חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

אלו הן חמש הכלכלות המזרח אסיתיות שיצמחו הכי מהר ב-2017

הדבר הראשון שניתן היה לראות בשנה שעברה מיד לאחר היציאה מנמל התעופה הבינלאומי במנילה, היה פרויקט בניה קדחתני על הכביש הראשי. הוא לא תרם לנוף של העיר, ויתכן שקיצורי הדרך שהיה צורך לבצע בעקבותו עיכבו את המונית שלכם בנסיעתה אל בית המלון, בעיר שידועה לשמצה ממילא כצפופה ועמוסה. אבל הפרויקט בן 11.6 הקילומטרים, אוטוסטרדת NAIA, שנפתח לתנועת רכבים בסיום השנה החולפת, הוא דוגמא קלאסית לעבודת תשתית בסיסית שמקדמת את הכלכלה הפיליפינית לקראת פיתוח מהיר יותר משל כל מקבילותיה ברחבי אסיה.

הפיליפינים היא רק מנוע צמיחה אחד של האזור, הנמתח מיפן לסינגפור, וזינוקים בהשקעה בתשתיות הם רק מקור אחד לצמיחת הכלכלות שם. הנה המדינות שהבנק העולמי חוזה שתצמחנה השנה הכי מהר במזרח אסיה והפסיפיק:

דרום מזרח אסיה הוא אחד ממוקדי השקעות ההון החמים היום בעולם | צילום: Fotolia

1. לאוס. המדינה המתרוששת הזו, עם הממשלה הקומוניסטית הנוקשה, תצמח השנה ב-7% בגלל השקעות בענף האנרגיה ובגלל היטמעותה העמוקה יותר ויותר בין 10 המדינות החברות ב-"התאחדות אומות דרום מזרח אסיה" (ASAN). הבנק העולמי מעריך כי המדינה המוקפת כולה יבשה ושאוכלוסייתה מונה 7 מיליון בני אדם, משפרת את רשת האנרגיה שלה כך שתספק חשמל לכ-10% ממשקי הבית עד לשנת 2020, וככל הנראה גם תייצא חלק ממנו, כך לפי אתר המחלקה לעסקי האנרגיה של הבנק העולמי. לאוס גם מקלה יותר ויותר בעשיית עסקים בתוכה. התמ"ג שלה ב-2016 עמד על 13.7 מיליארד דולר.

2. הפיליפינים. זו לו רק האוטוסטרדה שתדחוף את הגידול בתמ"ג הפיליפיני כלפי מעלה בכ-6.9% השנה, לפי הערכתו של הבנק העולמי. לפי דיווחי סוכנות החדשות הפיליפינית, ההשקעה הציבורית על בניית תשתיות תגיע לגובה שיא של 17.7 מיליארד דולר השנה, יותר מ-5% מהתמ"ג. המדינה בת 102 מיליון האנשים צפויה לחוות "פריסה מהירה יותר ואפקטיבית יותר של רפורמות מיסוי ושל השקעה ממשלתית בפרויקטי תשתית, כמו גם שיתופי פעולה רבים יותר בין המגזר הפרטי לציבורי", מוסיף ג'ונתן ראבלס, אסטרטג שווקים ראשי בבנקו דה אורו, יוניבנק (BDO) במטרופולין של מנילה. השקעה בתשתיות המשולבת עם מנועים כלכליים ותיקים יותר, כמו תשלומים מעבר לים, טיפוח הצריכנה והקמת מוקדים טלפוניים, ירחיבו אף יותר את השווי הכלכלי בן 311 מיליארד הדולרים של המדינה, נכון לשנה שעברה. מרגע שנמלי התעופה ורשת מסילות הרכבת יתחילו לפעול, מפעלים הממומנים מהשקעות חוץ ימצאו זאת נוח וקל יותר לפעול בפיליפינים, ותיירים – מרכיב מרכזי תמיד בכלכלתה של המדינה הזו – יוכלו לתייר בה בקלות רבה יותר.

3. קמבודיה. הבנק העולמי חוזה שכלכלת המדינה האסייתית הדרום-מזרחית הזו, בת 19.4 מיליארד הדולרים, תצמח ב-6.9% השנה. הוא מצטט מומחים שעוקבים "אחר השקעות זרות ישירות, גדולות יחסית", אל תוך ענף הביגוד, כמו גם אל פרויקטים של נדל"ן ובנייה. חלק ממפעלי הטקסטיל עברו לקמבודיה מווייטנאם מפני שהעבודה בה אפילו זולה יותר. שווי ייצוא הטקסטיל הגיע כבר ל-6 מיליארד דולר ב-2015, והוא שקול לכ-70% מכל הייצוא של המדינה ומעסיק כ-700 אלף איש, כך לפי חברת חקר השווקים האירית Research and Markets. כמו לאוס, גם קמבודיה הפכה את עשיית העסקים בשטחה לקלה יותר, על פי הבנק העולמי.

תשתיות, בניין, טקסטיל וצריכה פנימית; מנועי הצמיחה של מזרח אסיה | צילום: Fotolia

4. מיאנמר. מדינה נוספת שלפי הבנק העולמי עתידה לצמוח השנה בכ-6.9% היא הדיקטטורה הצבאית לשעבר, שפתחה את שעריה להשקעות זרות רק ב-2012, ותשמור השנה על היתרון הזה כמנוע צמיחה לצד השקעות פנימיות במגזר הפרטי. המדינה, שהתמ"ג שלה ב-2016 עמד על 68.3 מיליארד דולר, פיתתה משקיעים זרים באמצעות המשאבים הטבעיים שלה, כוח העבודה הצעיר וחוקים חדשים ושינויי חקיקה תומכי עסקים. רבים מהפרויקטים במימון זר שמתרחשים במדינה מכסים את תחום האנרגיה, ייצור הטקסטיל ותעשיית המזון והמשקאות.

5. סין. על אף שהבנק העולמי חזה שהגידול ב-2017 של סין יעמוד על 6.5%, נתון המציין האטה בצמיחה בהשוואה לשנה שעברה, מ-6.7% – נתון שכשלעצמו היווה שיא שלילי של 26 שנה – הכלכלה השנייה בגודלה בעולם תמשיך בכל זאת לצמוח גם השנה. הסיבה לכך היא ככל הנראה גירוי פיסקאלי, הגדלת העניין בבניין תשתיות חדשות, כמו גשרים וכבישים, וגם המשך ההתמקדות בייצוא מומחים. המנועים הללו, שהריצו את סין מאז שנות ה-80, ימשיכו לפעול למרות הבטחותיהם של בכירים בממשל הסיני לזנוח אותם לטובת השקעות פרטיות וטיפוח הצריכה. ההשקעות הזרות צפויות לגדול ב-15% השנה, מ-4.1% ב-2016.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן