילתה שסקס הוא הדבר הכי פחות מעניין בו. למעשה, תעשיית הסרטים למבוגרים – והמוצרים שהיא ממשיכה להוציא מדי יום – משמשת כבבואת מראה ל"יבשת השחורה" האמיתית של ארה"ב. לא להבין אותה, ולא לקחת ברצינות את הפוטנציאל שיש בה – פירושו לא להבין את עצמנו.

לאורך העשור ומשהו האחרונים, הפורנו נפגע ע"י כוחות הן בשליטתו והן מחוצה לה. המיתון העולמי, כתבי האישום הפדרליים, הוויכוח הציבורי אודות השימוש בקונדומים, ההורדות באינטרנט, שינויים בהרגלים המיניים והשוק הרווי – כל אלה שיחקו תפקידים בנפילתו של הפורנו.

ב-2009, מפיקי פורנו סגרו את הבסטות, השחקנים עבדו תמורת פחות כסף, והמפיקים עימם דיברנו דיווחו על ירידות של 30-50% ברווחים. האם ענף הפורנו הולך לביים קאמבק עצמי? האם הזרמות חדשות של הכנסות שישלבו את ההייטק עם הנועז – יצילו את הפורנו? האם עסקי הסרטים למבוגרים כפי שאנו מכירים אותם ישתנו באופן בלתי הפיך – ויוחלפו ע"י משהו כמותו לא ראינו בעבר?

השחקנים עובדים תמורת פחות כסף. מתוך תערוכת פורנוגרפיה אירופית | צילום: רויטרס

בעת שנחקור את התשובות לשאלות אלו, נביא בפניכם את הממצאים במלואם. הכתבה הבאה: כל מה שהעסק שלך יכול ללמוד מעסקי הפורנו

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.