חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

איתי בלוך

בן 16 מרמת השרון.

חניך בתוכנית מדעני וממציאי העתיד באוניברסיטת ת"א, במסגרתה הוא משתלב במעבדה של פרופ' אבישי אייל וחוקר שימוש בסיבים אופטיים למטרות אופטו-אקוסטיות (כמו איתור מנהרות תת-קרקעיות). הוא סיים כבר חצי מהתואר הראשון במתמטיקה ופיזיקה באוניברסיטת ת"א, בממוצע ציונים 96. 


צילום: רוני פרל

איך נראה יום ממוצע שלך? לבית ספר הפסקתי ללכת, ככה שאני מחלק את הזמן שלי בין הלימודים באוניברסיטה, המעבדה ועוד הרבה חוגים בכל מיני תחומים. להרבה מהם אני הולך רק בשביל הכיף, לא חייבים ללמוד כל הזמן. 

ההורים שלך מבינים במה אתה עוסק? זה באמת מצחיק. שני ההורים שלי רופאים, אבל במונחים אופטו-אקוסטיים הם פחות מבינים, וזה תמיד קצת מצחיק כשאני משתמש במילים מאוד גבוהות ומסובכות ואף אחד לא מבין מה אני בעצם אומר, למשל כשאני אומר משפט עם המילה סקלרונומי. אני חושב שבסופו של דבר אנחנו דור בר-מזל. שמעתי פעם תיאוריה, לפיה כל הטכנולוגיה מכפילה את יכולותיה פי שניים בכל שלוש שנים, ואני חושב שאני נפלתי בדיוק לנקודה בה יש כבר מספיק ידע כדי לגרום לשינוי ממשי. 

איך ייראה העולם בעוד עשרים שנה? עשרים שנה זה המון זמן. אני מאמין שכבר עוד שנה כל הציוד שאנחנו עובדים בו במעבדה יהיה לא רלוונטי, כי השינוי במעבדות מחקר תמיד מהיר יותר מהשינוי בחברה כולה, אבל בהנחה שאכן נהיה פה עוד עשרים שנה, אני מאמין שממש הכל ישתנה. כל מה שהיום נראה לנו כמובן מאליו יהיה שונה בתכלית. נורות חשמל, מעליות – כל הדברים הפשוטים ביותר יעברו שינוי דרסטי. פעם המדענים עבדו כדי להמציא המצאות שיאפשרו חיים, והיום המדע פועל כדי להמציא המצאות שישפרו את איכות החיים. לך תדע, אולי בעתיד נמציא דברים שיחליפו את החיים וזהו. אני דווקא מקווה שהמדע יגיע לנקודה בה כבר נוכל ללמוד ולהמציא רק בשביל הכיף. מצד שני, אני קצת אוטופי והרבה אופטימי, אז לך תדע.

מה דעתך על מערכת החינוך בישראל? אני חושב שזו מערכת עם הרבה בעיות. מצד אחד בתי הספר תומכים ומקדמים מחוננים, אבל לי אישית עשו המון בעיות בהשלמת החומר וכו'. מערכת החינוך היא מערכת מרובעת מאוד. אין מה לעשות, אני מבין שזו מערכת שפונה לכולם וקשה מאוד להתמקד בצרכים האישיים של כל תלמיד ותלמיד, ובכל זאת, אני חושב שהרבה תלמידים הולכים בה לאיבוד. כשהמערכת כולה בוחרת לעצום את העיניים, המון דברים יפים הולכים לאיבוד בדרך. 

מה דעתך על הפוליטיקה הישראלית? אני מודה שאישית היה חסר לי מאוד בבחירות המצע של כל מפלגה ומפלגה. כולם מתעסקים בסלוגנים ובדמויות, אבל אף אחד לא שם דגש אמיתי על המצע שלו. אני מרגיש שמזלזלים בנו, שניסו לשטוף לנו את המוח במקום לתת לנו להחליט לבד באופן הגיוני על בסיס המצע של כל מפלגה. בכל מקרה, אני מקווה שאלה שנבחרו ידאגו לעתיד המחקרי בארץ. זה העתיד שלנו.

תחביבים מעבר לטכנולוגיה: וואו, יש לי הרבה – ג'ודו, קולנוע, מבוכים ודרקונים. אני מת על סקי ומכור לסדרות טלוויזיה. נכון להיום אני עוקב אחרי משהו כמו שלושים סדרות במקביל. אני יודע שאני נשמע חנון, אבל בשביל זה הג'ודו – כדי לדעת להגן על עצמי. וכמובן לשבת עם חברים ולשחק במשחקי וידיאו. אחרי הכל אני עדיין ילד.

מה החולשה שלך? יש לי המון. יש לי הפרעת קשב וריכוז קשה, ולפעמים מאוד קשה לי להפסיק לדבר. הרבה פעמים אני משוכנע שאני צודק גם כשאני טועה. אה, ואני שונא את הבוקר.

מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול? זו התלבטות גדולה. או שאלך על מחקר בתחום הפיזיקה, או שאלך על פיתוח כלי נשק, לוויינים ואמצעי לחימה אחרים לצה"ל. אם אבחר בתעשייה, זו תהיה תעשייה לטובת הצבא והמדינה. אבל אני עוד צעיר, אין סיבה להילחץ. חוץ מזה כמו שכבר אמרתי, לך תדע איך ייראה העולם עוד עשרים שנה, הכל פה יכול להשתנות.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן