Forbes Israel Logo

אשראי ללא בנקים: כך סטארט-אפים אסיאתיים מחדשים את ענף ההלוואות

רק בשבוע שעבר השיקה חברת DHL שירות בינלאומי חדש, של תשלום מזומן בעת האספקה (COD), שיאפשר גם למי שאין להם חשבון בנק מקרב אזרחי דרום-מזרח אסיה לרכוש מוצרים באינטרנט. ההשקה באה על רקע השקות אגרסיביות מצד שחקנים אחרים, כמו Grab ו-Go-Jek, של מוצרים שמספקים שירותים פיננסיים לאנשים שאין להם חשבונות בנק.

כיום, להגיד שירותי בנקאות זה כמעט שם נרדף ל-'נוחות'. בחברות מודרניות, ביצוע העברות כספים, תשלום חשבונות ולקיחת הלוואות התאפשרו כולם באמצעות בנקים, וככל שכולנו אימצנו לחיקינו את הטכנולוגיה, גם הם המשיכו לחדש בתחום. בנקים אזוריים רבים בדרום מזרח אסיה פיתחו למשל אפליקציות מובייל, פתרון שלכאורה נתפר למידותיה של האוכלוסייה הצעירה, שנכנסת לרשת האינטרנט באמצעות מכשירים ניידים יותר מכל אוכלוסייה אחרת בעולם.

בעקבות סטארט-אפים, גם DHL עוקפת את הבנקים באסיה | צילום: Shutterstock

אולם, החדירה של בנקים אל דרום-מזרח אסיה הזה היא עדיין נמוכה, כשחרף היוזמות והפיתוחים החדשים הללו, רק 47% מאוכלוסיית האזור מחזיקים בחשבון בנק. הפער הזה בולט במיוחד בפיליפינים, שבה שיעור מדהים של 77% מהאוכלוסייה הוא למעשה נטול בנק, כך על פי סקר שפרסם לאחרונה הבנק המקומי Bangko Sentral ng Pilipinas. שיעור גבוה של אנשים סובלים מאותה בעיה גם בווייטנאם ובאינדונזיה – 65% ו-52% בהתאמה. אחרי שאמרנו את כל זה, כיצד בכל זאת יכולים כל אותם נטולי בנק שחיים באזור להנות משירותים טובים יותר?

לא על הרשת לבדה

"היצע הבנקים לא יכול לספק את מספר המשתמשים הצומח. זה כמו לפתוח סניף בכיכר יוניון בסן פרנסיסקו – האנשים במאונטיין וויו ובאוקלנד יתקשו מאוד להגיע לשם", אומר הנדרה קוויק, מנכ"ל Payfazz, פלטפורמת מובייל אינדונזית לשירותים פיננסיים, בהתייחס לאקוסיסטם הבנקאי במדינה. היות שרוב האינדונזים שומרים על הכסף שלהם במזומן, גישה בנקאית שמבוססת על טכנולוגיה בלבד היא פשוט לא מספיקה. נוכחות פיזית היא דבר הכרחי על מנת להעביר את המזומן של המשתמשים תהליך דיגיטציה, ו-Payfazz מקווה לספק פתרון לכך באמצעות צבא הסוכנים שלה.

בעוד שטכנולוגיה הופכת את החיים להרבה יותר פשוטים עבור ההמונים, לפעמים ההמונים עצמם הם שדרושים על מנת שהטכנולוגיה תוכל לעבוד, וחברות צריכות לתפור את המוצרים שלהן בהתאם לכל שוק ושוק. כשזה מגיע לאזורים הפחות מפותחים של דרום-מזרח אסיה, יצירת רשת חזקה ובלתי-מקוונת היא מפתח מהותי.

דירוג אשראי – הדור החדש

הצרכנים הם לא היחידים שסובלים מהיעדרם של שירותים פיננסיים: רק ל-33% מהעסקים הקטנים והבינוניים בדרום-מזרח אסיה יש גישה להלוואות ולקו אשראי. הדבר מונע מהם להוציא לפועל את תכניות הצמיחה שלהם ומגביל את היכולת שלהם לגדול במהירות שעונה על הביקוש הגואה. "יש בדרום-מזרח אסיה 78 מיליון עסקים קטנים, שזה פי שלושה מאשר בארצות הברית", אומר אנדראה ברנוצ'לי, מנכ"ל Aspire, חברה סינגפורית שמציעה הלוואות ישירות לעסקים קטנים ובינוניים.

לעתים קרובות, עסקים קטנים ובינוניים לא מצליחים לקבל הלוואות מבנקים מכיוון שאין להם היסטורית אשראי והם נעדרים נכסים שיכולים לשמש בתור בטחונות. על מנת להתמודד עם שני המאפיינים הללו של העסקים הקטנים והבינוניים, מנוע הערכת הסיכון של חברת Aspire שואב נתונים יוצאי דופן לגביהם, כמו מידע על העסקאות שהם מבצעים, נתונים מתוכנות חשבונאיות מקוונות, דירוגים מקוונים ופעילויות חברתיות – הכל כדי ליצור דור חדש של דירוג אשראי עבור עסקים קטנים ובינוניים.

בעידן הרשתות החברתיות ישנן כמויות אדירות של נתונים שזמינים בחינם ברשת. פידבק מלקוחות, דירוגי משתמשים והתנועה בחשבון של חברה מסוימת ברשת החברתית, יכולים כולם לשמש ככלי להערכת בריאותו של עסק. חברות ששכללו את השימוש במידע הזה ייהנו מיתרון תחרותי משמעותי בהמשך.

מהירות היא שם המשחק

בשביל החברות המעטות שיש להן מספיק מזל כדי שהבקשות שלהן להלוואה תאושרנה על ידי הבנק, האישור מגיע לעתים קרובות אחרי שמחקר מעמיק ואימות נתוני האשראי שלהן נמשכו שבועות ארוכים. לעסקים קטנים ובינוניים חסר בדרך כלל תזרים המזומנים הדרוש כדי להתמודד עם זינוקים גבוהים בביקוש, ולכן הם זקוקים להון במהירות. שיטות חדשות לאימות נתוני האשראי והגברת המהירות של עיבוד הנתונים הללו הן נקודות מפתח בדרך לביצוע מהפכה בשיטות המימון המסורתיות של עסקים קטנים ובינוניים ועל מנת לעזור להם למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם.

פטריק לינץ', מנכ"ל First Circle, חברת סטארט-אפ פיליפינית שמספקת מימון רכש ומימון חשבוניות לעסקים קטנים ובינוניים, אומר ש"הלוואה בנקאית טיפוסית כרוכה במספר רב של ביקורים פנים אל פנים בתהליך שאורך חודשים. First Circle עושה שימוש בשילוב של היסטוריית המסחר ונתונים מהרשתות על מנת להבין מה עושה כל עסק וכיצד הוא מתקשר עם שותפי המסחר שלו, ובכך מקצצת את כל תהליך אישור ההלוואה ל-3 ימים בלבד".

כלכלה ללא בנקים | צילום: Shutterstock

כשהיא מאמצת לחיקה טכנולוגיה של ניתוח נתונים, באמצעות תוכנת ניתוח שפיתחה בעצמה, First Circle הצליחה לחתם עד כה עשרות אלפי חשבוניות בתוך זמן קצר מאוד, עבור עסקים קטנים-בינוניים גדולים יחסית, לרבות כאלו שאין להם היסטוריית אשראי.
חברות חייבות לחדש על מנת להישאר זריזות תגובה, באמצעות למשל אוטומציה של ניתוח נתונים. השימוש בפלטפורמות ענן שיתופיות, לצד השטחת תהליכי קבלת החלטות, גם הם ישמשו מפתח ליצירת יתרון תחרותי בתחום הצומח הזה.

חדשנות וסתגלנות הן המפתח

כלכלת האינטרנט של דרום-מזרח אסיה צפויה לצמוח אקספוננציאלית במהלך השנים הקרובות, כשגם הלקוחות וגם העסקים מתחילים לדרוש גישה מהירה יותר ונטולת חיכוך לשירותים פיננסיים. הסתגלות מהירה לצרכים המשתנים תדיר של הצרכנים היא יתרון תחרותי משמעותי עבור סטארט-אפים. כפי שניסח זאת צ'ארל דארווין, "אלה לא החזקים ביותר, או החכמים ביותר, שישרדו, אלא אלו שיתמודדו בצורה הטובה ביותר עם שינויים".

המחבר הינו מנכ"ל ומייסד משותף של Insignia Venture Partners, המשקיעה בחברות Aspire, First Circle ו-Payfazz.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.