Forbes Israel Logo

אלה שלושת הישראלים בדירוג מנהלי ההון סיכון הטובים באירופה

הרשימה השנתית של פורבס מציגה את 25 המשקיעים הנועזים והמצליחים ביבשת. שלושת הישראלים צריכים להודות לכמה הנפקות ישראליות גדולות השנה

קרנות ההון סיכון באירופה לא ראו את אותה התפרצות של הנפקות כמו עמיתיהן האמריקאיות בשנה שנשלטה על ידי מגפת הקורונה. אך האקו-סיסטם האירופי צועד קדימה, עם שבעה יוניקורנים חדשים (חברות בשווי מיליארד דולר לפחות) וחבר חדש במועדון ה"דקקורן" (שווי של לפחות 10 מיליארד דולר) בדמות חברת הפינטק השוודית קלארנה. כדי למצוא את הכסף בעוד שנת שיא להשקעות הון סיכון בטכנולוגיה אירופית, כל שאתם צריכים הוא להציץ על 25 המשקיעים ברשימה השנתית הרביעית של מידאס אירופה – דירוג בכירי קרנות ההון סיכון באירופה ובישראל.

גם השנה ממשיך ג'אן האמר לעמוד בראש רשימת מידאס אירופה, זו השנה השלישית ברציפות, בזכות השקעה ב-Adyen, חברת התשלומים ההולנדית שהפכה לציבורית בשנת 2018. הוא אחד משלושת השותפים ב-Index Ventures שחוזרת לרשימה השנה, ציון דרך שמשתווה רק רק ל-Accel, שנכנסה לרשימה הודות למנהל ההשקעות סונאלי דה רייקר, שהגיע למקום השני. בסך הכל, הדירוג השנה היה קשה לפיצוח. רק שני מצטרפים חדשים נכנסו לרשימה: הישראלי גיל דיבנר, משקיע כפול בלונדון ותל אביב בחברת Angular Ventures, ויוהאן ברנר, יזם משטוקהולם, שהפך למשקיע בקלארנה וחברת התשלומים iZettle.

רשימת מידאס אירופה, שהופקה בשותפות עם TrueBridge Capital Partners, היא רשימה מבוססת נתונים המכירה במשקיעים שלקחו הימורים גדולים ונועזים יותר, החל מהנפקות גדולות ועד חדי קרן פרטיים. מדי שנה, פורבס ו-TrueBridge בודקים נתונים חסויים על מאות משקיעים בעשרות חברות כדי לעקוב אחר ביצועיהם. רשימת מידאס אירופה מונה השקעות בחברות פרטיות שגייסו מימון לפי שווי של 200 מיליון דולר ומעלה, או שנמכרו לציבור או נרכשו תמורת 100 מיליון דולר לפחות, בחמש השנים האחרונות. משקל נוסף ניתן לתשואות שהתממשו לאחרונה.

הישראלים שכבשו את הרשימה

אם לוקחים בחשבון את את האקו-סיסטם הטכנולוגי התוסס הקיים בישראל, אפשר היה לצפות לנציגות משמעותית של מנהלי הון סיכון ישראלים ברשימה. ואכן, נוכחות כזו קיימת עם שלושה נציגים מתוך 25 המדורגים – הבכיר ביותר הוא אבי אייל מ-Entree Capital, שהגיע למוקם ה-10.

אבי אייל (מקום 10)

אבי אייל הוא מייסד-שותף ומנהל של Entree Capital, חברה עם פעילות בארה"ב, בריטניה וישראל המנהלת נכסים בשווי של יותר מ-500 מיליון דולר על פני 90 חברות פורטפוליו. אייל היה גם המייסד של SigmaLabs Accelerator, מאיץ ללא כוונת רווח, שרואה רבים מהסטארט-אפים שלו מגייסים מימון נוסף בחמש השנים האחרונות. פורטפוליו הסטארט-אפים כולל את Riskified שגייסה 165 מיליון דולר בנובמבר 2019 (המייסד, עידו גל, הופיע על שער פורבס ישראל בנובמבר 2019) ו-Monday.com, שלפי הדיווחים הגיעה לשווי של 2.7 מיליארד דולר, ובה אייל גם חבר בדירקטוריון. הוא גם משקיע ב-Cazoo, Glovo, Stash ו-Rapyd.

אבי אייל. צילום: Entree Capital
אבי אייל. צילום: Entree Capital

מייקל אייזנברג (מקום 11)

המשקיע הישראלי מייקל אייזנברג, שותף מנהל בקרן אלף, רשם את ההנפקה הראשונה שלו, מאז Wix, כאשר למונייד הונפקה ביולי 2020; החברה נסחרה בשווי שוק של יותר מ-5 מיליארד דולר נכון לדצמבר. חברת פורטפוליו אחרת, סטארט-אפ התשלומים Melio, גייסה 144 מיליון דולר בספטמבר 2020. אייזנברג פרסם ספר שני מאז הופיע ברשימת 2019, עם חלק שלישי שייצא בתחילת 2021. הוא גם בין המשקיעים הראשונים ב-WeWork. בדצמבר 2019 גייס בפעם השלישית עבור חברת ההון סיכון שלו, אלף.

מייקל אייזנברג. צילום: ALEPH
מייקל אייזנברג. צילום: ALEPH

גיל דיבנר (מקום 21)

גיל דיבנר נכנס לראשונה לרשימת מידאס אירופה 2020 בזכות החוזק של תיק הפורטפוליו שלו והבולטות בניהול, שכולל, בין היתר, את מערכת ניתוח השיחות Chorus.ai, שגייסה 45 מיליון דולר ביולי 2020; Front, שירותי דוא"ל לעבודה שגייסה 59 מיליון דולר בינואר 2020; Snyk, חברת אבטחת סייבר שגייסה 200 מיליון דולר לפי שווי של 2.6 מיליארד דולר בספטמבר 2020; ו-JFrog, שהונפקה גם היא באותו החודש. מייסד אנגולר ונצ'רס, שמשקיע מלונדון ומתל אביב לאחר שגדל בבוסטון, אומר כי הרקע שלו עוזר לו להזדהות עם מגוון רחב של יזמים, גם אם לקח לו ארבע שנים לגייס את קרן הבכורה שלו. "ברמה מסוימת, אני תמיד אאוטסיידר בכל מקום בו אני נמצא", הוא אומר. "זה מעניין, להיות באמת טוב בהשקעות סותרות, אני חושב שמעמד של אאוטסיידר בהחלט מועיל".

גיל דיבנר. צילום: Angular Ventures
גיל דיבנר. צילום: Angular Ventures

צילומים: ALEPH, Angular Ventures, Entrée Capital, Shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.