Forbes Israel Logo

אפשר להירגע: בני המאיה לא באמת חזו את סוף העולם ב-2012

עכשיו, כשאנחנו ניצבים בפני רגע האמת של סוף העולם וגל בדיחות מציף את הרשת באשר לתחזית האפוקליפטית של המאיה, שכביכול מחכה לנו ממש מעבר לפינה, יש רק בעיה אחת – שבט המאיה בכלל לא חזה שסוף העולם יגיע ב-2012.

לאנתרופולוג ג'ון הופס, שמתמחה בהיסטוריה של יבשת אמריקה יש כמה תשובות באשר למיתוס הגדול של 2012. במאמר מרתק הוא כותב על הספקולוציה הארכיאולוגית שנובעת מהצורך המערבי לאמץ מיתוסים ואמונות מבלי שום הוכחות לכך.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"אין נבואה ברורה שאפשר להבין מכתבי שבט המאיה", כותב הופס. "האנדרטה הידועה שנשארה מהריסות האתר טורטוגרו מתייחסת לתאריך 13.0.0.0.0.4, אבל הטקסט מאוד לא ברור, בגלל שהמצבה נפגעה. ישנן נבואות אחרות של המאיה שמתקשרות ליום הדין, אך קשה מאוד לפרש אותן והן אינן מתקשרות ספציפית ל-2012".

צילום: רויטרס

הנבואות של שבט המאיה המתייחסות לסוף העולם הגיעו לאחר הכיבוש הספרדי וייתכן שהושפעו מהאמונות של מיסיונרים פרנציסקנים. כלומר, האמונה על יום הדין המיוחסת למאיה היא למעשה אמונה מערבית, ולא כזאת שמגיעה מתפיסות עתיקות של השבט.

מציגי המיתוס הזה נוטים להתעלם מהדעה האקדמית ומחוות הדעת של המומחים לגבי האמונה האמיתית של אנשי השבט. הפרשנויות שלהם מבוססות על רעיונות מיושנים ועתיקים ששימושיים מאוד לבניית המיתולוגיה, אך אינם משקפים את הידע האקדמי העכשווי.

אחת הבדיחות הטובות באינטרנט שרצות על התחזית המדוברת, אומרת שאם שבט המאיה באמת היו כאלה טובים בתחזיות עתידיות – כנראה שהם עדיין היו פה. עד אז אפשר להסתכל על גלי התיירים שמגיעים לאזור לאחרונה, ולהבין את הסיבה האמיתית לנסיונות ההחייאה של המיתוס בעולם המערבי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.