חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

“אין סיבה להתרגש מהעליות בבורסה; בקרוב יתחילו הבעיות”

תוצאות הבחירות לכנסת ה-19 עוררו התלהבות בקרב המשקיעים בבורסה בתל אביב. אולם למרות העליות החדות שנרשמו היום באחד העם, מצנן האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, יניב פגוט, את האווירה: "המשילות לכאורה נפגעה. מפלגת השלטון קטנה יותר והיכולות שלה לקדם קיצוצים מצד אחד, ולטפל בשורת ההכנסות מצד שני – יורדת. הדרך להעברת התקציב תהיה כעת מורכבת יותר. בנושא התקציב לא מדובר בחדשות טובות".

"לפיד יתקשה לתמוך בקיצוץ במקומות כמו חינוך או בהעלאות מסים, זה הרי הטיקט שלו. אישור התקציב הולך להיות ויה דלורוזה. מצד שני, אם יסתמן אופק מדיני זה יכול להשפיע לחיוב על השווקים שיקבלו בחיוב התפתחות בכיוון הזה. אני מציע שלא להתלהב מהמסחר החיובי היום – בעוד יום-יומיים יתעוררו הבעיות האמיתיות. הרבה תלוי בקואליציה שתיווצר".  

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים מפורבס ישראל – עשו לנו לייק בפייסבוק 

לעומתו, סבור עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, כי "על סמך תוצאות ספירת 99 אחוזים מהקולות, נראה כי מבנה הגושים שנוצר והרכבם מקטין את ההסתברות להקמת ממשלת ימין (או שמאל) צרה ופריצת מסגרת התקציב. נזכיר שיש לקצץ כ-15 מיליארד שקל רק על מנת לעמוד במגבלת ההוצאות בתקציב 2013. מבנה הקיצוץ התקציבי והשפעתו על המעמדות השונים יקבעו על פי השותפים הקואליציוניים החדשים – התחזקות מפלגות המרכז מעלה את ההסתברות לשינוי פנים תקציבי כך שיהיה יותר תומך צמיחה".


בליכוד חוגגים, אולם מוקדם עדיין לשמוח | צילום: מרק ישראל סלם

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, התייחס להשפעתן של התוצאות בטווח הרחוק יותר: "הן צפויות לחייב את ראש הממשלה שלא להסתפק בעלה תאנה בדמות יישום דו"ח טרכטנברג", אומר פריימן, "אלא לנקוט צעדים ממשיים. השותפים הקואליציוניים החדשים ייבחנו על סמך יכולתם לחולל שינוי בעל השפעה רחבה על מעמד הביניים".

"בישראל, כמו בעולם, מעמד הביניים הוא הנושא העיקרי בנטל המס", מוסיף פריימן, "אולם הנסיקה בעלויות המחייה והצמצום בהכנסה הפנויה פגעו פגיעה ממשית בחוסן הכלכלי של אותם אזרחים הזועקים ומייחלים לשינוי".

כדאי לצנן את ההתלהבות: "אישור התקציב יהיה ויה דלורוזה" | צילום: מרק ישראל סלם

"נתניהו יידרש לפעול כבר בטווח הקצר לשמירת מסגרת התקציב ולעידוד מנועי הצמיחה, תעשיות ההייטק והביקוש המקומי", ממשיך פריימן. "הוא מודע להאטה בפעילות הכלכלית ומאידך לצורך לשמר את נתוני המאקרו המרשימים של השוק המקומי בכדי למנוע פגיעה בדירוג האשראי של ישראל".

"בטווח הקצר נותר פוטנציאל פיחות השקל מוגבל", מסיים פריימן, "אולם על רקע היחלשות היורו בעולם – יש לדולר פוטנציאל התחזקות אל מול השקל, אל עבר רמת 3.75 שקלים ואף מעט יותר. בראייה לטווח בינוני טרם מוצה פוטציאל ייסוף השקל".

"הסבירות להקמת ממשלה בעלת אג'נדה כלכלית משותפת לצורך העברת התקציב היא החלק הפשוט יותר במציאות החדשה שנוצרה", מסכם רפי גוזלן, כלכלן ראשי באי.בי.אי. "שוק ההון צפוי בשלב הראשון להתעודד מהתוצאות מכיון שערב הבחירות הפוטנציאל של הקמת ממשלת ימין-חרדים נתפס כבעייתי יותר, הן במישור הכלכלי והן במדיני, כך שתוצאות הבחירות שיקפו תוצאה טובה מהצפוי. היכולת הגבוהה של הממשלה להעביר תקציב ייתפס גם הוא כחיובי ולכן מפחית את פרמיית הסיכון בנכסים המקומיים בפרט באג"ח הממשלתיות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן