Forbes Israel Logo

אצטדיונים או בתי ספר? בברזיל מוחים על השקעת הענק באירוח המונדיאל

בעוד שאצלנו מתמקדים קרבות התקציב במשרד הביטחון ובשני קצוות הזירה עומדים מטוסים מול בתי ספר ובתי חולים, בברזיל דווקא מתקשים להחליט האם להשקיע באצטדיונים או בחינוך.
לפי משרד הספורט הברזילאי, התקציב שהושקע באירוח גביע העולם שיפתח היום עומד על 25.6 מיליארד ריאל שהם בערך 11.63 מיליארד דולר. ההשקעה כוללת תשתיות שיהיו שימושיות גם בעתיד, כמו שדות תעופה, אך זה לא מספיק כדי להשקיט את הביקורת הנוקבת של אלו המצביעים על כך שהסכום העצום שהושקע שווה ליותר ממחצית תקציב החינוך במדינה, ולכשליש מתקציב הבריאות.

ההשקעה באירוח אירוע הספורט העולמי הולכת וגדלה ממונדיאל למונדיאל: דרום אפריקה למשל הוציאה כ-4 מיליארד דולר בלבד על אירוח האירוע הקודם ב-2010. הכעס בברזיל על הסכום העצום שהושקע צפוי לבוא לידי ביטוי החל משריקת הפתיחה של המשחק הראשון, כאשר מפגינים נגד FIFA צפויים להביע את עמדתם במגרשים וברחובות.


כתובת נגד FIFA מחוץ לאצטדיון בסאו פואלו | צילום: רויטרס

הביקורת המשמעותית ביותר היא כמובן כנגד ההשקעה באצטדיונים, שחלקם – בייחוד אלה באזורים הפחות מפותחים ומיושבים, צפויים להיוותר ריקים וחסרי שימוש לאחר סיום הטורניר. 12 אצטדיוני כדורגל נבנו או שופצו לקראת האירוע בתקציב של 2.7 מיליארד דולר, שהם כ-12% מתקציב החינוך. יתר על כן, מרבית התקציב (כ-9 מיליארד דולר) הושקע בתשתיות תחבורה אל האצטדיונים (אשר כלל לא בטוח שישמשו את כמויות האנשים אליהן הם יועדו, לאחר סיום המשחקים).

רוב האצטדיונים נבנו על ידי בנק הפיתוח הממשלתי BNDES, שמחזיק בפרופיל הלוואות נרחב יותר משל הבנק העולמי ובנק הפיתוח הפנים אמריקאי ביחד. המגזר הפרטי מצדו הוציא 3.8 מיליארד דולר בהכנות, בעיקר בבניית שדות תעופה.


עבודות אחרונות באחד מ-12 האצטדיונים החדשים. השקעה של 2.7 מיליארד דולר | צילום: רויטרס  

על אף שהמונדיאל הוא אירוע יקר, יש לו גם את היתרונות שלו. התיירות הכניסה לברזיל כ-336 מיליון דולר בשנה שעברה, כאשר אירחה את אירוע ההכנה – גביע הקונפדרציה. לאירוח המונדיאל, כמו גם לאירוח אולימפיאדת ריו בעוד כשנתיים יש משמעויות אסטרטגיות, מעבר לפן הכלכלי. אירוח אירועים בינלאומיים בסדר גודל שכזה היא הצהרה כוונות ומפגן כוח המעיד על יכולתה של ברזיל לתפוס את מקומה כמעצמה עולה בדרום אמריקה ובעולם בכלל.

יחד עם זאת, כלל לא בטוח כי מבחינה כלכלית תצליח ברזיל להחזיר לעצמה את ההשקעה, כך שתוכל להשקיע את משאביה מחדש בשיפור התשתיות האזרחיות במדינה, לפחות לא בתקופה הקרובה. מבחינה זו צודקים המבקרים, המבכים על אובדן תקציבי הענק שיכלו להיות מופנים אל מערכת החינוך, הרפואה והרווחה במדינת הענק המתפתחת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.