Forbes Israel Logo

איך הפך גיבור הסכם השלום בצפון אירלנד לחשוד במעורבות ברצח

צפון אירלנד מספקת כבר 15 שנה דוגמה מוצלחת לשתי קהילות יריבות, שיושבות על אותו חבל ארץ, שמצליחות להגיע לשיתוף פעולה ולשלום אחרי שנים ארוכות של אלימות וטרור שהותירו אלפי קורבנות. גם בישראל מביטים לא פעם לעבר האי הקטן בתקווה ללמוד לקחים שיעזרו לנו בסכסוך מול הפלסטינים, ובסוף החודש שעבר אף ביקרה משלחת של חברי כנסת בבלפסט.

אבל בשבוע האחרון שוב הצליחו רוחות העבר לצאת מהבקבוק ולערער את השקט ואת השלום השברירי בצפון אירלנד, וזאת בעקבות מעצרו של נשיא מפלגת השין פיין הקתולית, ג'רי אדמס, בחשד למעורבות ברצח של אם לעשרה בשנת 1972 ובהעלמת גופתה.

חשוב להבין, אדמס אינו דמות משנה באירועים הדרמטיים שעברו על צפון אירלנד בשלושת העשורים האחרונים – אפשר לומר שהוא אפילו האישיות החשובה ביותר. כמי שמשמש מאז 83' בתפקיד נשיא השין פיין, הזרוע הפוליטית של המחתרת האירית (IRA) שנאבקה נגד הבריטים והפרוטסטנטים למען איחוד אירלנד, לאדמס מקום של כבוד בסיום הפרק האלים בחבל.

אדמס הוא שהוביל את הקו של פעילות פוליטית לצד מאבק אלים ואף נבחר לפרלמנט הבריטי (אף שלא תפס את מקומו כיוון שלא הכיר בריבונות הבריטית). הוא ששכנע את חמושי ה-IRA להסכים להפסקת אש ולשיחות עם הממשלה הבריטית, תהליך שהוביל להסכם השלום של יום שישי הטוב ב-1998. והוא היה זה שהוביל להקמת הממשל המשותף לקתולים ולפרוטסטנטים בצפון אירלנד ב-2007, אחרי ששכנע את חבריו לוותר סופית על המאבק המזוין ולשתף פעולה עם כוח השיטור החדש שהוקם. אבל כעת גם אדמס – גיבור השלום שחבר כיום בפרלמנט של אירלנד – נקלע לקלחת הרוחות של העבר.

בין 68' ל-98' סיפק הסכסוך האלים בצפון אירלנד לא מעט רגעים מזעזעים ופיגועים קשים. סיפור רציחתה של ג'יין מקונוויל הוא אחד הבולטים שבהם. מקונוויל, אלמנה פרוטסטנטית שהפכה לקתולית בעקבות בעלה, נחטפה על ידי אנשי המחתרת האירית (IRA) מול עיניהם של ילדיה בדצמבר 72' בחשד שהעבירה מידע לכוחות הביטחון הבריטיים, טענה שבהמשך התבררה כמוטעית. אחרי שנחקרה האם לעשרה בת ה-37, היא נורתה למוות וגופתה הוסתרה.


ציורי קיר של אדמס בבלפסט, השבוע. נתן את ההוראה? | צילום: רויטרס

רק בשנת 99' הודו חברי המחתרת כי הם אחראים לחטיפתה של מקונוויל, אולם גופתה התגלתה במקרה ארבע שנים לאחר מכן, קבורה בחוף הים ברפובליקה של אירלנד. מקונוויל היא אחת מ-16 "הנעלמים", אשר נחטפו וגופותיהם הועלמו במהלך העימות האלים. עד כה, התגלו גופותיהם של שבעה מהנעדרים בלבד.

ב-20 השנים האחרונות הובילו ילדיה של מקונוויל קמפיין שדרש למצות את הדין עם האחראים לרצח אמם, ואת האצבע המאשימה הם הפנו לעבר אדמס. זו לא הייתה הפעם היחידה שבה נטען כי אדמס לא היה מעורב רק בפעילות פוליטית, אלא היה גם מפקד פעיל במחתרת, טענות שאדמס עצמו הכחיש בכל פעם.

התפנית הדרמטית הגיעה דווקא מתוך שורות המחתרת האירית. זאת בזכות פרויקט תיעוד מיוחד שבו התראיינו חברים לשעבר במיליציות הקתוליות והפרוטסטנטיות, וסיפרו בגילוי לב על ימי הטרור והאלימות, תוך הבטחה שהדברים יפורסמו רק אחרי מותם. הראיונות הועברו למשמורת בבוסטון קולג' בארה"ב, אשר נתן את חסותו לפרויקט.

בין המרואיינים היה ברנדן יוז, מפקד ה-IRA בבלפסט ומקורבו של אדמס שהלך לעולמו ב-2008. עדותו פורסמה שנתיים לאחר מכן בספר "קולות מהקבר", ובמסגרתה טען יוז כי אדמס היה זה שהורה לרצוח את מקונוויל ולהסתיר את גופתה, בניסיון למנוע קשר בין המחתרת לבין החטיפה. גם דלורס פרייס, פעילת ה-IRA שמתה לפני שנה, הציגה טענות דומות בראיון שהעניקה לאנשי הפרויקט.

אחרי פרסום הספר, מתוך הבנה שהחומרים המוקלטים מהווים חומר נפץ של ממש, החלו אנשי משטרת צפון אירלנד בהליך משפטי להחרמת הקלטות מבוסטון קולג', כשהם מסתמכים על הסכם שמאפשר להם להשתמש גם בעדויות שנמצאות בחו"ל לצורך חקירות פליליות. בית משפט פדרלי קבע כי ההסכם תקף, וזאת אף על פי שאנשי הפרויקט והמרואיינים לא היו מודעים לפרטיו, ובעקבות זאת הועברו עשר קלטות לידי החוקרים.

ב-30 באפריל התייצב אדמס מרצונו בתחנת משטרה בצפון אירלנד כדי להציג את גרסתו בפרשת מקונוויל, לא לפני שפרסם הודעה שבה שב וטען כי הוא לא מעורב במקרה, ולא היה מעולם חבר בזרוע הצבאית של המחתרת. למרבה ההפתעה, המשטרה הודיעה כי אדמס עצור ולאחר 48 שעות אישר שופט את הארכת מעצרו של נשיא השין פיין.

המעצר עורר סערה מיידית בצפון אירלנד. מקורביו של אדמס האשימו כי במשטרת צפון אירלנד ישנם שרידים מכוח השיטור שפורק עם הסכם השלום, אשר מבקשים לסגור חשבונות עם אדמס ולפגוע פוליטית במפלגה לפני הבחירות למועצות המקומיות ולפרלמנט האירופי בסוף החודש. הגדיל לעשות שותפו של אדמס וסגן ראש הממשל המקומי, מרטין מקגינס, שהזהיר כי השין פיין עלולה לשקול את המשך שיתוף הפעולה שלה עם המשטרה, איום שעלול לזעזע את יסודות השלום בחבל.

פיטר רובינסון, ראש הממשלה בצפון אירלנד ומנהיג המפלגה הפרוטסטנטית הגדולה ביותר, גינה את איומיו של מקגינס ורמז כי עלולות להיות השלכות על היציבות אם יהיו התבטאויות דומות. "אני מזהיר את שין פיין שהם חצו את הגבול וצריכים להפסיק מיד עם ההתנהגות ההרסנית הזאת", אמר.

ביום ראשון בערב שוחרר אדמס ממעצרו ללא הגשת כתב אישום וזכה לקבלת פנים של גיבור. אולם מדובר רק בהקפאה זמנית של המשבר: חוקרי המשטרה עדיין לא סיימו לגבש את התיק נגדו, ולאחר מכן תצטרך הפרקליטות לקבל החלטה אם להעמיד את אדמס לדין, מהלך שעלול לחדש את המתיחות בין הקהילות.

אדמס ומקגינס, לאחר שחרורו של הראשון | צילום" רויטרס

הפרשה מספקת עדות נוספת לצורך של כל הצדדים בצפון אירלנד להתמודד ישירות עם העבר, ובמיוחד עם הפשעים שבהם אף אחד לא הועמד לדין עד היום, כדי שיוכלו להמשיך לחיות יחד גם בעתיד. בשנים האחרונות הועלו כמה הצעות להקמת מנגנונים שיטפלו בסוגיות העבר האלים, אולם מחלוקות בין שני הצדדים היריבים מנעו את יישומן. ייתכן שהחשש מפני קריסת ההסכם בצל מעצר אדמס הוא שימריץ את הפרוטסטנטים והקתולים לפתור את הסוגיה אחת ולתמיד.

"משבר אמיתי תמיד נמצא קרוב ברגעים כאלה. כל עוד צפון אירלנד תימנע מהקמת מנגנון שיטפל בעבר שלה באופן צודק והוגן, זה ימשיך להיות המצב", כתב השבוע שון וודוורד, לשעבר השר לענייני צפון אירלנד בממשלת בריטניה, במאמר שפרסם ב"גרדיאן". "הזיכרונות של האלפים שנהרגו, המשך הכאב של הניצולים מכל הקהילות, התשוקה לאמת; כל אלה אומרים שהפוטנציאל שתהליך השלום יתפורר – עד כמה שזה לא מתקבל על הדעת – עדיין קיים".

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.